خانه قدیمی انتهای کوچه «شهید حسنعلی آداک» هنوز همان صفا و حال و هوای گذشته‌اش را دارد. خانه‌ای که در محاصره آپارتمان‌های نوساز سر و شکل قدیمی‌اش را حفظ کرده و موسفیدان محله را با خود به روزگار جبهه و جنگ تحمیلی می‌برد.

شهید آداک

همشهری آنلاین_ حسن‌ حسن‌زاده:   آن روزها که از هر کوچه و خیابان محله، جوانی برای دفاع از وطن راهی جبهه‌ها می‌شد و شهادت واژه‌ای آشنا برای همه اهل محل بود. اکنون چند سالی است که تابلوی «خانه موزه شهید آداک» روی سردر قدیمی‌ترین خانه کوچه نصب شده. خانه‌ای که روزگاری محل رفت‌وآمد جوان‌های دلیر و شجاع محله بود و یک روز شهیدی تقدیم محله قیطریه کرد، حالا به همت اعضای گروه جهادی‌ـ فرهنگی سپهبد صیاد شیرازی به میعادگاه عاشقان خدمت‌رسانی به اقشار کم‌بضاعت تبدیل شده است. گزارش ما را از این موزه منحصربه‌فرد در خیابان شهید احمد گودرزی محله قیطریه بخوانید.  
سربالایی خیابان شهید احمد گودرزی، ما را به کوچه شهید حسنعلی آداک می‌رساند. در انتهای کوچه و در میان آپارتمان‌های نوساز اطراف، خانه‌ای با نمای آجری و تابلویی که نام موزه شهید آداک روی آن نوشته شده است جلب توجه می‌کند. حیاط خانه، هر بازدیدکننده‌ای را در بدو ورود با سرعت نور به چند دهه پیش می‌برد. شمعدانی‌ها، ایوان دلگشا و گلدان‌های پر از گل‌های رنگارنگ که باسلیقه اهالی محله تزیین شده، حس و حال یک خانه قدیمی را به خوبی به بازدیدکننده‌ها منتقل می‌کند. ۹ سال است که خانه شهید حسنعلی آداک پس از مرمت و بازسازی، به میعادگاه اهالی دلسوز و دغدغه‌مند محله قیطریه برای کمک به اقشار کم‌بضاعت تبدیل شده است. صدای چرخ‌های خیاطی که بی‌وقفه مشغول کارند در حیاط کوچک خانه می‌پیچد و ما را به طبقه اول خانه می‌کشاند. این روزها که یکبار دیگر شیوع ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرده و رعایت نکات بهداشتی از همیشه واجب‌تر است، جمعی از اهالی قیطریه با تولید ماسک برای مقابله با شیوع ویروس بسیج شده‌اند. چرخ‌های خیاطی در طبقه اول خانه ردیف شده و هرکدام از اهالی دغدغه‌مند محله چند ساعتی را برای تولید ماسک وقت می‌گذارد. «مرتضی‌ترابی‌گودرزی» مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در محله قیطریه و یکی از اهالی قدیمی محله که مسئولیت ساماندهی به فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه اهالی در خانه موزه شهید آداک را برعهده دارد می‌گوید: «در سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی با مشارکت اهالی یک گروه فرهنگی و جهادی در طبقه اول خانه موزه به نام این شهید گرانقدر راه‌اندازی کردیم. همان روزها و همزمان با شیوع ویروس کرونا، فعالیت قرارگاه با تولید ماسک شروع شد. تا امروز با مشارکت گروهی از اهالی محله بیش از ۷ هزار ماسک تولید و توزیع کرده‌ایم. علاوه بر توزیع ماسک، هر هفته خانواده‌های کم‌بضاعت برای دریافت مواد ضدعفونی‌کننده به خانه موزه شهید آداک مراجعه می‌کنند.»

  •  تأمین معیشت خانوارهای نیازمند 

این روزها که ویروس کرونا علاوه بر سلامت مردم اقتصاد خانوارها و به‌ویژه خانواده‌های کم‌درآمد را نشانه گرفته، گروه جهادی و مردمی سپهبد صیاد شیرازی برای کمک به معیشت خانواده‌های نیازمند محله وارد میدان شده است. اگرچه محله قیطریه را با برج‌ها و آپارتمان‌های گرانقیمت می‌شناسیم اما در محدوده بافت فرسوده این محله می‌شود از خانوارهای کم‌بضاعتی سراغ گرفت که این روزها برای تأمین معیشت خانواده در تنگنا قرار گرفته‌اند.  
گودرزی می‌گوید: «افراد معتمد محلی مسئولیت شناسایی و بازدید از وضعیت زندگی خانواده‌های نیازمند را برعهده دارند. اکنون در محدوده تپه قیطریه، ۲۶ خانواده نیازمند را شناسایی کرده‌ایم که به‌صورت مستمر سبد ارزاق دریافت می‌کنند. همچنین در محله ما شمار زیادی از خانواده‌های نیازمند اتباع خارجی هم زندگی می‌کنند که در مقاطع مختلف سال با کمک خیّران سبد ارزاق می‌گیرند. کار بسته‌بندی ارزاق در همین خانه خاطره‌انگیز انجام می‌شود و به دست اهالی نیازمند می‌رسد.»

مرتضی ترابی گودرزی / مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع)
  •  میعادگاه شهدای محله اینجاست 

طبقه دوم خانه موزه شهید آداک روایت زندگی ده‌ها شهید محله قیطریه را در خود جای داده است. دورتادور طبقه دوم خانه با قاب عکس‌ شهدای محله همان جوان‌هایی که یک روز برای دفاع از این مرز و بوم راهی جبهه‌ها شدند تزیین شده است. جوانان دیروز محله قیطریه، همان موسفیدانی که یک روز با این شهدای گرانقدر هم‌درس و همبازی بوده‌اند با سر زدن به طبقه دوم خانه شهید آداک خاطرات‌شان را با شهدای محله دوره می‌کنند. با وجود این مسئولان گروه جهادی‌ـ فرهنگی سپهبد صیاد شیرازی دست به یک اقدام ابتکاری زده‌اند تا یاد و خاطر شهدای محله برای جوان‌های امروز و دیروز قیطریه زنده بماند. مرتضی ترابی گودرزی می‌گوید: «علاوه بر اینکه بازدید از خانه موزه شهید آداک در همه روزهای هفته ساعت ۸ تا ۱۶ رایگان امکانپذیر است، در فضای مجازی هم یاد و خاطره شهدای محله را زنده نگه می‌داریم. در تاریخ شهادت هرکدام از شهدای قیطریه مراسم ختمی به‌صورت مجازی در صفحه اینستاگرام محله برگزار می‌شود تا جوان‌ها با سبک زندگی شهدای محله بیشتر آشنا شوند.»

  •  به یاد جلسات هفتگی قرآن 

خانه موزه شهید آداک که ۹ سال پیش توسط شهرداری خریداری شد و برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در اختیار اهالی محله قیطریه قرار گرفت سال‌هاست که از برگزاری جلسات مذهبی و دورهمی‌ فرهنگی اهالی و به‌ویژه بانوان محله میزبانی می‌کند. فعالیت‌های متنوع فرهنگی که با حضور اهالی در خانه شهید آداک برگزار می‌شود قدمتی به اندازه عمر محله قدیمی قیطریه دارد. «مصطفی ترابی گودرزی» یکی از اهالی محله و عضو گروه جهادی‌ـ فرهنگی سپهبد صیاد شیرازی می‌گوید: «جلسات هفتگی قرآن که به همت بانوان در محله برگزار می‌شود قدمت زیادی دارد. جلساتی که مدت‌ها در خانه‌های اهالی برپا بود حالا چند سالی است که در طبقه اول خانه این شهید برگزار می‌شود. بانوان در گروه‌های سنی مختلف از این کلاس‌های استقبال می‌کنند و در همین کلاس‌ها با نزدیک‌تر شدن اهالی به یکدیگر گره از مشکلات خانواده‌های بسیاری باز می‌شود.» اما فعالیت‌های گروه فرهنگی‌ـ جهادی سپهبد شهید صیاد شیرازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. مصطفی گودرزی ادامه می‌دهد: «جلسات مشاوره حقوقی هم از دیگر خدمات فرهنگی است که رایگان در اختیار اهالی قرار می‌گیرد.»

مصطفی ترابی گودرزی / عضو گروه جهادی
  •  خانه امید نوعروسان کم‌بضاعت 

اعضای گروه جهادی‌ـ فرهنگی سپهبد صیاد شیرازی برای کمک به بیماران نیازمند و نوعروسان کم‌بضاعت محله هم دغدغه دارند. طی چند سال اخیر به همت اهالی و کاسبان خیر برای چند نوعروس کم‌بضاعت جهیزیه تهیه شده است و بیماران نیازمند بسیاری هم مراحل درمان خود را با کمک خیّران شروع کرده‌اند. مصطفی ترابی گودرزی می‌گوید: «بیماران نیازمندی که برای طی مراحل درمان نیاز به کمک مالی دارند به قرارگاه شهید صیاد شیرازی مراجعه می‌کنند تا با کمک خیّران هزینه‌های لازم برای شروع درمان فراهم شود. این میان برخی از اهالی، خیّران و به‌ویژه کاسبان دلسوز برای تأمین جهیزیه نوعروسان کم‌بضاعت محله هم دغدغه دارند. سال گذشته با همراهی همین افراد دلسوز، برای ۴ نوعروس کم‌بضاعت جهیزیه تهیه کردیم. وقتی زندگی مشترک این جوان‌ها پس از چند سال انتظار برای تشکیل زندگی شروع شد خستگی از تن همه ما بیرون رفت.»

کد خبر 531088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha