چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

فاطمه محمدی‌فاضل: هوا، هوای بهار است و فصل رویش گل‌هایی که نوید بهار را می‌دهند. گل‌پامچال یا گل نوروزی، ازجمله گل‌های این فصل است که بسیاری از مردم گلدان‌هایش را می‌خرند.

گل پامچال

 حتما شما هم با ديدن اين گل‌ها نخستين چيزي كه به ذهن‌تان مي‌رسد، تصوير گل‌پامچال خشك‌شده سال گذشته است. در اين يادداشت به شما مي‌گوييم كه چگونه با مراقبت‌هاي خاص از اين گل، عمر اين گلدان‌ها را بيشتر كنيد.

  • شرايط مورد نياز نگهداري:

دما
اين گياه جزو گياهان مقاوم به سرماست؛ اصطلاحا سرما‌دوست است. دماي مناسب براي رشد آن به‌طور متوسط 15-12درجه سانتي‌گراد است و دماي پايين‌تر از 12درجه را تاب نمي‌آورد.

اگر خودتان پامچال كاشته‌ايد براي پيشرس كردن گياه‌تان تا زماني كه 4-3جوانه مشاهده كنيد دماي 7-5درجه كافي است، بعد از آن دما را افزايش داده و به 13درجه برسانيد. مدت پيشرس كردن اين گياه حدود 2تا 4هفته است. اگر پيشرس كردن زودتر از اين زمان اتفاق بيفتد گل‌هاي ضعيفي را در آينده مشاهده خواهيد كرد، همچنين اگر در دماي بالاتر قرار بگيرد ساقه‌هاي بلند و گل‌هاي ضعيفي خواهيد داشت.

نور
در زمستان به نور كامل و كافي نياز دارد و در فصل‌هاي ديگر فقط جهت كاهش دما مقداري سايه ايجاد مي‌كنيم؛ ولي در مجموع به نور كامل احتياج دارد و بايد در محلي قرار بگيرد كه نورگيري كافي داشته باشد. اگر نور گياه كم باشد، گلبرگ‌هايش به سمتي كه نورگيري بيشتري دارد متمايل مي‌شود.

رطوبت
نياز آبي اين گياه بالاست. از نظر رطوبت نسبي به رطوبت 90-70 نيازمند است. تا جايي كه مي‌توانيد به اين گياه آب برسانيد. هيچ وقت خاك گلدان را خشك نگذاريد اما از طرف ديگر به هيچ وجه روي گلبرگ‌ها آب نپاشيد زيرا باعث به‌وجود آمدن قارچ روي آنها خواهيد شد.

تكثير
اين گياه به 2روش كاشت بذر و تقسيم بوته‌اي، زياد مي‌شود. كاشت بذر را به كساني كه علاقه زيادي به صبر‌كردن و لذت بردن از تماشاي به‌وجود آمدن يك گياه دارند، توصيه مي‌كنم. به اين ترتيب كه بذرها را روي سطح خاك بپاشيد. بذرها بايد در معرض نور و تابش مستقيم خورشيد قرار بگيرند، در غير اين صورت جوانه نخواهند زد. زماني كه بذر‌ها جوانه زدند، آنها را به گلدان زهكشي شده و خاكي مرغوب منتقل كنيد. آبياري مناسب را فراموش نكنيد. فصل پاييز بهترين زمان براي پاشيدن بذرهاست. زماني كه بذرهاي جوانه زده شده را در گلدان كاشتيد بايد گلدان را از تابش مستقيم آفتاب دور كنيد.
روش انتقال بوته‌اي؛ درفصل پاييز بوته‌هاي آن را با ارتفاعي در حدود 25سانتي‌متر به گلدان منتقل مي‌كنند. خاك نرم حاوي خاكبرگ و شن براي آن كفايت مي‌كند ولي كود بايد 2هفته‌ يك‌بار داده شود.

خاك و كود
بهترين تركيب خاكي براي اين گياه، آميخته‌اي از خاك باغچه، خاك برگ پوسيده و پيت به نسبت‌هاي مساوي است. معمولاً در آميخته‌هاي گلداني آپارتماني، پيت به آن اضافه نمي‌شود چون كمبود آهن را در پي خواهد داشت. درصورت زرد شدن شديد برگ، استفاده از كود آهن براي گياه توصيه مي‌شود.
PH خاك اگر حدود 6 باشد رشد آن رضايت‌بخش است.
خاك پامچال به مقداري سوپر فسفات به مقدار معمول و مقداري نيتروژن و پتاسيم نياز دارد(كه اگر گلدان خود را براي عيد از گلفروشي تهيه كرده‌ايد نگران اين مواد نباشيد قطعا در خاك گلدان شما به ميزان كافي وجود دارند).

کد خبر 288223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha