برای آن دسته از افرادی‌که تجربه زیادی در نگهداری گل و گیاه ندارند اما علاقه‌مند به این موضوع هستند، «گندمی» گیاه زیبایی است که بدون داشتن شرایط خاص و نیاز به مراقبت ویژه می‌توان آن را تهیه کرد و در فضای آپارتمان نگه‌داشت.

عايرضا ناصحي

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  گیاهی که به گفته کارشناسان فضای سبز به راحتی تکثیر می‌شود و می‌تواند هوا را تصفیه کند. «الهام اکبری» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳روش‌های محافظت از گندمی و تکثیر آن را آموزش داده ‌است.  

تصفیه هوا با گل گندمی

  • کم نیاز به نور

گل گندمی یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا است و نگهداری از آن نسبتاً آسان است. این گیاه با برگ‌های افشان می‌تواند در یک گلدان آویز خودنمایی کند. گیاهی همیشه سبز، بوته‌ای، سریع الرشد است که بیش از ۲۱۵‌گونه مختلف دارد. «الهام اکبری» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «گیاه گندمی یا عنکبوتی برگ‌های باریک و بلندی دارد که گرچه شبیه پاهای عنکبوت، اما به‌طور قطع بسیار زیباتر از آنها هستند.

به گفته‌ ناسا، گیاه عنکبوتی در جذب مواد شیمیایی درون هوا مؤثر است، که مزیت دیگری برای این گیاه زیبا محسوب می‌شود. این گیاه بسیار جان سخت است و می‌تواند حتی در نور فلورسنت یا همان مهتابی هم دوام بیاورد. قرار دادن گلدان گندمی در نزدیک پنجره و دریافت نور غیرمستقیم برای آن بهترین گزینه است. برای جلوگیری از تابش نور به یک سمت گیاه حتماً گلدان آن را دوره‌ای مثلاً هفته‌ای یک مرتبه ۹۰ درجه بچرخانید تا نور به تمام سطوح گیاه بتابد و از کج شدن آن جلوگیری شود.» 

  • تأمین رطوبت لازم

تصفیه هوا با گل گندمی

اگرچه نگهداری از گل گندمی نسبت به سایر گیاهان آسان است اما برای رشد بهتر این گیاه رعایت یکسری نکات الزامی است. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ تأکید می‌کند: «یادتان باشد هر زمان که خاک گیاه خشک شد، باید آن را آبیاری کنید. در فصل تابستان به دلیل گرم بودن هوا دفعات آبیاری باید بیشتر شود چون گندمی دوستدار رطوبت است و برای تأمین رطوبت آن می‌توان از روش غبارپاشی و ساخت جزیره کمک گرفت.

مد نظر داشته باشید در فصل‌های رشد (بهار و تابستان) برای تقویت این گیاه بهتر است هر ۲ تا ۳ هفته یک‌بار از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی یا مخصوص گل‌های زینتی استفاده کنید. این میان اگر سر برگ‌های گندمی شما قهوه‌ای ‌می‌شود، به خاطر کمبود رطوبت است و اسپری آب رو می‌طلبد. سعی کنید برای آبیاری از آبی که چند ساعت مانده استفاده شود. برای آبیاری دفعه بعد هم اجازه دهید تا خاک گیاه به عمق یک‌بند انگشت شما خشک باشد، سپس گندمی را آبیاری کنید.»

  • تکثیر گل گندمی و مراقبت از آن

تکثیر گل گندمی هم خیلی سخت نیست و مهندس اکبری می‌گوید: «تکثیر این گیاه از طریق گیاهچه‌هایی است که نسخه‌های کوچکی شبیه گیاه اصلی و روی گیاه مادر رشد می‌کند. تکثیر در آب و خاک انجام می‌شود و با رعایت نکات اصلی به راحتی می‌توان آن را توسعه داد. با ریشه‌دار کردن آنها، می‌توانید یک گیاه گندمی جدید داشته باشید.» ارتفاع این گیاه بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و برگ‌های نازک آن ابلق سبز و کرم است.

در صورت ایده‌آل بودن شرایط و در تابستان، گندمی به گل می‌نشیند و گل‌های ستاره‌ای سفید کوچکی تولید می‌کند. اگر برگ‌های گل گندمی زرد شده‌اند، نزدیک بودن به منابع گرما و سرما می‌تواند باعث این عارضه شود. برای درمان، گلدان‌تان را دور از شوفاژ و پنجره‌هایی که هوای سرد یا گرم را به داخل می‌آورند، قرار دهید. همچنین محو شدن نوار سفید وسط برگ‌ها به دلیل کم نور بودن محیط است. باید گیاه را به مکان پرنور دور از تابش مستقیم آفتاب منتقل کنید. برای داشتن یک گندمی سالم، شاداب و پر برگ این نکات را مدنظر داشته باشید.  
 

کد خبر 618277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sanaz US ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    6 0
    ممنون از توضیحات عالی خانم اکبری🌹