سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

دلمه برگ مو، از جمله غذاهایی است که فقط به کشور ما تعلق ندارد؛ در کشورهای دیگر نیز این غذای خوشمزه را طبخ می‌کنند با تفاوت در ترکیب مواد و نوع پخت آن.

به عنوان مثال در کشورهای حاشیه شرقی مدیترانه، دلمه برگ موی معروفی پخته می‌شود که اگرچه با دلمه‌های ما بسیار متفاوت است ولی در نوع خود خوش‌طعم است.

  مواد لازم برای 4 نفر:

- برگ مو درشت؛ 12 عدد
- روغن زیتون؛ 2 قاشق سوپ‌خوری
- پیاز کوچک؛ یک عدد (خرد شود)
- سیر؛ یک حبه (رنده شود)
- برنج آبکش‌شده؛ 115 گرم
- گوجه‌فرنگی؛ 2 عدد (نگینی خرد شود)
- نعنای تازه خردشده؛ یک قاشق سوپ‌خوری
- لیموترش بزرگ؛ یک عدد (حلقه حلقه شود)
- سرکه یا آبلیمو؛ دوسوم پیمانه
- آب جوشیده؛ یک پیمانه
- قرص عصاره سبزیجات؛ نصف قرص
- نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

  روش پخت:

1 – برگ‌های خام را پس از شست‌وشو به مدت 20 دقیقه در آب سرد خیس کرده و سپس آبکشی کنید.
پس از آن، قابلمه‌ای را تا نیمه آب کنید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا جوش آید. حالا برگ‌های خام را به مدت دو تا سه دقیقه در آب جوش بجوشانید. پس از این مدت، برگ‌ها را دوباره داخل سبدی آبکشی کنید.

2 – روغن را داخل تابه‌ای بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس پیاز را به آن اضافه کرده و به مدت پنج تا شش دقیقه تفت دهید. در این فاصله، مرتب پیاز را هم بزنید. سیر رنده‌شده را نیز در همین مرحله اضافه کنید.

3 – پس از اینکه سیر و پیاز تفت داده شد، ‌برنج آبکش‌شده را به همراه گوجه‌فرنگی، نعنا، نمک و فلفل به آنها اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس هرکدام از برگ‌ها را روی سطحی پهن کرده و یک قاشق از مخلوط مواد را داخل برگ بریزید و برگ را به‌صورت لوله‌ای بپیچید.

4 – برگ‌های پیچیده‌شده را داخل ظرفی سرامیکی یا پیرکس (مخصوص فر) قرار دهید و برش‌های لیموترش را لابه‌لای آنها بگذارید. پس از آن، آب سبزیجات (مخلوط آب و قرص عصاره سبزیجات) را به همراه سرکه یا آبلیمو روی برگ‌های پیچیده‌شده بریزید.

5 – در ظرف را بگذارید و آن را داخل فر قرار دهید. فر اجاق‌گاز را روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد (400 درجه فارنهایت) یا شماره شش روشن کنید و با این دما، دلمه را 30 دقیقه حرارت دهید. پس از این مدت، دمای فر را روی 160 درجه سانتی‌گراد یا 325 درجه فارنهایت تنظیم کرده،  نیم ساعت دیگر حرارت داده و بعد میل کنید.

کد خبر 53226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز