کاشت گل و گیاه، در این روزهای کرونایی همراه با خبرهای تلخ، برای پرکردن اوقات فراغت و خانه‌نشینی یکی از بهترین گزینه‌های حفظ روحیه است.

گل

با کاشت یک گیاه تازه در خانه می‌توانید، شادابی و نشاط را به اعضای خانواده هدیه کنید. برای این بخش «نگار هاشمی» مسئول مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز پازل دهم پایتخت، کاشت گیاهان «پیازی زمستانی» را به شرح زیر آموزش می‌دهد:
گل‌های پیازی: گیاهان پیازی به دلیل داشتن گل‌های درشت خوش‌آب‌ورنگ، از گیاهان پرمشتری و پرطرفدار میان مردم هستند. برای مثال گل‌های لاله و سنبل که اغلب برای چیدمان سفره هفت‌سین مورد استفاده قرار می‌گیرد، از پرطرفدارترین گیاهان پیازی میان ایرانی‌هاست. این گیاهان به وسیله اندام زیرزمینی پیاز یا غده کشت و تکثیر می‌شوند. این گل‌ها با توجه به زمان گل‌دهی به 4 دسته گل‌های پیازی بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی تقسیم می‌شوند.

 نحوه نگهداری گل‌های پیازی
هر کدام از گل‌های پیازی دوره استراحت معینی دارند. اغلب پیازها را در زمان استراحت می‌توانید از خاک بیرون بیاورید. خشک کنید و به گلدان یا بخش دیگری از باغچه خانه منتقل کنید. دوره استراحت این گیاهان، از زمان زرد و پژمرده شدن برگ‌هایشان شروع می‌شود. در این زمان، به‌تدریج آبیاری آنها را کم کنید و پس از خشک شدن کامل، آبیاری باید قطع شود.
خاک مناسب: بیشتر پیازها، به خاک سبک با مواد غذایی مناسب نیاز دارند. این مواد غذایی شامل، ماسه یا پیت ماس به همراه مقداری خاکبرگ و کمی کود است. بهترین ترکیب برای گل‌های پیازی کوکوپیت، پرلیت سایز متوسط همراه با پیت ماس است. هرگز گل پیازی را در خاک سنگین و سفت نکارید. همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های قارچی مقداری زغال هم به خاک اضافه کنید.
نحوه کاشت: پیاز را طوری داخل گودال قرار دهید که جهت جوانه آن رو به بالا قرار بگیرد. بیشتر پیازها یک سر و ته مشخص دارند. اگر پیاز گل شما، قسمت بالایی را ندارد، آن را طوری در خاک قرار دهید که سمت ریشه رو به پایین قرار بگیرد. اندازه گلدان و تراکم پیاز اهمیت زیادی دارد. در هر گلدان ۱۰سانتیمتری 3 تا ۴ پیاز نرگس و یک دانه پیاز سنبل بکارید. بعد از کاشت تا زمان ریشه‌دهی به‌طور مداوم آن را آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. این گل‌ها را در دمای ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

کد خبر 566744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha