اگر در کاشت و نگهداری گل وگیاه تازه کار اما در این زمینه‌ علاقه‌مند هستید، می‌توانید فعالیت‌ خود را با مراقبت از گیاه «چمن عروس» شروع کنید که در هر جای خانه اگر نور مناسب دریافت کند، می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

گل و گياه

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  این گیاه حتی می‌تواند جایگزین چمن شود و آن را در کنار پله‌ها، تراس و... بکارید. توضیحات بیشتر درباره نحوه نگهداری و تکثیر این گیاه را «لیلا عشرتی‌پور» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ ارائه کرده‌ که در ادامه می‌خوانید.  

  • حساس به دود آشپزخانه و گاز

چمن عروس یا «هلکسین» گیاهی است با بافت‌ریز، فشرده و رشد سریع که برگ‌های ریز، گرد و انبوه دارد. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ می‌گوید: «برگه‌های این گیاه ساقه‌ها و لبه گلدان را می‌پوشاند و از آن فرو می‌ریزد و بهتر است برای پرپشت شدن و جلوگیری از رشد طولی گیاه جوانه‌های انتهایی آن را هر چند وقت یک‌بار قطع کنید تا جوانه‌های جانبی بیدار و رشد کنند.

این گیاه برای پوشش گلدان‌های بزرگ و سبد آویزان مناسب است و می‌توان آن را در حاشیه پله‌ها، تراس‌ و جاهای سایه... کاشت. در فصل سرد نیز گیاه چمن عروس از بین می‌رود ولی نگران نباشید سال دیگر با شتاب بیشتر نمایان می‌شود و دوباره گسترش پیدا می‌کند. یادتان باشد خاک مناسب این گیاه، کمپوست است که بهترین محیط رشد برای این گیاه محسوب می‌شود. همچنین هلکسین نسبت به دود آشپزخانه و گاز حساس است، برای همین این گیاه را در هوای مملو از اکسیژن نگهداری کنید.» 

  • نیازهای چمن عروس
خانه‌تان را با چمن عروس سبز کنید
لیلا عشرتی‌پور/کارشناس فضای سبز

برای اینکه چمن عروس شما سرسبز و شاداب باشد، باید به وضعیت نور، دما، رطوبت و آبیاری و تغذیه آن توجه داشته باشید. عشرتی‌پور دراین‌باره می‌گوید: «چمن عروس گیاهی سایه‌دوست است. اگرچه بهترین رشد را در نور کافی دارد، ولی در تمام نقاط آپارتمان قابل نگهداری است، برای همین از معرض نور مستقیم آفتاب به‌ویژه بعد از آبیاری آن را در امان نگه‌دارید. دمای مناسب برای این گیاه هم در زمستان ۷ درجه و در تابستان ۲۱ درجه (حداقل) است. تابش اشعه مستقیم آفتاب در تابستان گیاه را دچار سوختگی برگ‌ها می‌کند.» او می‌افزاید: «آبیاری این گیاه مهم است و چمن عروس نسبت به خشکی حساس بوده ولی باید بین دو آبیاری خاکش خشک شود.

(این قانون در هر گیاه در گلدان صدق می‌کند.) مد نظر داشته باشید آبیاری از بالا و بافشار باعث درهم ریختگی ساقه‌ها می‌شود برای همین همیشه از زیر ساقه‌ها و از کنار گلدان آب بدهید. غبارپاشی روزانه در صورت بالا بودن درجه حرارت (۲۱ درجه) و در غیراین صورت هفته‌ای یکبار توصیه می‌شود. اما درصورت بروز لکه قهوه‌ای اسپری را متوقف کنید.»

  • تکثیر آسان

این گیاه سرسبز و جذاب را می‌توانید در خانه تکثیر کنید و به دیگران نیز هدیه دهید. عشرتی‌پور دراین‌باره توصیه ‌می‌کند: «زمان تعویض گلدان بهتر است گیاه نیز تکثیر شود، قطعات ریشه‌دار این گیاه گلدان جدیدی را به وجود می‌آورد. البته بهترین زمان برای تکثیر، گرفتن قلمه ساقه در بهار و تقسیم بوته در بهار یا پاییز است.

در فصل بهار و شروع فصل رشد گیاه که پر پشت‌تر می‌شود می‌توانید آن را از گلدان خارج کنید و خاک‌های اطراف ریشه‌ها را به آرامی با یک مداد کنار بزنید، بر حسب نوع رشد ریشه گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید، به‌طوری‌که هریک از قسمت‌ها ریشه و ساقه مطلوب داشته باشد، تقسیمات را درون گلدان‌های جدید بکارید و برای تشویق ریشه به آب‌یابی و توسعه دو روز اول آن را آبیاری نکنید.»

او می‌افزاید: «این گیاه اگرچه نیاز چندانی به تغذیه مصنوعی ندارد، ولی تغذیه با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گل‌های زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار باعث رشد سریع آن می‌شود. برای تمیز کردن برگ‌ها نیز توجه داشته باشید چون برگ‌ها خیلی‌ریز هستند، غبارپاشی در این مورد کافی به نظر می‌رسد.»

کد خبر 627900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha