«آیدا فرجی»، 6 سال است که در تهرانسر زندگی می کند و شهروند نمونه در زمینه تولید گل و گیاه منطقه است.

عروس

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:  او چند سالی است که در زمینه نگهداری و تکثیر «بنفشه آفریقایی» فعالیت می‌کند. گیاهی بسیار زیبا در صدها طرح و رنگ که بومی کشور «تانزانیا» و مناطق اطراف آن از جمله جنوب‌شرقی «کنیا» است و در بخش گرمسیری آسیای شرقی هم یافت می‌شود. این گیاه کوچک که دارای ۵ رنگ سفید، بنفش، آبی، قرمز و صورتی و ترکیبی از آنها است، در ایران هم طرفداران بسیاری دارد. با این شهروند که از سوی مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره گل و گیاه منطقه ۲۱ به‌عنوان شهروند نمونه انتخاب شده است. درباره علاقه‌اش به گیاهان همکلام شدیم.

از چه زمانی به گل‌ها و گیاهان علاقه‌مند شدید؟  
از همان دوران کودکی به گل و گیاه علاقه داشتم و از گل‌ها و گیاه‌های آپارتمانی نگهداری می‌کردم. تا امروز در هرخانه‌ای که رفتیم، گل و گیاه‌های مختلف را پرورش داده‌ام و پس از جابه‌جایی هم در همان خانه گذاشتم. علاقه‌ام به گل و گیاه ذاتی است. این علاقه موجب شده تا همیشه به دنبال یادگیری و آموختن علم و فن نگهداری از گل‌ها و گیاهان باشم.  
  از چه زمانی روی پرورش و تکثیر بنفشه آفریقایی متمرکز شدید؟  
نزدیک به ۳ سال است که بنفشه آفریقایی نگهداری می‌کنم و پرورش می‌دهم. روز نخست با یک گلدان و یک‌گونه از بنفشه آفریقایی آغاز کردم و امروز ۶۰ گلدان و ۱۳‌گونه از این گیاه که همه را خودم پرورش داده‌ام، در خانه نگهداری می‌کنم. تا آنجا که من می‌دانم، بنفشه آفریقایی با توجه به تنوع رنگ و شکل ۴۰۰‌گونه دارد.  
  از بین این همه گل و گیاه، چرا بنفشه آفریقایی را انتخاب کردید؟  
چون گل بنفشه بسیار زیبا و چشمنواز است و به آن «عروس گل‌های آپارتمانی» لقب داده‌اند. از سوی دیگر، اگر راه و روش و به اصطلاح فوت‌وفن کار را یاد بگیری، نگهداری از آن در داخل خانه آسان‌تر از گیاهان دیگر است. خیلی آسان می‌شود از بنفشه آفریقایی در داخل خانه گل گرفت و آن را تکثیر کرد و پرورش داد. این گیاه خوش‌رنگ و کوچک، واقعاً انرژی‌بخش است. غیر از اینهایی که گفتم، برای انتخاب بنفشه آفریقایی چیزهای دیگری را هم مدنظر قراردادم. یکی از آنها موضوع کوچک بودن و جابه‌جایی آسان آن است. موضوع دیگر به فضای داخل خانه ما برمی‌گردد که جنوبی است و نور چندان مناسبی برای نگهداری از گل و گیاه ندارد. با توجه به علاقه‌ای که به نگهداری از گل‌ها و گیاهان دارم، بسیار تحقیق کردم که در فضایی با این میزان از نور خورشید، چه نوع گیاهانی را می‌توانم پرورش دهم. تا اینکه متوجه شدم بنفشه آفریقایی را می‌شود با نور مصنوعی هم نگهداری کرد. یک استند با نور مصنوعی در داخل خانه درست کردم و گلدان‌های بنفشه آفریقایی را در آنجا نگهداری می‌کنم.  
  به فکر تجاری‌سازی توانایی‌تان در تکثیر و پرورش این گیاه هم هستید؟  
می‌توانم برای فروش، بنفشه آفریقایی را به تعداد زیاد تولید و تکثیرکنم و علم و توانایی آن را دارم، اما برای این کار باید فضای لازم و مناسب را در اختیار داشته باشی. شرایط تکثیر و تولید بنفشه آفریقایی را برای فروش ندارم. اما همیشه وقتی می‌خواهم به کسی از دوستان یا همسایه‌ها هدیه بدهم، هدیه‌ام یک گلدان زیبای بنفشه آفریقایی است.  


  فوت و فن نگهداری و پرورش و تکثیر گیاهان و به‌ویژه بنفشه آفریقایی را چگونه یاد گرفتید؟  
نخست نگهداری از گل و گیاه را با روش آزمون و خطا آغاز کردم و چیزهایی یادگرفتم. پس از آن در فضای مجازی و اینترنت، تحقیق و مطالعه کردم. با افراد و گروه‌هایی که در زمینه نگهداری گل و گیاه فعال بودند آشنا شدم و تجربه‌هایمان را به اشتراک می‌گذاشتیم و سؤال‌هایمان را می‌پرسیدیم.  
جدا از اینترنت و فضای مجازی، کتاب‌هایی درباره راه و روش نگهداری از گیاهان به‌ویژه بنفشه آفریقایی تهیه کردم و با مطالعه آنها چیزهای زیادی یادگرفتم. فروشگاه‌هایی هم وجود دارند که فقط محصولات و ملزومات نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی را می‌فروشند. برخی از سؤال‌ها و نکات را از کارشناسان آنها یاد گرفتم.  
مرکز «تحقیقات، آموزش و مشاوره گل و گیاه» منطقه نزدیک مدرسه پسرم است و در رفت و آمدهایی که به آنجا داشتم، در تورهایشان شرکت می‌کردم و چیزهایی هم در آنجا یاد گرفتم. از هرکجا چیزی یاد گرفتم و آموختم. اکنون نگهداری از بنفشه‌های آفریقایی برایم آسان شده و خیلی راحت می‌توانم از آنها گل بگیرم و گلدان‌هایی که پیر شده‌اند را جوان‌سازی کنم.  
  نگهداری و داشتن گل و گیاه در خانه چقدر روی کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته است؟  
 نگهداری از گل و گیاه در خانه روی روان انسان‌ها تأثیر مثبتی می‌گذارد. درباره خودم این تجربه را دارم که دچار افسردگی شده بودم و گل‌ها و گیاهان و نگهداری از بنفشه آفریقایی کمک کرد تا از آن شرایط خارج شوم و دوباره روحیه‌ام تازه و شاد شود. به گمانم، وجود گل و گیاه و نگهداری از آنها، جدا از زیبایی محیط خانه یا پاکی و تصفیه شدن فضای آن، برای روحیه انسان بسیار مفید است.  
  نگهداری از گل و گیاه در خانه وقت‌گیر و زمانبر است؟  
نمی شود گفت که نگهداری از گل و گیاه خیلی وقت‌گیر و زمانبر است. من شاغل هستم و یک پسرم دارم و به کارهای خانه هم رسیدگی می‌کنم. اما اینها موجب نشده تا نتوانم در خانه، گل و گیاه نگهداری کنم. هر ۶ ماه یک‌بار خاک گلدان‌ها را عوض می‌کنم و به اندازه نصف روز هم در ماه، برای گلدان‌ها وقت می‌گذارم. اگر همه اینها را جمع کنید، به اندازه ۵‌ـ ۶ روز در یکسال می‌شود که زمان زیادی نیست. به گمانم تنها باید به گل‌ها و گیاهان عشق و علاقه داشته باشید. بعضی وقت‌ها می‌شنوم که کسی می‌گوید گل و گیاه به دست من نمی‌آید یا دست شما سبز است. من این حرف‌ها را قبول ندارم. هر انسانی اگر به کاری عشق و علاقه داشته باشد و با برنامه و هدف دنبال آن برود، بی‌شک موفق می‌شود. شاید هم منظور از دست شما سبز است، همان عشق و علاقه باشد. این شرط نخست است و بقیه چیزها را می‌توان به مرور یاد گرفت. برای مثال، در سال گذشته، همراه با مرکز مشاوره و آموزش و تحقیقات گل و گیاه منطقه ۲۱ به نمایشگاه بنفشه‌های آفریقایی رفته بودیم که در آنجا من از غرفه‌ها برگ‌های این گیاه را هدیه گرفتم و از آنها ۴‌گونه جدید پرورش دادم. بنفشه آفریقایی را می‌توان از برگ‌های آن نیز تکثیر کرد.  

  • تأثیر نگهداری گل و گیاه در آپارتمان

زندگی شهری موجب شده تا اغلب مردم از داشتن باغ و باغچه محروم شوند. دیگر از خانه‌های ویلایی و حیاط‌های بزرگ و اختصاصی، خبری نیست و مردم مجبورند تا در خانه‌هایشان از گل‌ها و گیاهانی که به آنها علاقه دارند، نگهداری کنند.

مهدیه حسن‌زاده/ مدیرمرکز تام شهرداری منطقه 21

نگهداری و تکثیر گیاهان در خانه از چند منظر قابل بررسی است. نخست اینکه یک سرگرمی و تفریح لذت‌بخش و مفید است. موضوع دیگر اینکه ما در توسعه و افزایش فضای سبز شهری سهم و مسئولیتی داریم که با نگهداری و کاشت گلدان‌ها می‌توانیم در محیط خانه، این کار را انجام دهیم. نکته بعدی هم تأثیر مثبت گل‌ها و گیاهان در روحیه انسان است.

دیدن سرسبزی و رنگ‌های زیبای گل‌ها و گیاهان به انسان طراوت و شادی می‌بخشد. علاوه بر آن سبب می‌شود تا فضای خانه از آلودگی‌ها تصفیه شود. البته برای نگهداری و پرورش گل‌ها و گیاهان باید در انتخاب آنها دقت کنیم تا با شرایط زندگی ما و آنچه که از آنها انتظار داریم، همخوانی داشته باشند.  
 

کد خبر 512360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha