رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: به اعتقاد من بحث مهم در روند اجرای طرح تفصیلی، بحث نظارت بر حسن اجرای آن است به همین جهت شورای شهر به‌طور مرتب روند پیشرفت و انجام طرح تفصیلی را رصد می‌کند.

بوستان - شهر تهران


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طرح تفصیلی جدید تهران، معصومه ابتکار، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سند مادر طرح تفصیلی همان طرح جامع شهر تهران و مبتنی بر شاخص‌هایی است که بسیاری از این شاخص‌ها از نظر مسائل شهرسازی، ترافیکی، زیست‌محیطی و حتی اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده باشد.

او ادامه داد: طرح تفصیلی جدید، توزیع فعالیت‌ها در هر نقطه از شهر تهران را مشخص می‌کند که بسیار ضروری و ارزشمند است، به این صورت که برای هر کاربری و فعالیتی مانند مسکونی، کار و فعالیت، حفاظت و مختلط یک پهنه در نظر گرفته شده است.

ابتکار با اشاره به معضلات اساسی شهر تهران گفت: مشکل اصلی تهران بحث افزایش جمعیت و به تبع آن مشکلات و معضلات اجتماعی، زیست‌محیطی و حتی اقتصادی است.

او ادامه داد: به اعتقاد من بحث جمعیت‌پذیری شهر تهران بحث مهمی است زیرا تهران یک جمعیت بی‌انتها را نمی‌تواند در خود جای دهد و ما امیدواریم طرح جامع و تفصیلی بتواند سقف جمعیتی شهر تهران را مهار کند.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: استان تهران 1/5درصد مساحت کل کشور را فراگرفته است در حالی که 40 درصد فعالیت‌های اقتصادی در آن جای گرفته است که باید فکری به حال آن شود.

ابتکار با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای مورد توجه در طرح تفصیلی جدید تهران بحث حفظ فضای سبز موجود و توسعه و گسترش آن است افزود: در این طرح به فضای سبز شهر تهران توجه ویژه‌ای شده است و راهکار‌هایی برای افزایش فضای سبز از جمله الزام واحدهای تجاری به اختصاص بخشی از فضای خود به فضای سبز ارائه شده است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در مورد زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح تفصیلی نیز گفت: بسیاری از زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال آب، فاضلاب و انرژی در شهر باید توسعه و ترمیم شود، زیر ساخت IT(فناوری اطلاعات) نیز نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا هرچه زیرساخت‌ها قوی‌تر باشد روند اجرای طرح تفصیلی آسان‌تر می‌شود.

او تأکید کرد: اما به اعتقاد من بحث مهم، نظارت است زیرا مهم‌ترین ابزار بعد از اجرا نظارت است و به همین منظور ما در شورای شهر پیشنهاد داده‌ایم شاخص‌هایی معرفی شود تا به این وسیله روند نظارت بر حسن اجرا و میزان پیشرفت طرح تفصیلی بهتر انجام شده و در مواقع لزوم بازنگری صورت گیرد.

ابتکار تصریح کرد: شورا به‌طور مرتب روند انجام طرح تفصیلی را رصد می‌کند تا مشخص شود این طرح چقدر به اهداف خودش نزدیک و عملی شده‌است و چه ساز و کار مدیریتی‌ای برای رسیدن به این اهداف باید به کار گرفته شود. او ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی و همچنین تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌ها و در کنار این‌ها، نظارت دقیق شورای شهر تهران، شهروندان شاهد بهبود شرایط و استاندارهای زندگی در شهر تهران باشند.

کد خبر 134066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز