یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

عیسی محمدی: بعضی‌ها، جای زیادی دارند، اما حوصله ندارند. بعضی‌ها جای کوچکی دارند، اما با حوصله و خلاقیت، چنان از آن، باغچه یا دکوراسیون زیبایی در می‌آورند که هر کسی را میخکوب می‌کند.

دریچه‌ای رو به کوچه‌های خوشبخت

 بيشتر شهرنشين‌ها، در آپارتمان‌ها زندگي مي‌كنند و درصد قابل توجهي از آپارتمان‌ها، تراس يا بالكن دارند. بالكن‌ها مي‌توانند فرصت بسيار نابي براي شما باشند؛ خاصه در اين بهاري كه از راه مي‌رسد و آب و هوايش جان مي‌دهد براي چنين كاري. مي‌پرسيد چطوري؟ مي‌گوييم فقط با حوصله؛ فقط. نكته‌هايي را در اين باره، برايتان كنار گذاشته‌ايم، حوصله‌اش را داريد؟ اين زحمت‌هاي نه‌چندان زياد، قطعاً به لذتي كه از تماشاي بالكن زيبايتان مي‌بريد، خواهد ارزيد.

  • لطفاً نگرش خود را عوض كنيد

اولين كاري كه در اين زمينه بايد انجام دهيد، اين است كه بدانيد بالكن‌ها، انباري دوم يا ثانويه شما نيستند. متأسفانه خيلي‌‌ها، وسايل اضافي خود را در بالكن‌ها مي‌گذارند؛ طوري كه وقتي از بيرون نگاه مي‌كنيد، منظره‌اي زشت پيش روي شما نمايان مي‌شود. حتي بعضي ‌ها هم يك بند رخت وسط بالكن مي‌كشند و لباس‌هايشان را براي خشك شدن در بالكن پهن مي‌كنند. قطعا خود اعضاي خانواده هم از اين وضعيت و صحنه‌اي كه مي‌بينند، رنج بسيار مي‌برند. مي‌گوييد محيط كوچك است و چاره‌اي نيست؟ ولي ضررهاي رواني‌اي كه از تماشاي چنين صحنه‌هايي و از استفاده‌نكردن از فضاي بالكن مي‌بريد، بيشتر از نفع تبديل آن به انباري است. اين نكته را هم فراموش نكنيد كه با اين كار، نماي بصري شهر را هم دچار اغتشاش شديد مي‌كنيد. پس بي‌زحمت، اين نگرش خودتان را عوض كنيد. بالكن، براي رد و بدل‌كردن هوا، استراحت و... است.

  • بالكن را اتاق نشيمن كنيد

از ابتدايي‌ترين كارهايي كه در تراس‌هاي معمولي مي‌شود انجام داد، تبديل آنها به محل نشستن و گپ‌زدن و آب و هوا عوض‌كردن است. طبيعي است وقتي آپارتمان شما كوچك باشد، مدام به در و ديوار خواهيد خورد و نفس‌تان تنگ خواهد شد. بهترين كار اين است كه بالكن خود را مرتب كنيد، از صندلي و نورپردازي و كف‌سازي‌‌اي كه دوست داريد، در آن استفاده كنيد. با توجه به اندازه كوچك بيشتر بالكن‌ها، مي‌توانيد از ميز و صندلي‌هاي غيرثابت و تاشو كمك بگيريد تا دردسري برايتان ايجاد نكند. براي ساخت ديوارهاي جذاب در بالكن، مي‌توانيد از نماي سنگ داخلي چشم‌نواز استفاده كنيد. براي كف هم مي‌توانيد از سنگفرش يا پي‌وي‌سي‌ها يا حتي چمن‌هاي مصنوعي بهره ببريد.

  • بالكن خود را از ديده‌ها دور كنيد

شايد نگراني شما اين باشد كه تراس‌تان در معرض ديد همسايه‌ها يا خيابان است، چه بايد كرد؟ البته براي اين وضعيت هم مي‌توان راه‌حل‌هايي را پيشنهاد كرد. ازجمله اين كه از ديوارهاي شيشه‌اي كمك بگيريد؛ از اين ديوارهاي شيشه‌اي رفلكسي يا امثالهم. البته مي‌توانيد از گياهان رونده هم به‌عنوان حائل و ديوار استفاده كنيد. ضمن اينكه نرده‌هاي چوبي و آهني و فايبرگلاس و نيز گياهان زينتي و... در نرده‌هاي آنها مي‌تواند مانع ديد ديگران به بالكن شما شود. در اين صورت، با خيال راحت مي‌توانيد از بالكن‌تان استفاده كنيد.

  • يك باغ كوچك بسازيد

شايد بالكن شما كمي بزرگ‌تر از كوچك باشد. در اين صورت، مي‌توانيد از ميز و صندلي‌هاي تاشو استفاده كنيد. دست‌تان هم براي چيدمان بازتر است.
مي‌توانيد بالكن خود را بخش‌بندي كنيد. مثلاً يك بخش آن را به گلكاري و كاشت گياهان فصلي و دائمي اختصاص دهيد. اگر هم بالكن شما رو به آفتاب باشد، مي‌توانيد از نور آفتاب براي رشد گياهان هم استفاده كنيد. در اين صورت مي‌توانيد روي گل‌هايي مثل هميشه‌بهار، بنفشه اطلسي و ﭘﺎمچال يا روي درختچه‌هاي آپارتماني حساب كنيد. روش شما مي‌تواند چنين باشد كه گل‌ها را داخل گلدان‌هاي سفالي بگذاريد و در لبه بالكن از آنها استفاده كنيد، درختچه‌ها را هم لابه لاي اين گل‌ها در گلدان‌هاي مخصوصي كه دارند بچينيد.

  • باغچه‌اي كوچك براي بالكن خود بسازيد

بهار آمده است و جان مي‌دهد براي گياه‌كاري و باغباني. اگر بالكن شما خيلي كوچك است، مي‌توانيد صرفاً با ساخت باغچه‌اي كوچك، بدون هيچ ميز و صندلي و... تراسي زيبا خلق كنيد. از سوي ديگر، مي‌توانيد براي كف اين بالكن هم از چمن‌هاي مصنوعي يا رنگ‌هاي خاص، مثل رنگ سبز استفاده كنيد. نظرتان درباره سنگريزه‌هاي دريايي براي تزيين كف بالكن چيست؟ مي‌تواند بالكن شما را خيلي باشكوه كند. فكرش را بكنيد، رفتن و تماشاي چنين صحنه‌اي، چه نعمت بزرگي در آپارتمان‌هاي كوچك است!

  • نورپردازي بالكن شما چگونه باشد؟

اگر به ايده‌هاي قبلي توجه كرده باشيد، توانسته‌ايد بالكني به غايت زيبا براي خودتان بسازيد. توصيه‌هاي ديگري هم هستند. مثلاً براي نورپردازي زيباي بالكن خود مي‌توانيد از چند لامپ كم مصرف با كلاهك‌هاي محصور و بسته، چراغ‌هاي پاركي، شمع و... استفاده ببريد. يادتان باشد كه قرار نيست بالكن، مثل روز روشن شود؛ قرار است كه نورپردازي آن به شما آرامش ببخشد و تند و تيز نباشد. چراغ‌هاي روميزي و زميني و ديواري و... هم مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي باشند.

  • از گياهان و گل‌هاي بودار استفاده كنيد

متخصصان امر پيشنهاد مي‌كنند كه براي قسمتي از بالكن كه در جوار ديوار است، از گل‌هاي رونده و پيچ مانند، مثل گل كاغذي، نيلوفر، پيچك، عشقه، گل انارك، اقاقيا و امثالهم استفاده كنيد. استفاده از گياهان گل‌دار با غنچه‌هاي رنگي هم زيبايي را به بالكن شما هديه خواهد داد. اما استفاده از گياهان گلخانه‌اي، با بالكن شما سازگارتر مي‌تواند باشد. براي خوشبوكردن بالكن و فضاي خانه و آپارتمان نيز مي‌توانيد از گل محبوبه شب يا اطلسي و ياس رونده استفاده كنيد. اولي، از شب تا سحر و دومي و سومي، در طول روز، حسابي فضاي خانه شما را عطرآگين خواهد كرد. بهترين روش آبياري هم، روش قطره‌اي است.

  • پرنده‌ها را به بالكن خود بياوريد

براي كشاندن پرنده‌ها به بالكن خود مي‌توانيد روي يك سيني يا چيزي شبيه به آن دانه بريزيد. حضور پرندگان در ابتداي صبح و شبانگاهان مي‌تواند طراوت بالكن شما را دوچندان سازد. البته اين يكي را توصيه نمي‌كنيم؛ ولي اگر پرنده در قفسي هم داشته باشيد، به شرط عدم‌مزاحمت براي همسايگان، مي‌توانيد ساعاتي در روز قفسش را در باغچه بگذاريد. پيشنهاد ما ساخت يك لانه مصنوعي براي پرندگان است؛ اگر كه خيلي به حضور دائمي آنها علاقه داريد. پيشنهاد بعدي استفاده از آب‌نماي فواره‌اي است. يك پمپ مداربسته كار شما را راه مي‌اندازد. سعي كنيد مسير حركت آب را خوب طراحي كنيد تا صداي بيشتري توليد كنيد و لذت بيشتري ببريد. هماهنگ‌كردن رنگ كوسن مبلمان بالكن با رنگ گل‌ها زيبايي بالكن را دوچندان مي‌كند. استفاده از صداي باد، با سودبردن از آويزهاي زينتي كه با صداي باد حركت و صدا دارند، مي‌تواند گزينه بعدي باشد.

  • ما و بالكن‌هايمان

چند نكته كاربردي در باب فرهنگ ما شهروندان در استفاده از بالكن‌ها

بالكن‌ها جزو بخش‌هاي جالب و البته متروك آپارتمان‌هاي ايراني هستند. معمولاً ما بالكن‌ها را تداوم انباري مي‌دانيم، درحالي‌كه حرفه‌اي‌ها، بالكن را ادامه اتاق نشيمن مي‌دانند. بالكن دارها البته بايد نكاتي فرهنگي را هم رعايت كنند. مي‌پرسيد چه نكاتي؟ لطفا مطلب را ادامه بدهيد.

بالكن‌ها حوزه اختصاصي ما هستند ولي طبيعي است كه به واسطه نوع معماري شهرهاي مدرن، يا در معرض ديد هستند يا مي‌توانند ديگران را در معرض ديد ما قرار دهند. اين، البته بدان مفهوم نيست كه حق استفاده از بالكن مان را نداريم، اكيداً. فقط فرهنگ آپارتمان نشيني حكم مي‌كند كه استفاده از بالكن را خلاصه كنيد به موارد ضروري؛ بدون ايجاد مزاحمت براي ديگر واحدهاي آپارتماني. درصورت امكان، از ديوارهاي شيشه‌اي يا گياهي هم براي استقلال بالكن مان استفاده ببريم.
موقع شست و شوي بالكن‌ها دقت كنيد كه نماي بيروني آپارتمان را كثيف نكنيد. بعضي‌ها برايشان اين چيزها مهم نيست؛ شروع مي‌كنند به آب گرفتن بالكن شان؛ آن هم درحالي‌كه رگه‌هاي آب‌جاري مي‌شود به بالكن طبقه پاييني، يا به حياط يا در نهايت به نماي بيروني آپارتمان. متأسفانه اين رگه‌ها باقي مي‌مانند؛ هرچند نه به‌شدت روزهاي اول.
انصاف نيست كه پرندگان سخنگو مثل كاسكو و طوطي يا پرنده‌هاي پر سر و صدا مثل مرغ عشق و قناري و امثالهم را داخل آپارتمان‌تان نگهداري كنيد. سر و صداي اين پرندگان مخل آسايش ديگران است.
سيگار كشيدن در بالكن را لطفاً ترك كنيد. البته بالكن فضاي بيروني است و دود سيگار به فضاي آزاد مي‌رود. اما مشكل اينجاست كه معمولاً طبقات بالاتر از دود سيگار حسابي رنج خواهند برد.
استفاده از كباب‌پز و اجاق‌هاي دود به راه كن را هم محدود كنيد. شايد يكي نداشته باشد جوجه و كباب بخورد، از نظر اخلاقي درست نيست.

کد خبر 291243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha