شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: خیابان مولوی از آن خیابان‌های معروفی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود؛ از انواع مواد خوراکی و شوینده تا دیگ و قابلمه و ظرف و ظروف و خیلی چیزهای دیگر.

اما چيزي كه باعث شده اين بار به سراغ بازار مولوي برويم، راسته پارچه و پرده‌فروشي‌هاي آن است. بازار پارچه‌‌هاي مولوي در 2 خيابان اردستاني و رئيس عبداللهي گسترده شده. اين بازار متنوع پر از پارچه‌هاي رنگارنگ ايراني و خارجي‌است كه براي كاربري‌هاي مختلف از پرده تا لباس و روميزي و غيره كاربرد دارد. راسته‌اي پر رنگ و لعاب با دنيايي از طرح‌هاي زيبا.

  • بورس لباس پنجره

پرده‌ها تأثير زيادي در دكوراسيون و زيبايي خانه‌ها دارند. در پايتخت، براي خريد پارچه پرده‌اي يا پرده آماده بايد سري به خيابان رئيس‌عبداللهي و فروشگاه‌ها و پاساژهايش بزنيد.
اينجا بورس پرده و پارچه‌هاي پرده‌اي است. بيشترين مشتري بازار پرده و پارچه مولوي براي تابستان و اسفند‌ماه هستند كه فصل‌هاي تغيير خانه يا خانه تكاني‌اند و براي همين، الان خلوتي بازار، مخصوصا وسط هفته‌ها حسابي به چشم مي‌آيد.
پارچه‌هاي پرده‌اي بسيار متنوعند و براي همه نوع مكاني از پذيرايي و اتاق خواب تا آشپزخانه و طرح‌هاي عروسكي براي اتاق بچه‌ها، مدل‌هاي مختلف دارند. مخمل‌هاي منجق‌دار و برجسته، مخملي‌هاي گلدوزي شده و ساده، حريرهاي ساده يا گلدار سفيد و نباتي، حريرهاي رنگي شيشه‌اي و خامه‌دوزي شده، ساتن‌هاي ساده و طرحدار، تافته‌هاي ساده و برجسته دوزي شده، كتان‌هاي رنگارنگ، جيرهاي چرمي، ساتن‌هاي پفي و چروك تنها چندنمونه از پارچه پرده‌اي‌هاي راسته هستند.
با اينكه صنعت پارچه و پارچه‌بافي در ايران بسيار قدمت دارد اما حالا پارچه‌هاي ايراني در برابر هجوم پارچه‌هاي وارداتي مهجور مانده‌اند. البته مي‌توان ايراني‌هاي با كيفيت بالا هم در بازار پيدا كرد ولي غلبه با خارجي‌هاست.
بين خارجي‌ها هم بيشتر چيني‌ها به چشم مي‌خورند و بقيه محصول كشورهايي مثل ايتاليا، ژاپن، كره، تركيه، تايلند و هند هستند. همين خارجي بودن پارچه‌ها هم باعث قيمت‌هاي گزاف‌شان شده است.
تزيينات پرده‌ها هم بسيار پرزرق برق‌تر و متفاوت‌تر از گذشته‌ است. حالا ديگر خبري از چوب‌پرده‌هاي ساده نيست و چوب‌پرده‌هاي خاص و شيك جاي آنها را گرفته‌اند. يكي از تزيينات جديدي كه اين روزها در اكثر فروشگاه‌ها مي‌بينيد والان‌هاي لمسي يا كتيبه‌اي هستند كه از چوب ساخته شده‌اند و روكش مخملي دارند و روي آنها هم طرح‌هايي همچون گل‌هاي طلايي رنگ قرارگرفته‌اند. اين والان‌ها بالاي پرده و روي ديوار جلوي چوب پرده نصب مي‌شوند. بيشتر كوچه‌هاي راسته پرده‌فروش‌ها پر از مغازه است كه حجم زيادي از اين مغازه‌ها مخصوص فروش لوازم جانبي نصب و تزيين پرده مثل چوب پرده، يراق، گل ميخ، آويزهاي تزييني و اينجور اجناس هستند. چوب پرده‌هاي آلومينيومي و چوبي، نوار پرده، گل ميخ، يراق‌هاي تزييني، گيره پرده و... از اجناس اين مغازه‌ها هستند.
اينجا از هر فروشگاهي كه پرده بخريد خودشان برايتان كار دوخت و دوز را هم انجام مي‌دهند البته اجرت جداگانه‌اي هم مي‌گيرند. معمولا هزينه نصب پرده كم يا رايگان است. بعضي فروشگاه‌ها پرده‌هاي دوخته شده پشت ويترين را با قيمت‌هاي مناسبي مي‌فروشند.
پرده 3 تكه با والان مخمل و پرده زير حرير با اندازه تقريبي 270در 260سانتي‌متر، حدود 550هزار تومان برايتان درمي‌آيد. درصورتي كه اگر قرار باشد سفارش دوخت اين پرده را با همين پارچه‌ها بدهيد حدود يك‌ميليون و 200هزارتومان بايد هزينه كنيد.

  • پارچه از همه رنگ

خيابان اردستاني بورس پارچه‌هاي غيرپرده‌اي مثل لباسي، ملحفه‌اي، پالتويي، پارچه‌هاي مخصوص مثل دستمال آشپزخانه، پارچه‌هاي لباس بچه و نوزاد و... است. البته بين فروشگاه‌هايشان و مخصوصا در مجتمع‌هاي تجاري پارچه‌هاي پرده‌اي هم پيدا خواهيد كرد. پارچه لباسي‌ها بيشتر خارجي هستند؛ مخصوصا پارچه لباس‌هاي مجلسي مثل ساتن، گيپور و دانتل‌ها كه جزو پرطرفدارترين‌ها محسوب مي‌شوند. به غيراز پارچه‌هاي مجلسي كه در تمام سال ثابتند، بقيه پارچه‌ها فصلي هستند و براي همين پارچه‌هاي پشمي، پالتويي، مانتويي‌هاي زمستاني، فوتر و چرم و خلاصه پارچه‌هاي ضخيم بيشتر به چشمتان خواهد خورد. پارچه‌هاي ملحفه‌اي هم تنوع بسيار زيادي دارند و از ملحفه‌هاي ساده تا ملحفه‌هاي طرح دار با كيفيتي كه بيشتر براي دوخت سرويس عروس استفاده مي‌شوند در رنگ و طرح‌هاي مختلف موجودند. پارچه‌هاي چادري‌ مشكي و رنگي هم تنوع خوبي دارند و با هر قيمت كه بخواهيد مي‌توانيد پارچه چادري مناسبي تهيه كنيد. اگر ديديد كنار بعضي مغازه‌ها يا سر كوچه‌ها بساط دستفروش‌هاي پارچه پهن است تعجب نكنيد. اين پارچه‌هاي رنگارنگ تكه‌هاي اضافه ته‌توپ‌هاي پارچه‌ هستند كه با قيمت پايين تري به فروش مي‌رسند.

مجتمع‌هاي تجاري راسته اكثرا بزرگ و قديمي و چند طبقه هستند و آنهايي كه امكان ساخت‌وساز داشته‌اند در حال تبديل شدن به پاساژهاي چند طبقه‌اند. داخل پاساژها هم از پارچه لباس مجلسي و مانتويي و كت و شلواري تا پارچه چادري و ملحفه‌اي پيدا مي‌كنيد. پرده‌فروش‌ها هم تعدادشان زياد است. يكي از موارد ديگري كه در پاساژها به چشم‌تان خواهد خورد مغازه‌هايي است كه پتو و حوله و سرويس خواب مي‌فروشند.

  • نكته خريد

قدش را بلند بگير

براي خريد يك پارچه مناسب براي پرده بايد خيلي دقت كنيد. چون پرده تأثير زيادي روي دكوراسيون خانه دارد و سال‌هاي سال قرار است براي شما كار كند. پس نكات زير را درنظر بگيريد:
اول از همه بايد بدانيد پرده را براي كدام قسمت خانه مي‌خواهيد و براساس آن نوع پارچه و مدل دوخت را انتخاب كنيد. اندازه‌هاي دقيق پنجره‌ها را هم درآوريد و با اندازه حدودي به سراغ خريد نرويد. عرض پرده حدودا بايد 2 برابر اندازه عرض پنجره باشد.
رنگ پارچه پرده‌اي را براساس بقيه لوازم خانه مثل مبل و فرش‌ها تعيين كنيد.
در انتخاب جنس پرده به غيراز زيبايي، عبور مناسب نور را هم درنظر بگيريد.
درست است كه پارچه‌هاي سنگين گلدوزي شده يا كار شده حسابي شيك هستند اما فكر سنگيني پرده موقع نصب و شست‌وشو هم باشيد.
پارچه‌اي براي پرده مناسب است كه در برابر نور آفتاب رنگ پريده نشود و موقع شست‌وشو هم رنگ پس ندهد و بعد از شستن شكل ظاهري خود را حفظ كند.
قد پرده را هميشه بلندتر از پنجره بگيريد چون اينطوري بسيار شكيل‌تر خواهد شد و از نفوذ سرما هم جلوگيري خواهد كرد.
كتان پارچه‌اي مقاوم است كه نور را هم به خوبي عبور مي‌دهد. مخمل بيشتر جنبه تجملي و لوكس دارد. تورها و حريرها سبك و زيبا هستند ولي از بيرون خانه ديد دارند. در نتيجه در انتخاب جنس فقط به ظاهر توجه نكنيد.
حواستان به خريد ته طاقه‌هاي اضافه‌اي كه در سبدهاي جلوي مغازه‌هاست باشد. بعضي از فروشنده‌ها طاقه‌ها را خودشان برش مي‌زنند و ظاهرا ارزان‌تر به فروش مي‌رسانند. درصورتي كه بعضي مواقع اصلا تخفيفي در كار نيست و اين شگردي براي وسوسه خريداران به خريد ارزان‌تر است. اين پارچه‌ها معمولا پارچه‌هاي كم مشتري هستند.

  • چطور برويم؟

مترو، اتوبوس و...
براي رسيدن به بازار پرده‌فروش‌هاي مولوي بايد به آدرس خيابان مولوي، قبل از چهارراه مولوي، خيابان رئيس عبداللهي برسيد. بازار پارچه هم كه در خيابان اردستاني قرار دارد ومتقاطع همان عبداللهي است و در اصل به هم وصل هستند. منطقه، بازاري و شلوغ است و بهتر است از ماشين شخصي استفاده نكنيد. مخصوصا اگر قصد خريد نداريد و فقط مي‌خواهيد گشت بزنيد و سر از مدل‌ها دربياوريد. ايستگاه مترو مولوي كه در ميدان محمديه قرار دارد نزديك‌ترين ايستگاه مترو به منطقه است. بعد از بيرون آمدن از مترو حدود 2 ايستگاه با خيابان عبداللهي فاصله داريد. مي‌توانيد اين دو ايستگاه را پياده برويد و مغازه‌ها را ديد بزنيد. مي‌توانيد، هم از اتوبوس‌هاي بي‌آرتي استفاده كنيد و هم از تاكسي‌هاي خطي كه مقصدشان بازار پرده فروش‌هاست. اتوبوس‌هاي بي‌آر تي خط آزادي - خاوران هم از داخل خيابان مولوي مي‌گذرند و ايستگاه مولوي كه پياده شويد در چند قدمي راسته قرار داريد.

پارچه‌ها تنوع زيادي دارند و براساس جنس، برند، طرح و رنگ و... قيمت‌گذاري مي‌شوند. قيمت‌ها حدودي هستند و حتما با گشت در بازار قيمت‌هاي بهتري پيدا خواهيد كرد.

پارچه پرده‌اي حدود قيمت (هرمتر)
ساتن پرده‌اي 18 هزار تومان
حرير گلدار 30 هزار تومان
حرير شيشه‌اي 4500 تومان
ژاكارد برجسته‌دوزي شده 120 هزار تومان
توري خامه‌دوزي شده 75 هزار تومان
مخمل ساده 34 تا 38 هزار تومان
ابريشم اروپايي 55 هزار تومان
ابريشم سيم‌دوزي شده 30 هزار تومان
ساتن پفكي 35 هزار تومان
مخمل برجسته دوزي شده 48 هزار تومان
کد خبر 284397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha