نام فلافل با شهرهای جنوبی ایران گره خورده است. آماده کردن این غذای گیاهی که فلفل فراوانش به آن طعمی خاص و خوشایند داده است، ساده‌تر از چیزی است که همیشه فکر می‌کردید. در این مطلب طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به شیوه عرب‌ها آموزش داده شده است.

Falafel - فلافل - آشپزی - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، فلافل یکی از غذاهای لذیذ خیابانی و معروف جهانی است و به همین دلیل روز ۱۲ ژوئن در تقویم جهانی مصادف با روز جهانی فلافل ثبت شده است.

در شرق میانه و مصر، فلافل یک غذای محبوب خیابانی محسوب می‌شد. این روزها نیز این غذا در مصر و بسیاری از کشور های دیگر محبوبیت زیادی دارد و حتی مک دونالد هم رسپی فلافل مخصوص به خودش را سرو می‌کند و آن را در منوی صبحانه خود جای می‌دهد. اما در کل فرقی ندارد که این غذا دقیقا از کجا آمده، در هر صورت یکی از مهمترین غذاهای ملی در بعضی از کشورهاست و روز جهانی فلافل زمانی عالی برای لذت بردن از این غذاست.

شاید ساکنان کشورهای عربی قبل از ما ایرانی‌ها فلافل را سر سفره‌شان برده باشند، اما این روزها نام فلافل با شهرهای جنوبی ایران گره خورده است. آماده کردن این غذای گیاهی که فلفل فراوانش به آن طعمی خاص و خوشایند داده است، ساده‌تر از چیزی است که همیشه فکر می‌کردید. ما در این مطلب طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به شیوه عرب‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل

نخود خام یک فنجان
پیاز رنده شده یک فنجان
تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده تازه دو قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده تازه دو قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز خشک شده یک و نیم قاشق
سیر چهار حبه
زیره یک قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
آرد چهار قاشق غذاخوری
گوجه و پیاز برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل | فوت‌وفن درست کردن فلافل لبنانی در خانه

 طرز تهیه فلافل خوشمزه

► مرحله اول

طرز تهیه این فلافل تا اندازه‌ای شبیه به روش تهیه فلافل گیاهی است. نخودها را در یک کاسه بزرگ بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید تا جایی که آب حدود یک تا دو بندانگشت بالاتر از سطح نخودها باشد. صبور باشید و اجازه دهید که نخودها طول شب بگذارید در آب باشند. یادتان نرود که نخودها باید تنها نیمی از کاسه را اشغال کنند تا آرام‌آرام آب را در بافتشان جذب کنند و حجمشان دو برابر شود.

► مرحله دوم

بعد از گذشت یک شب، نخودهای شما کمی نرم‌تر می‌شوند و می‌توانید آنها را در مخلوط‌کن با مواد دیگر ترکیب کنید. نخودها و پیاز را در کاسه‌ مخلوط‌کن که تیغه‌ فلزی دارد بریزید و فلفل، گشنیز، جعفری، تخم گشنیز، نمک، سیر و زیره را به کاسه اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا زمانی که همه آن‌ها خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند.

آرد و بکینگ پودر را روی ترکیبی که آماده کرده‌اید بپاشید و هم بزنید. میزان آرد تنها باید به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپ‌های فلافل را درست کنید آن‌ها به دستتان نچسبند؛ پس با اضافه کردن بیش از اندازه آرد فلافل را سفت و خشک نکنید.

یک راه دیگر هم برای به دست نچسبیدن مخلوط و از هم نپاشیدن فلافل‌ها در تابه این است که مایه را برای چند ساعت در یک کاسه بریزید و روی آن را  پوشانده و در یخچال قرار دهید.

► مرحله چهارم

از خمیر فلافل به اندازه گردو جدا کرده و با دست آن را مانند توپ گرد کنید. سپس می‌توانید آنها را با فشار دست کمی بیضی یا صاف کنید. می‌توانید از اسکوپ فلافل نیز برای این کار استفاده کنید. در فاصله قالب زدن فلافل‌ها مقدار قابل توجهی روغن را در تابه کوچکی بریزید و روی اجاق بگذارید. وقتی روغن حسابی داغ شد، فلافل را در آن بیندازید. داغی روغن باید به حدی باشد که اطراف فلافل شروع به قل‌قل کند.

اگر فلافل شما از هم پاشید با باقی مایه مقدار کمی آرد اضافه کنید. بعد از سرخ شدن فلافل‌ها هم آنها را روی دستمال روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافه‌شان جذب دستمال شود. اگر هم می‌خواهید فلافل‌تان کم‌چرب باشد، می‌توانید سراغ دستور تهیه فلافل رژیمی بروید.

فلافل شما حاضر است. آنها را با گوجه و پیاز و ترشی تزئین کرده و با نان پیتا میل کنید.

منابع: کتاب کاله، نمناک

کد خبر 531392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha