دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

مارال شریف: از چند روز قبل از نوروز به هر گل‌فروشی که سری بزنید حتما گلدان‌هایی حاوی گل‌های خوشه‌ای با ساقه گوشتی ضخیم می‌بینید.

این گل، همان سنبل سفره هفت‌سین است. سنبل در رنگ‌های متنوع کاشت می‌شود. نام علمی آن Hyacinthus Orientalis است.

سنبل مانند نرگس، لاله و زنبق گلی پیازی است که فصل گل دادن آن از فروردین شروع شده و تا خرداد ادامه می‌یابد. در بقیه ایام سال نیز در حال استراحت است.

اگر می‌خواهید یکی از سین‌های سفره هفت سین امسال‌تان را یک گلدان گل سنبل دست‌پرورده خودتان تشکیل دهد، تا دیر نشده، همین امروز یا فردا یک پیاز سنبل خریداری کنید.

نکات مهم هنگام خرید پیاز:

1 ـ پیاز باید رسیده، سفت و سنگین باشد.

2 ـ مراقب باشید پیازی معیوب و مریض خریداری نکنید.

3 ـ به فروشنده بگویید که پیاز گل را برای کاشت در گلدان می‌خواهید یا باغچه، زیرا پیاز مخصوص باغچه با پیازی که در گلدان می‌کارند، فرق می‌کند.

4 ـ هنگام خرید پیاز، رنگ گل را از فروشنده بپرسید و پیازی با رنگ گل دلخواه بخرید.

کجا و چگونه سنبل بکاریم؟!

سنبل در بسترهای مختلف شامل آب، خاک گلدان و خاک باغچه، قابل کشت و پرورش است که در زیر به هر کدام به صورت مجزا خواهیم پرداخت:

کاشت در آب

پیاز سنبل در آب نیز قابل کشت است. فقط توجه داشته باشید گلدانی انتخاب کنید که دارای دهانه گشاد و گلوگاهی باریک باشد.

در ضمن با توجه به اینکه پیاز گل پیش از ریشه دادن نباید در معرض نور قرار گیرد یا گلدان شیشه‌ای را رنگی انتخاب کنید یا دور گلدان را با پارچه یا کاغذی به رنگ تیره بپوشانید.

حالا کافی است پیاز گل را در آب داخل گلدان قرار دهید به صورتی که آب، تمام سطح پیاز را در بر گیرد.

نکته 1: در طول مدت پیش از بیرون آمدن برگ‌های گیاه از پیاز، مدام آب گلدان را بازرسی کنید تا پیاز کاملا ریشه‌های خود را در آب منتشر کرده و آب از پیاز پایین‌تر نرود.

نکته 2: برای جلوگیری از فساد سریع آب، از زغال استفاده کنید. برای اینکه زغال در آب شناور نباشد، قبل از استفاده، چند روز زغال را در آب خیس کنید؛ با این کار علاوه بر سنگینی آن، زغال تمیز شده و دیگر آب را نیز کثیف نمی‌کند.

کاشت در خاک گلدان

قبل از آنکه در گلدان خاک بریزید، ابتدا سوراخ ته گلدان را با چند تکه تیله شکسته بپوشانید تا آب زاید به‌راحتی از ته گلدان خارج شود سپس مخلوطی از خاک‌برگ پوسیده، کود دامی پوسیده و شن آماده کرده و در گلدان تا نیمه خاک بریزید سپس با دست سطح آن را فشار دهید.

حالا پیاز را در خاک قرار داده و دور آن را خاک بریزید؛ به صورتی که 4 سانتی‌متر از سر پیاز خارج از خاک قرار گیرد.

نکته: با توجه به اینکه سنبل در تاریکی مطلق ریشه می‌دهد، پیاز را در قفسه آشپزخانه گذاشته و حرارتی معادل 9 تا 11 درجه سانتی‌گراد برای آن فراهم کنید.

زمانی سنبل را به روشنایی آورید که جوانه‌ها آن‌قدر برجسته شده باشند که با دست قابل لمس باشند.

کاشت در خاک باغچه

برای کاشتن سنبل در هوای آزاد در خاک باغچه، نکته قابل توجه سالم و سبک بودن خاک است. اگر خاک زمین مساعد نباشد باید قبلا آن را اصلاح کرده و در ماه‌های دی و بهمن پیازها را در عمق 15 سانتی‌متری خاک بکارید. اگر سرمای زمستان مانند امسال شدید باشد، باید این عمق را افزایش دهید.

تکثیر سنبل

تکثیر این گل توسط پیازچه‌های آن صورت می‌گیرد.  برای افزایش تعداد پیازچه‌ها، در سطح قاعده پیاز، خراش‌های مثلث شکل یا خراش‌هایی به صورت صلیب ایجاد کنید؛ بدین ترتیب محل‌های خراش‌داده‌شده باعث تحریک به پیازشدگی پیاز می‌شوند اما به طور معمول تعداد پیازچه‌های به دست آمده از پیازهای متوسط معمولی سنبل فقط بین 3 تا 5 پیازچه است. به همین دلیل تکثیر سنبل با محدودیت همراه است.

کد خبر 43454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز