دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: تا به حال به تأثیری که رنگ سبز می‌تواند روی روحیه‌تان بگذارد، توجه کرده‌‌اید؟ رنگ سبز می‌تواند در انسان ایجاد سرزندگی و نشاط کند و در شرایطی که زندگی شهرنشینی روزبه‌روز در حال گسترش است، کمک گرفتن از این رنگ بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

گیاه آپارتمانی

براي اينكه بتوانيد از تأثير رنگ سبز بهره ببريد گزينه‌اي بهتر از خريد گل و گياه در پيش رويتان نيست. البته بسياري از افراد به اين دليل كه خانه‌شان نور كافي ندارد سراغ گل و گياه نمي‌روند درحالي‌كه برخي از گياهان براي رشد، به نور چنداني نياز ندارند و به راحتي مي‌توان از آنها حتي در آپارتمان نيز نگهداري كرد.

  • پتوس

پتوس (Epipreminum aureum) گياهي است كه در برخي از كشورها به آن گياه پول هم مي‌گويند و خاصيت تصفيه‌كنندگي هوا را دارد. اين گياه براي رشد به نور متوسط نياز دارد و جزو گياهان مقاوم به نور كم محسوب مي‌شود. البته نوع ابلق آن مناسب منازل با نور كم نيست چون نوع ابلق، رنگ خود را در سايه از دست مي‌دهد. يكي از ويژگي‌هاي اين گياه تكثير راحت آن است به‌طوري‌كه اگر يك گلدان كوچك از آن را بخريد، مي‌توانيد به مرور زمان تعداد زيادي گلدان درست كنيد. براي اين منظور كافي است يك قسمت از ساقه را كه حداقل 8 بند دارد، جدا كنيد و در آب بگذاريد. اين گياه مي‌تواند رطوبت كم را تحمل كند و بين 2‌آبياري، خاك بايد حتما خشك باشد. آبياري، حدود 7 تا 8 روز يك‌بار در پاييز و زمستان براي اين گياه كافي است البته در شرايطي كه منزل بيش از اندازه گرم باشد و خاك كاملا خشك شود، مي‌توان فواصل كمتري براي آبياري درنظر گرفت. مه‌پاشي براي اين گياه ايرادي ندارد و مي‌توان در پاييز و زمستان يك يا دوبار در هفته، روي گياه آب اسپري كرد، چنانچه رطوبت منزل بالا باشد انجام چنين كاري ضرورتي ندارد. خاك پتوس نبايد سنگين (مثل رس) باشد و خاك باغچه‌ به همراه كمي خاك‌برگ، براي اين گياه مناسب است. پتوس را هم در خاك و هم در آب، مي‌توان نگهداري كرد.

  • آگلونما

آگلونما (Aglaonema) بهترين گياهي است كه مي‌توان براي منازل كم نور آپارتماني انتخاب كرد چون اين گياه با آفتاب سازگاري ندارد و با نور لامپ يا نور غيرمستقيم آفتاب هم مي‌تواند به رشد و حيات خود ادامه دهد. آبياري زياد باعث پوسيدگي اين گياه مي‌شود. براي آبياري بايد حتما خاك كاملا خشك شده باشد. آگلونما به خشكي هوا حساس است، بنابراين در آپارتمان‌هايي كه هواي گرم و خشك دارند، مه‌پاشي روي گياه بايد انجام شود.اگر برگ‌ها حالت پژمرده پيدا كنند يا نوك آنها خشك شود، نشان‌دهنده پايين بودن رطوبت هواست و مه‌پاشي در چنين شرايطي ضروري به‌نظر مي‌رسد. اين گياه نسبت به دود و گاز ناشي از شوفاژ حساس است به‌طوري‌كه دچار آسيب مي‌شود و برگ‌هاي خود را از دست مي‌دهد. خاكي كه از قابليت نفوذ خوبي برخوردار باشد مثل تركيبي از خاك‌برگ، خاك باغچه و ماسه براي اين گياه مناسب است.

  • گندمي

گندمي (Spider plant) گياهي است كه با نام گياه عنكبوتي يا سجافي شناخته مي‌شود. اين گياه را مي‌توان در نور كم تا متوسط نگهداري كرد البته بايد به اين نكته توجه كرد كه گندمي را نبايد از نور پنجره زياد دور كرد چون برگ‌هاي آن به‌شدت طويل مي‌شوند و ظاهر زيباي خود را از دست مي‌دهد. نوع ابلق اين گياه، براي آپارتمان‌هايي با نور بسيار كم (تاريك)، مناسب نيست چون نور كم باعث از بين رفتن ظاهر ابلق آن مي‌شود. نگهداري گندمي بسيار آسان است و به راحتي مي‌توان آن را تكثير كرد. آبياري اين گياه بايد زماني انجام شود كه خاك خشك شده باشد. در عين حال بايد به اين مسئله توجه كرد كه آبياري نبايد آنقدر دير انجام شود كه گياه حالت پژمرده به‌خود بگيرد. آبياري بيش از اندازه مي‌تواند پوسيدگي براي گياه به‌وجود بياورد. مخلوطي از خاك باغچه و ماسه براي رشد گندمي مناسب است و استفاده از خاك رس، مي‌تواند باعث خفگي گياه شود. اگر اين گياه را در جاي مناسبي قرار بدهيد به‌طوري‌كه مقداري از سطح زمين بالاتر باشد، حالت آويزان به‌خود مي‌گيرد و زيبايي خاصي براي منزل ايجاد خواهد كرد. البته در شرايطي كه عادت داريد در فصل‌هاي پاييز و زمستان، منزل‌تان را زياد گرم كنيد، بهتر است گياه روي زمين قرار بگيرد تا در اثر گرماي ناشي از ارتفاع، پژمرده نشود.

  • پپروميا

پپروميا (‌Peperomia)، گياهي است كه خيلي از افراد آن را با نام برگ قاشقي مي‌شناسند. اين گياه انواع مختلفي دارد ولي نوع سبز آن براي آپارتمان‌هايي كه نور كم دارند، مناسب‌تر است. اين گياه به‌راحتي مي‌تواند سايه داخل آپارتمان را تحمل كند و به رشد خود در شرايط كم نور ادامه مي‌دهد. اين گياه رشد سريعي ندارد و اگر گياهي مي‌خواهيد كه رشد سريع داشته باشد بهتر است سراغ پپروميا نرويد. اين گياه به آب چنداني نياز ندارد و خاك آن مانند اكثر گياهان سايه‌دوست، بايد در فاصله 2 آبياري كاملا خشك شود البته نه در حدي كه افتادگي برگ‌ها را به همراه داشته باشد. گرماي بيش از اندازه در منزل، مي‌تواند باعث افتادن برگ‌هاي برگ قاشقي شود و به همين دليل گياه را از وسايل گرمايشي بايد دور نگه‌داشت. در عين حال اين گياه در برابر سرما مقاوم نيست و نبايد آن را در جايي كه دمايي كمتر از حدود 15درجه سانتي‌گراد دارد، قرار داد. خاك اين گياه بايد به خوبي نفوذپذير باشد تا ريشه و ساقه‌هاي آن دچار پوسيدگي نشوند. خاكي كه تركيبي از پيت(نوعي خاك)، ماسه و خاك باغچه باشد براي اين گياه مناسب است. سطح خاك گلدان را بايد هر چند وقت يك‌بار با بيلچه كوچك بهم زد تا خاصيت نفوذپذيري خود را از دست ندهد.

  • شفلرا

شفلرا (Shefflera) يكي از گياهاني است كه در جاي سايه با نور غيرمستقيم، مي‌تواند رشد كند به همين دليل براي نگهداري در آپارتمان، گياه خوبي محسوب مي‌شود. اما در شرايطي كه نور بيش از اندازه كم باشد برگ‌ها دچار افتادگي و پژمردگي خواهند شد. خاك اين گياه بايد هميشه خيس باشد و به همين دليل پيش از خشك شدن كامل خاك، بايد آبياري انجام شود. البته خيس بودن خاك بدين معني نيست كه آنقدر به گياه آب بدهيد كه روي سطح خاك لجن ايجاد شود يا گياه را دچار خفگي كند. براي شاداب ماندن و براق شدن برگ‌هاي گياه، مي‌توان روي آن آب اسپري كرد. شفلرا گياهي است با رشد كم، به همين دليل اگر دنبال گياهي مي‌گرديد كه سريعا رشد كند، شفلرا را انتخاب نكنيد. خاك برگ و خاك باغچه براي اين گياه مناسب است و گاهي مي‌توان به سطح آن، خاك جنگل نيز اضافه كرد تا نياز غذايي گياه تأمين شود. اين گياه به‌شدت مستعد كنه‌ (نوعي آفت گياهي) است به همين دليل بايد برگ‌ها و ساقه‌هاي آن را گاه گاهي نگاه كنيد و درصورت ابتلا به كنه به فكر درمان آن باشيد در غيراين‌صورت گياه آسيب جدي خواهد ديد.

  • هواي خانه را با گياه تصفيه كن

ناسا براي نخستين بار در سال1989، برخي از گياهان را به‌عنوان تصفيه‌كننده هوا معرفي كرد. اين دسته از گياهان، براي همه خانه‌ها به‌ويژه خانه‌هايي كه در شهرهاي آلوده قرار دارند، مناسب هستند. گياهان تصفيه‌كننده هوا مي‌توانند علاوه بر گرفتن دي‌اكسيدكربن و تبديل آن به اكسيژن، ساير گازهاي مضر سمي را از محيط بگيرند. براي استفاده از خاصيت اين گياهان بايد حداقل در هر 100مترمربع يك گياه وجود داشته باشد و گلدان‌هاي بزرگ در خانه نگهداري شود. گياهان زيادي قابليت تصفيه‌كنندگي هوا را دارند كه يكي از آنها پتوس است. برگ‌هاي اين گياه مواد سمي دارد و خوردن آن مي‌تواند باعث ايجاد مسموميت شود و بايد دور از دسترس كودكان نگهداري شود البته مسموميت ناشي از آن، كشنده نيست. گندمي يا سجافي از ديگر گياهان تصفيه‌كننده هوا معرفي شده است. «اسپاتي فيلوم» گياه ديگر با خاصيت تصفيه‌كنندگي هوا محسوب مي‌شود. «آگلونما» و «نخل شامادورا» نيز جزو اين گروه معرفي شده‌اند. «نخل آريكا» و «سانسوريا» هم قابليت زيادي در گرفتن گازهاي مضر از محيط دارند. «آزاليا» گياهي است كه مي‌تواند گاز سمي فرمالدئيد ناشي از دود سيگار را از محيط كاهش بدهد. مصرف تنباكوي قليان با توليد گازهاي سمي به‌ويژه بنزن همراه است و براي كاهش آن از محيط، مي‌توان گياهاني چون «ژربرا» و «دراسنا» را در خانه نگهداري كرد. البته داشتن اين گياهان به اين معني نيست كه با استعمال دخانيات به سلامتي خود آسيب وارد كنيد. برخي از تحقيقات نشان داده است كه اين گياهان علاوه بر تصفيه هوا، مي‌توانند مشكلاتي چون آسم، سوزش چشم، سردرد و... را كاهش بدهند. برگ اين گياهان براي اينكه بتوانند گازهاي مضر را از محيط بگيرند، بايد تميز باشند به همين دليل، هر چند وقت يك‌بار بايد سطح برگ‌ها را با يك دستمال تميز كرد.

  • نكته‌هاي سبز

گلدان را نبايد بلافاصله پس از خريدن تعويض كرد و بايد اين كار را يك تا دو ‌ماه به تعويق انداخت چون تعويض گلدان بلافاصله باعث آسيب يا خشك شدن گياه مي‌شود.
هنگام خريد، پشت برگ‌ها و ساقه‌ها را به دقت نگاه كنيد تا روي آنها آفت وجود نداشته باشد.
گياهاني را كه برگ‌هاي آنها پژمرده و زرد و آسيب ديده هستند، خريداري نكنيد.
گلدان‌هايي را انتخاب كنيد كه خاك آنها تيره هستند و خاك فشرده و سفت(رس) ندارند.
اگر احساس مي‌كنيد نور منزل‌تان بيش از اندازه كم است بهتر است از لامپ‌هاي فلورسنت براي تأمين نور مورد نياز گياهان استفاده كنيد.

  • قيمت‌ها حدودي است و با توجه به اندازه گلدان، كيفيت و محل فروش مي‌تواند متغير باشد

پتوس گلدان متوسط 15هزار تومان
آگلونما گلدان متوسط 20هزارتومان
گندمي گلدان كوچك 10هزارتومان
پپروميا گلدان كوچك 10هزار تومان
شفلرا گلدان متوسط 35هزار تومان

کد خبر 351125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha