هوای گرم این روزها نه تنها برای آدم‌ها که برای همه موجودات زنده و حتی گل‌ها و گیاهان هم کلافه‌کننده است و موجب بی‌حالی و پژمردگی‌شان می‌شود.

نگهداري از گل و گياه

همشهری آنلاین_پریسا نوری: پس اگر از علاقه‌مندان به گل و گیاه هستید و در آپارتمان یا حیاط و تراس خانه‌تان گلدان نگهداری می‌کنید با گرم شدن هوا باید راهکار متفاوتی برای حفظ شادابی گل‌ها و گیاهان به کار بگیرید. در گزارش پیش رو «عاطفه همدانی» کارشناس مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه اداره فضای سبز منطقه ۴، روش‌های مراقبت از گل و گیاه در گرمای تابستان و با حداقل مصرف آب را پیشنهاد می‌دهد.  

  • نور مستقیم ممنوع
جزیره بسازید!
عاطفه همدانی/کارشناس مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه اداره فضای سبز منطقه ۴

درست است که نور خورشید برای رشد گل و گیاه مفید و لازم است اما گیاهان آپارتمانی دوست ندارند زیر نور مستقیم خورشید باشند و قرار دادن گلدان‌ها در معرض آفتاب داغ تابستان باعث گیاه‌سوزی می‌شود. پس در این فصل گرم سال نباید گلدان‌ها را در کنار پنجره‌های جنوبی و غربی بگذارید. اگر گلدان بزرگ و سنگین است و نمی‌توانید دائم جای آن را عوض کنید بهتر است با کشیدن پرده مانع رسیدن نور مستقیم به آن شوید.  

  • محیط را خنک کنید 

شاید برایتان سؤال باشد که گل‌ها در چه دمایی گرمشان می‌شود و درجه حرارت اتاق چقدر باید باشد تا آنها احساس شادابی کنند. برای جواب این سؤال احتیاج به دماسنج نیست فقط همین قدر بدانید که اگر در دمای اتاق احساس گرما می‌کنید پس گیاه هم گرمش است و باید محیط را خنک کنید در واقع بهترین دمای اتاق برای گیاهان همان دمایی است که خودتان هم احساس خنکی کنید. یک راه برای خنک نگه داشتن خانه در گرما، بستن پنجره‌ها و کشیدن پرده‌ها در طول روز و باز کردن آنها در شب وقتی که هوا خنک می‌شود است.  

  • آب اسپری کنید 

با گرم شدن هوا برخی گیاهان مثل کاج مطبق نیاز دارند که روی برگ‌ها و ساقه‌شان روزی چند نوبت آب اسپری کنید. به هیچ‌وجه این کار را در ساعات گرم روز انجام ندهید، چون قطرات آب روی سطح برگ مثل ذره‌بین عمل می‌کنند. وقتی اشعه خورشید به آنها می‌تابد آن قسمت از برگ را می‌سوزاند و در نهایت به رشد گیاه آسیب می‌زند. بهترین زمان برای اسپری آب صبح زود یا وقت غروب آفتاب است.  

  • رطوبت را زیاد کنید

برخی از گیاهان رطوبت زیاد را دوست دارند و هوای خشک تابستان آنها را ضعیف می‌کند. برای ایجاد رطوبت در اطراف این گیاهان می‌توانید از یک حالت جزیره استفاده کنید. یعنی داخل زیرگلدانی را پر از سنگریزه و آب کنید و گلدان را روی سنگ‌ها قرار بدهید. در این صورت تبخیر آب باعث می‌شود هوای اطراف گیاه مرطوب باقی بماند. کالاتیا، فیتونیا و سرخس‌ها از این‌گونه‌اند.  

  • در اوج گرما کود ندهید، هرس نکنید 

تابستان فصل رشد گیاهان است و آنها به کود احتیاج دارند. استفاده از کودهای شیمیایی برای گیاه به‌خصوص در فصل رشد بسیار مفید است، اما بهتر است در روزهای اوج گرما این کار را متوقف کنید. به محض کاهش دما می‌توانید این کار را از سر بگیرید. البته اگر گلدان را تازه خریده‌اید یا خاکش را تازه عوض کرده‌اید احتیاج به کوددهی ندارد. یک نکته دیگر اینکه در این فصل گل‌ها را هرس نکنید. برای هرس کردن گلدان باید تا خنک شدن هوا صبر کنید.  

  • تعویض گلدان ممنوع 

روزهای گرم تابستان زمان مناسبی برای تعویض گلدان نیست. چون بیشتر مواقع برگ‌ها در اثر گرما آسیب می‌بینند. حالا تصور کنید اگر گلدان را در روزهای گرم، تعویض کنید شوک مضاعفی به گیاه وارد می‌شود به‌ویژه در گل‌هایی که به ریشه وابسته‌اند مثل فیکوس. برای تعویض گلدان تا اسفند ماه و اوایل بهار صبر کنید چون دوره رشد گیاه است که اگر آسیبی وارد بشه خودش را ترمیم می‌کند و هم اینکه هوا به قدری گرم نیست که گیاه دچار شوک و تنش شود.  

  • صبح‌ها آبیاری کنید

در ساعت‌های گرم روز به گل‌ها آب ندهید. بهترین زمان برای این کار هوای خنک اول صبح یا بعد از غروب آفتاب است. این کار دو فایده دارد: اول اینکه هوا خنک است و تبخیر آب در کمترین مقدار خودش است و این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. دوم اینکه چون تبخیر کم می‌شود ریشه گیاه فرصت دارد آب را جذب کند و این کار به رشد گیاه کمک می‌کند. (فراموش نکنید رطوبت زیاد در اطراف اغلب گیاهان باعث بیماری قارچی می‌شود.)

  • آب با محیط هم دما باشد 

بهترین آب برای آبیاری گیاهان آبی است که با محیط هم دما شده و کلر آن نیز گرفته شده باشد. به این منظور آب را در ظرفی ریخته و به مدت یک ساعت در محیط خانه نگهداری کنید. با این کار املاح ته‌نشین شده و باعث ایجاد سفیدک روی گیاه نمی‌شود.  

  • آهسته و یکنواخت آبیاری کنید

سرعت آبیاری گل‌ها هم اهمیت دارد بهتر است آب را به سرعت کم و آهسته‌تر به گلدان منتقل کنید. و تمام سطح خاک را آبیاری کنید. وقتی آبیاری به آهستگی انجام شود، آب اضافی نیز به آرامی از گلدان خارج می‌شود. به این‌ترتیب ریشه‌های انتهایی گلدان نیز از آب بهره‌مند می‌شوند. همچنین فقط پای ساقه آب نریزید و سطح خاک را به‌طور یکنواخت آبیاری کنید. زیرا ریشه‌های گیاه به‌طور غیرقابل پیش‌بینی در نقاط مخاطی از خاک پراکنده شده‌اند.  
 

کد خبر 613875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha