دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: پس ازحدود ۴۰ سال تهران صاحب طرح جامع و تفصیلی شد تا از شر مدیریت‌های سلیقه‌ای، بی‌برنامه، مقطعی و فوری رهایی یابد.

این سخن مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سومین جلسه شورای هماهنگی نظام برنامه ریزی شهرتهران است که با محوریت طرح جامع وتفصیلی برگزارشد.

در واقع به گفته کارشناسان حاضردراین جلسه، پس ازابلاغ طرح جامع، بحث‌های بر محور چگونگی اجرایی شدن این سند فرادستی تاکیدداشت.

براین اساس، پس ازابلاغ طرح جامع به کلیه دستگاه‌های ذی ربط هم اکنون هماهنگی دراجرا، تفاهم بین دستگاه‌ها و تقویت و تثبیت جایگاه قانونی شورای هماهنگی نظام برنامه‌ریزی شهر تهران در دستور کار متولیان مدیریت شهری قرار گرفته است.

به گفته چمران در شرایطی که تهران ازناحیه بی‌برنامگی‌های چنددهه گذشته دچارانواع بحران‌ها نظیر آلودگی هوا، ترافیک، کمبود وگرانی مسکن و... شده هم قسم شدن مثلث شورای شهر، شهرداری تهران و وزارت مسکن و شهرسازی در قالب تهیه و تدوین و تصویب طرح جامع، نشان‌دهنده عزم نظام مدیریتی کشور در تحقق مدیریت واحد شهری، هماهنگی دربرنامه ریزی واداره ابرشهری چون تهران است.

وی با فاجعه بارخواندن وضعیت کنونی شهر تهران تشکیل شورای هماهنگی نظام برنامه‌ریزی شهرتهران را که با محوریت طرح جامع وتفضیلی شهرتهران تشکیل شده عاملی درجلوگیری از تشدید بحران‌های موجود دراین شهر دانست.

همچنین در اینجلسه ۲ ساعته که با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ دستگاه اجرایی مرتبط با مدیریت شهری برگزار شد، طرح جامع شهر تهران توسط چمران رئیس شورای شهر تهران، فرجامی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری و علیرضا عندلیب رئیس نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهر تهران تشریح شد.

بنا براین گزارش، تهیه طرح جامع شهر تهران با افق ۱۴۰۴ از سال ۸۳ با هماهنگی میان وزارت مسکن و شهرسازی، شورا و شهرداری تهران آغاز شد و بعد از تصویب در اردیبهشت ۸۶ در شورای شهر دوم سرانجام در آذر ۸۶ به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی شهر تهران رسید و طی روزهای اخیر به شورای شهر و دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

انطباق برنامه‌ها با طرح جامع

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درجلسه روزگذشته با تأکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با طرح جامع شهر تهران گفت: سازمان‌ها تا شهریور ۸۶ مکلف هستند تا برنامه‌های عملیاتی خود را منطبق با طرح جامع شهر تهران تهیه و به نهاد هماهنگی و نظام برنامه ریزی طرح‌های توسعه شهر تهران ارائه دهند.

وی هدف ازتشکیل شورای هماهنگی نظام برنامه ریزی شهرتهران را تحقق راهبردهای اسناد فرادستی نظیرطرح جامع وتفضیلی اعلام کردکه اعضای اصلی وثابت آن را فرمانداران تهران، ری وشمیرانات، نماینده شهردارتهران، نماینده وزارت مسکن وشهرسازی ورئیس شورای شهرتهران تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به تعدد برنامه‌ها در حوزه مدیریت شهری، ادامه داد: ۶۰ دستگاه اجرایی باید برای تحقق اهداف طرح جامع شهر تهران به‌عنوان سند فرادستی برنامه‌ها و سیاستهای راهبردی شهر تهران با یکدیگر هماهنگ باشند و برنامه‌های عملیاتی خود را نیز براساس آن تهیه و اجرا کنند.

مشکلات برنامه‌های توسعه شهری

علیرضا عندلیب که به تازگی با تصمیم وزیر مسکن، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران به سمت رئیس نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری تهران منصوب شده است، در سومین نشست راهبردی این نهاد گفت: به جزمباحث کارشناسی هرگونه وابستگی‌ سیاسی و حزبی می‌تواند تاثیرات مخربی بر طرح جامع شهرتهران به جابگذارد.

وی سند طرح جامع تهران را همانند گوهری دانست که ازسوی تدوین‌کنندگان آن با دوراندیشی لازم هر ۵ سال یکبار می‌تواند تحت فرایند اصلاح و بازنگری قرارگیرد.

وی برضرورت توسعه یکپارچه شهر و برنامه‌ریزی توسعه‌ای تاکید کرد و از نبود هماهنگی و حاکمیت نگرش بخشی میان دستگاه‌های اجرایی با مدیریت شهری انتقاد کرد.

عندلیب در تشریح وظایف نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی طرح‌های توسعه شهری گفت: وظیفه این نهاد نظارت براجرا، ارزیابی، بازنگری، پایش واصلاح طرح‌های توسعه شهری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در شهر بر سر اجرای طرح‌های جامع، تفضیلی، موضوعی و موضعی است، به گونه‌ای که کسی حق نداشته باشد براساس سلایق خود عمل کند.

وی از این اقدام به‌عنوان سم مهلکی نام برد که مصالح شهر و شهروندان آن را به خطر می‌اندازد.

کد خبر 53210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز