محله مخصوص از محله‌های قدیمی تهران در منطقه ۱۱ است که تاریخ شکل‌گیری‌اش به آخرین روزهای دوره حکومت قاجار برمی‌گردد.

پارک خودرو

 همشهری آنلاین_ فاطمه  عسگری‌نیا:  از آن تاریخ هرچه بر توسعه شهرنشینی افزوده شد، بر مشکلات اهالی این محله قدیمی ‌هم اضافه شد. آپارتمان‌ها جای خانه‌های قدیمی‌ را گرفتند و معضلات بافت ریزدانه بر سر محله سایه ‌انداخت.   

  • محله مخصوص / فضای سبز محلی نداریم

در تمام محله مخصوص که قدم بزنیم ردپایی از فضای سبز و بوستان نمی‌بینیم. این حرف را «سیدحسین علیزاده» از اهالی محله می‌زند و می‌گوید: «اهالی محله مخصوص باید برای بهره‌مندی از فضای سبز و بوستان‌ها به محله‌های مجاور خود بروند از جمله بوستان رازی.» به اعتقاد او هر محله باید در دل خود یک بوستان محلی یا پاتوق محلی داشته باشد تا مردم مجبور نباشند برای استفاده از این امکانات، مسافت طولانی طی کنند.  
حرف‌های مجاوری را «مریم کرمانی» هم ادامه می‌دهد و می‌گوید: «در فصل تابستان واقعاً مشکل داریم و باید منتظر بمانیم تا حتماً همسرم از سر کار بیاید و بچه‌ها را به بوستان رازی ببرد. این در حالی است که اگر در محله بوستان یا حتی یک پارک کوچک داشتیم، با این مشکلات روبه‌رو نبودیم.»
پاسخ مسئول: «فرشاد داودی» شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۱ در پاسخ به این مشکل ضمن تأیید مشکل مردم محله مخصوص می‌گوید: «من هم قبول دارم در دل محله مخصوص فضای سبز وجود ندارد، اما مردم هم باید بدانند که برای ایجاد یک بوستان به حداقل ۲ هزارمتر زمین نیاز داریم. این امکان در حال حاضر در محله مخصوص فراهم نیست.» او ادامه می‌دهد: «بوستان رازی و بوستان رودکی ۲ مجموعه عالی در منطقه ما هستند که در همسایگی این محله هستند و مردم محله مخصوص می‌توانند از آن نهایت استفاده را بکنند. به گفته او امروز خیلی از مردم نقاط مختلف شهر تهران برای بهره‌مندی از امکانات بوستان رازی راهی آن می‌شوند در حالی که همسایگان این بوستان این ظرفیت را نادیده می‌گیرند.»

  • محله سلامت / خیابان یا پارکینگ؟  

اهالی خیابان خوشیاران شمالی در ناحیه ۳ همسایه چند مجتمع تجاری تجهیزات دندانپزشکی هستند. آنها این‌روزها از ترافیک سرسام‌آور این خیابان به ستوه آمده‌اند. «مصطفی طاهری» در یکی از آپارتمان‌های روبه‌روی برج ابریشم زندگی می‌کند. او می‌گوید: «به دلیل فعالیت ۲ مجتمع تجاری تجهیزات پزشکی در این خیابان آرامش و آسایش از مردم سلب شده است. ‌گاه خودروها در این خیابان به‌صورت دوبل هم پارک می‌کنند. در تمام‌ عقب‌نشینی‌ها و فرورفتگی‌های خیابان ماشین و موتورسیکت پارک می‌شود و این مسئله موجب سلب آسایش اهالی شده است.»

پاسخ مسئول
فضایی برای ایجادپارکینگ‌مکانیزه نداریم
شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۱ با اشاره به ترافیک موجود در این نقطه از ناحیه ۳ رفع این ترافیک را وظیفه ذاتی پلیس راهور دانسته و می‌گوید: «در جریان مسائل و مشکلات ترافیکی این محدوده هستیم اما برای رفع آن قطعاً در این نقطه نیازمند پارکینگ مکانیزه هستیم و شهرداری مشکلی در این رابطه ندارد اما نبود زمین خالی این امکان را فعلاً به ما نمی‌دهد و امیدواریم با تأمین زمین بستر ایجاد پارکینگ مکانیزه در این محدوده فراهم و بخشی از مشکلات شهروندان مرتفع شود.»

  • محله اسکندری /بازار میوه و تره‌بار وجود ندارد

جای خالی بازار میوه و تره‌بار قصه تکراری است که در اکثر محله‌های منطقه ۱۱ به چشم می‌خورد. این بار اهالی محله اسکندری از این موضوع گلایه دارند. «عزت‌الله‌بهرامی» ‌ از اهالی این محله می‌گوید: «ساکنان محله ما عمدتاً از قشر متوسطند که واقعاً توان خرید از مغازه‌های شخصی را با قیمت‌های بالا ندارند. در حالی که ما از داشتن یک بازار روز در محله محروم هستیم.»
 به گفته او اهالی محله برای تأمین نیازهای خود باید مسافت طولانی را تا بازارهای روز محله‌های دیگر طی کنند که این کار هم برای همه افراد از جمله سالمندان امکانپذیر نیست.» او ادامه می‌دهد: «محله همسایه ما یعنی محله مخصوص هم از داشتن این امتیاز محروم است و اهالی محله اسکندری حتی نمی‌توانند نیازهای خود را از محله همسایه تأمین کنند.»
پاسخ مسئول

تا پایان سال محله صاحب بازار میوه و تره‌بار می‌شود
شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۱ در پاسخ به این مشکل می‌گوید: «نبود بازار روز در محله نه تنها در محله اسکندری که در خیلی از محله‌های دیگر منطقه ۱۱ هم دیده می‌شود که دلیلش بافت ریزدانه منطقه است.» فرشاد داودی در ادامه خبر از راه‌اندازی بازار میوه و تره‌بار محله تا پایان سال‌جاری می‌دهد و می‌افزاید: «به این منظور زمینی در ابتدای خیابان اسکندری در نظر گرفته‌ایم.
 این زمان در حال حاضر برای اقامه نماز توسط نمازگزاران مسجد امام محمدباقر(ع) استفاده می‌شود و با بهره‌برداری از طبقه اول ساختمان مسجد امام محمدباقر(ع) در خیابان امام خمینی(ره) و تحویل این زمین از آن برای راه‌اندازی بازار میوه و تره‌بار بهره‌خواهیم جست.

کد خبر 531794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha