کرونا که آمد؛ مجالس عزا و عروسی و مهمانی‌ها تعطیل و کسب وکار گلفروشان و تولیدکنندگان گل که محصولاتشان زینت‌بخش این مراسم و دورهمی‌ها بود، کساد شد.

بفرماييد گل

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این میان برخی از گل‌فروشان شرق تهران که در آستانه ورشکستگی بودند، دست به کار شدند تا با اجرای‌ترفندی نه تنها جلو خسارت را بگیرند، بلکه از گلخانه‌داران و سایر تولیدکنندگان گل و گیاه هم حمایت کنند. آنها توانستند با حذف تجملات و واسطه‌ها، گل را ساده و ارزان به دست مشتری برسانند. با دو نفر از فروشندگان و تولیدکنندگان گل درباره این ایده و مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌اند، گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • حمایت از کشاورزان

«مردم همیشه گل را دوست دارند؛ به شرطی که ارزان باشد» این تجربه، پایه شکل‌گیری ایده‌ فروش گل ساده و ارزان شد. «مهدی شاهرودی» از تولیدکنندگان و گل‌فروشان قدیمی تهرانپارس که از اردیبهشت ماه ایده فروش «گل ساده و ارزان با هدف حمایت از کشاورزان» را طرح و در مغازه‌اش اجرا کرده، می‌گوید: «در فروردین که به دستور ستاد کرونا مغازه‌ها ۲ هفته تعطیل شد، گل‌ها در گلخانه روی دستمان ماند، چون به گل نمی‌توانستیم بگوییم «رشد نکن! ‌»، هوا گرم شده بود و هر روز صدها غنچه گل باز می‌شد و به سرعت رشد می‌کرد، از طرفی آنها را در انبار هم نمی‌توانستیم نگه داریم، برای همین مجبور بودیم گل‌ها را دسته دسته به سطل زباله بریزیم و از این کار خیلی ناراحت بودیم، چون سرمایه‌مان بود.

اردیبهشت که مغازه‌ها باز شد، باز هم مردم رغبتی به خرید گل نداشتند. جامعه درگیر کرونا بود و مردم دل و دماغ گل خریدن نداشتند. تصمیم گرفتیم به جای اینکه گل‌ها را نگه داریم تا پژمرده شوند، آنها را برای شادی و روحیه دادن به مردم مجانی توزیع کنیم. به این منظور دسته‌های گل را درسطل‌های بزرگ چیدیم و در پیاده‌رو گذاشتیم تا هم مردم ببرند و هم پیاده‌رو رنگ و رویی بگیرد. بعد از چند روز هم گل‌ها را به قیمت خیلی کم یعنی دسته‌ای ۵ تا ۱۰ هزار تومان برای فروش گذاشتیم. مردم از این کار خیلی استقبال کردند و گل‌ها به فروش رفت، خیلی زود آوازه‌ فروش گل ارزان به همه جا رسید و حتی از آن طرف شهر هم مشتری داشتیم.»

  • تزیینات را حذف کردیم 

به اعتقاد آقامهدی، فروش گل به ارزان‌ترین قیمت، تنها راه نجات کسب و کار گل‌فروشان بود، اما این راهکار چگونه عملی شد: «با چند نفر از همکاران مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که گل به تنهایی خودش زیباست و نیازی به تزیینات اضافی ندارد، برای همین تصمیم گرفتیم تزیینات گل را حذف کنیم و آن را ساده به دست مشتری برسانیم.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «انواع سبد، اسفنج، برگ‌های تزیینی، روبان و کاغذهای رنگی که گل را با آنها تزیین می‌کنند وارداتی و تحت تأثیر قیمت دلار حسابی گران هستند، برای همین این تزیینات را حذف کردیم تا بتوانیم گل ارزان و ساده به مشتری بدهیم. این موضوع موجب شد شاخه گلی که با تزیین ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد به قیمت ۵ هزار تومان به دست مشتری برسد.» حذف واسطه‌ها هم یکی دیگر از ایده‌های آقامهدی برای ارزان‌فروشی است: «با تولیدکنندگان گل و فروشندگان صحبت کردیم که دست واسطه‌ها را کوتاه کنند و محصولاتشان را به قیمت تمام شده و با سود خیلی کم به دست ما برسانند تا به همان قیمت برایشان بفروشیم.

خیلی زود ۵۰ تا از گلخانه‌داران اطراف تهران با ما همراه شدند و هر روز گل‌هایشان را برای فروش به مغازه ما و چند مغازه دیگر که این طرح را اجرا می‌کردند، می‌سپردند. این‌طور هم تولیدکننده راضی بود و هم مشتری و کسی متضرر نمی‌شد.» او در ادامه می‌گوید: «درست است که اوایل کارمان سخت بود و سود خیلی کم داشتیم اما حالا چون تعداد مشتری‌هایمان زیاد شده به سودآوری رسیده‌ایم و درآمدمان مثل قبل شده است.»

  • سود کمتر، مشتری بیشتر

«مرتضی» از گل‌فروشان خیابان فرجام است که اوایل امسال به دلیل کسادی بازار در آستانه ورشکستگی بود. او که حالا یکی از اجراکنندگان ایده فروش گل ارزان و ساده است، درباره کسب و کارش می‌گوید: «هر سال در اسفند و فروردین اوج فروش ما بود، حداقل روزی ۲ تا ۳ میلیون تومان فروش داشتیم، اما از اسفند پارسال که مراسم جشن و شادی و عزا تعطیل شد هیچ سفارشی برای گل، تزیین ماشین و یا دسته گل نداشتیم و فروش‌مان حداکثر به روزی ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود که کفاف کرایه مغازه را هم نمی‌داد برای همین تصمیم گرفتم مغازه را جمع کنم، همان موقع بود که متوجه شدم برخی از گلفروشان طرحی را در مغازه اجرا می‌کنند که با سود کمتر و بدون تزیینات و تجملات گل را می‌فروشند، من هم با کمی پرس‌وجو و تحقیق، همین کار را کردم و حالا درست است که سودم کمتر است، اما حداقل از پس مخارج و هزینه‌های مغازه برمی‌آیم.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «سودمان خیلی کم شده، مثلاً دسته گل ۲۰ تایی را که ۱۰۰ هزار تومان از گلخانه می‌خریم، ۱۱۰ هزار تومان یعنی فقط با ۱۰ هزار تومان سود می‌فروشیم ولی در عوض مشتری‌هایمان بیشتر شده یعنی قبلاً اگر روزی ۲۰ تا مشتری داشتیم، حالا ۱۰۰ تا داریم.»

  • مخالفانی که همراه شدند

اجرای طرح «عرضه گل ساده و ارزان برای حمایت از کشاورزان» مثل همه کارهای تازه و نو در ابتدا دشواری‌ها و مخالفانی داشته است. «مهدی شاهرودی» درباره مشکلاتی که بر سر راهشان بوده می‌گوید: «برخی همکاران که می‌دیدند گل را به قیمت زیر بازار عرضه می‌کنیم، ابتدا مخالف بودند و اعتراض می‌کردند، ولی ما آنها رامجاب کردیم که تنهاراه ماندگاری و نجات کسب و کارمان همین است و از آنها هم خواستیم به ما بپیوندند که خوشبختانه برخی از آنها قبول کردند و الان از این کار راضی هستند.»

  • برپایی نمایشگاه گل 

مغازه آقامهدی کوچک است و ظرفیت پذیرش همه تولیدات گلخانه‌هایی که به این طرح پیوسته‌اند، را ندارد از این‌رو اودرصدد است با راه‌اندازی نمایشگاه عرضه مستقیم گل به تولیدکنندگان کمک کنند: «یک ملک مخروبه در خیابان فرجام به مساحت ۵۰۰‌مترمربع پیدا کرده‌ایم و از صاحبش اجازه گرفته‌ایم که برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان در آن نمایشگاه گل راه بیندازیم. قرار است تا پایان سال و در آستانه نوروز، تولیدکنندگان خرد محصولات خودشان را از انواع گل و گیاه، ماهی و سبزه و... عرضه کنند.»

کد خبر 578762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha