در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کینم و رسیدگی به گلدان‌های خانه یکی از این کارهاست.

یوتوس

 همشهری آنلاین- مینا اصغرنژاد: در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کینم. گاهی فراموش می‌کنیم که در کنار کار و پیچیدگی‌های مرسوم زندگی شهری، باید به دور و اطراف خود هم نگاه دقیق‌تری بیندازیم و مثلاً ببینیم خاک کدام گلدان نیاز به تعویض دارد که فراموش کرده‌ایم و حالا گل‌ها و برگ‌های آن رو به پژمردگی می‌روند. این کارهای به ظاهر کوچک و ساده بخشی از زندگی روزمره هریک از ما را تشکیل می‌دهند که اگر از توجه به هریک از آنها به مدت طولانی غلفت کنیم، طبعاً برای‌مان پیامدهایی دارند. به نظر می‌رسد پایان هفته بهترین فرصت برای رسیدگی به این کارهای ساده و کوچک در خانه باشد. 

  • پوتوس ابلق

اگر شما هم از آن گروه از شهروندان علاقه‌مند به انواع گل‌ها و گیاهان هستید و از فرصتی برای آوردن این نشانه‌های طبیعت به خانه استفاده می‌کنید و تا به حال گیاه پوتوس ابلق را به خانه نیاورده‌اید، ابتدا با ویژگی‌های این گیاه آشنا شوید و سپس آن را هم به مجموع گل و گیاهان خانه خود اضافه کنید. پوتوس ابلق، از گیاهان زینتی ونیازهایش مانند فیلودندرون‌هاست. محل اصلی آن آسیای جنوب‌شرقی اعلام شده اما در جاهای مختلف پرورش داده می‌شود. از جمله در خانه‌های آپارتمانی شهروندان تهرانی و ساکنان مناطق شرق که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.‌گونه‌های زیادی دارد که درتمام خانه‌ها عمومیت پیدا کرده است. سریع رشد می‌کند و ارزان‌قیمت و کم توقع است، رنگ برگ‌ها از سبز تا سبز ابلقی با مخلوطی از رنگ‌های زرد و زرد تند و سفید کرمی است، شاخه‌های بالا رونده و آویزان آن در منازل حدود 5‌متر می‌رسد که باهدایت و ثابت کردن آنها بدنه دیوارهای اتاق را تزیین می‌کند. رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیرآن ساده است.

  • نیازها 
  1.  نور: نیاز نوری گیاه متوسط است(پنجره‌های رو به شمال‌ـ شرقی و غربی) این گیاه نیم سایه را ترجیح می‌دهد،‌نژادهای ابلق رنگ متنوع خود را در سایه از دست می‌دهد، گیاه را از معرض مستقیم نورآفتاب در امان نگهدارید. 
  2.    دما: اگرچه در زمستان تا 13 درجه سانتی‌گراد مقاومت می‌کند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل 16 درجه است. درجه حرارت را در تابستان زیر24 درجه نگهدارید. 
  3.  آبیاری: نیاز آبی گیاه متوسط است. زهکش گلدان را مرتب بازدید کنید. 
  4.  رطوبت هوا: درتابستان 2‌ـ 3 بار درهفته و در زمستان 2 بار درهفته غبارپاشی لازم است. از آب ولرم استفاده کنید. 
  5.  تغذیه: کمبود عناصرغذایی گلدان با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و نصف میزان توصیه شده ازطرف سازنده هرماه یکبار جبران کنید. 
  6.  خاک مناسب: 2/1 خاک رس + 2 پیمانه خاک برگ+ 1 پیمانه ماسه 
  7.  تعویض گلدان: گلدان کوچک‌تر را بر بزرگ‌تر ترجیح می‌دهد، سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است. 
  8.  تکثیر: ریشه دارکردن قلمه‌های ساقه در بهار در شن و پیت در دمای 21 درجه سانتی‌گراد. 
  •  آفات و راه‌های درمان 
  1.  زخم‌های پنبه مانند سفید رنگ روی برگ‌ها : علت این عارضه حشره آفت است، هر دو هفته یک‌بار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید. می‌توانید با یک پنبه آغشته به محلول سم لکه‌ها را خیس کنید تا از بین بروند. 
  2.  برگ‌ها و ساقه‌ها خمیده و خشک: هوا خیلی گرم و گیاه تشنه است، بلافاصله گلدان را به محل خنک‌تری انتقال دهید و آن را آبیاری کنید. استفاده از غبارپاشی هم برای بهبود حال گیاه توصیه می‌شود. 
  3.  برگ‌ها سبز کمرنگ : رنگ کم برگ‌ها نشان‌دهنده کمبود نور مورد نیاز گیاه است. برای بهبود، گیاه را به محل روشن‌تری با نور غیرمستقیم خورشید منتقل کنید. 
  4.  برگ‌ها رنگ پریده : شدت نور زیاد است، گلدان را به محیطی با نور کمتر منتقل کنید.
کد خبر 534828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha