شبیه معلمانی است که مفاهیم مختلف را چنان با عشق و علاقه توضیح می دهند که شاگردانشان با حرص و ولع آنها را می قاپند! ولی او فقط موقع آموزش گل و گیاه اینقدر پراحساس و پرحوصله صحبت می کند.

گل و گیاه

محله آنلاین-رابعه تیموری:انگار دلش می­ خواهد همه رازهای پرورش این موجودات ظریف و رنگارنگ را یاد بگیرند تا هیچ شاخه گل و قلمه گیاهی پژمرده نشود. «علی حسینی» هنوز  بسیار جوان است، اما با عطر خاک و بوی گل و گیاه قد کشیده و به اندازه یک باغبان پیر درباره کاشت و نگهداری گل­ها تجربه و اطلاعات دارد.علی هر وقت کنار گل و سبزه­ های شاداب بوستان «هویزه» بازی می­کرد، دلش می­ خواست او هم یکی از آنها را پرورش دهد. آن روز یکی از گلدان­ های پلاستیکی سیاه رنگی که گوشه­ بوستان رها شده ­بود، برداشت و با دستان کوچکش چند مشت خاک توی آن ریخت. با دیدن باغبان بوستان که با عصبانیت دنبالش می­کرد، سریع و سراسیمه دوید تا زودتر به خانه برسد! در خانه هم پدر و مادر با علی حسابی اوقات تلخی کردند، اما باز هم تصمیم او برای شروع باغبانی تغییر نکرد.

علی همیشه از بو و طعم ریحان لذت می­ برد و می­خواست اولین گیاهی که می­ کارد، ریحان باشد. او با پول توجیبیش کمی بذر ریحان خرید و با کمک مادربزرگش آن را در گلدان کاشت. چند روز بعد وقتی نایلون را از روی گلدان برداشت، با دیدن ریحان ­های سبز و نازک که رنگ سبزشان سطح خاک را پوشانده­ بود، ذوق زده شد. علی کوچک آن زمان فقط ۷، ۸ سال داشت، اما با همان ذهن کودکانه­ اش ، نفس کشیدن محصولات گلدان پلاستیکیش را احساس می­ کرد. علی دلش نیامد ریحان­ ها را بخورد و آنها را به یکی از آشنایانش هدیه داد!

قلمه ای که به ده ها گلدان تبدیل شد

او نوروز چند سال بعد در گوشه کنار محله بنرهایی را دید که در آن مرکز تحقیقات و آموزش گل و گیاه منطقه (تام) از شهروندان خواسته­ بود برای دریافت سبزه عید به مرکز مراجعه کنند. وقتی علی به مرکز رسید، یکی از آموزشگران مرکز کلاسی آموزشی درباره فوت و فن کاشت و نگهداری گیاهان برگزار کرده بود. شاگردان کلاس  خانم بودند و علی با قلمه کوچک گل حسن یوسف که روی زمین پیدا کرده ­بود، پشت در نشست و صحبت­ های آموزشگر را گوش کرد. توضیحات آموزشگر درباره ویژگی گیاهان، شوق دانستن را در علی بیشتر کرد و پس از آن از طریق اینترنت و مطالعه کتاب­ های مختلف اطلاعات زیادی درباره گونه­ های گیاهی مختلف به دست آورد.

او با پول توجیبی و درآمدی که از قبول سفارش تایپ به دست ­آورد، وسایل لازم را تهیه کرد تا با آزمایش­ راه ­های متفاوت، بهترین روش کاشت و نگهداری این گیاهان را پیدا کند. علی اکنون در پرورش گل و گیاه مهارت خاصی به دست آورده و انواع کاکتوس ها و گیاهان آپارتمانی را پرورش می دهد. او از همان قلمه حسن یوسفی که روی زمین مرکز تام پیدا کرده،ده ها گلدان حسن یوسف شاداب پرورش داده و به دوستان و اطرافیانش هدیه داده است.

 کارآفرینی با پرورش گل و گیاه

کمبود فضای کافی برای کاشت گل و درختچه، یکی از مشکلات این جوان پرانرژی محله زمزم است و سبب می ­شود او نتواند با خیال آسوده هر گل و بته­ای که دوست دارد، پرورش دهد یا راه­های بهبود کیفیت زندگی این موجودات طناز را امتحان و پیدا کند.علی تصمیم گرفته پس از پایان تحصیلاتش در هنرستان، گلخانه ­ای دایر کند تا او و عده­ ای از جوانان علاقمند به گیاهان در آن مشغول کار شوند و بر روی حیات گیاهان مختلف مطالعه کنند. فامیل و دوست و آشنایان علی می­ دانند که این جوان خوش ذوق در پرورش گل و گیاه مهارت دارد و اگر از او بخواهند به گیاهان بیمار و پژمرده آنها هم سری بزند، حتمأ قبول می ­کند. بابت زحماتش هم ریالی دستمزد نمی­ گیرد و لذت و انرژی که با رسیدگی به گیاهان به دست می­ آورد، حق الزحمه خود می­ داند.

کد خبر 522832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha