با شیوع کرونا و برخی محدودیت‌ها که در بخش‌های زیادی از جامعه ایجاد شد، شیوه زندگی برخی از شهروندان هم تا حدودی تغییر کرد و یکی از این تغییرات، نوع متفاوت مراسم عروسی است که معمولاً بدون تشریفات مرسوم پیشین و اغلب در کمال سادگی برگزار می‌شود.

نيكو كاري

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  همین شیوه ساده و بدون تشریفات مراسم عروسی برخی جوانان را تشویق به برگزاری مراسم عروسی کرد اما در این میان بودند جوانانی که با حذف تشریفات مرسوم پیشین هم از عهده مخارج جهیزیه برنیامده و همچنان منتظر ماندند تا گره از کارشان گشوده شود بلکه بتوانند جهیزیه خود را تأمین کنند. در چنین شرایطی بود که یکی از اقدامات خیّران در ایام کرونا روی تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاغت متمرکز شد. «رعنا نصرزاده» از خیّران محله هفت‌حوض یکی از افرادی است که در این دوره دست دختران بسیاری را گرفته و راهی خانه بخت کرده است.  

 خیّران اغلب چهره‌های محبوب در هر محله‌ای هستند که با طیف‌های وسیعی از شهروندان آن محله در ارتباط هستند و معمولاً سعی می‌کنند گره از کار هم‌محله‌ای‌ها بگشایند. «رعنا نصرزاده» یکی از خیّران محله هفت‌حوض، از جمله این افراد است که از ابتدای کرونا تاکنون توانسته بیش از ۱۵ جهیزیه برای دختران جوان فراهم کند. او ۲۲ سال است که در تأمین جیزیه فعالیت می‌کند.

نصرزاده مدیرعامل مرکز خیریه بانوان نصر است و علاوه بر تأمین جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت، در تأمین معاش خانواده‌های بی‌بضاعت، تهیه سیسمونی، تأمین شیرخشک برای نوزادان، تأمین هزینه ترک موادمخدر، کمک هزینه تحصیلی و موارد دیگر هم فعال است. در حال حاضر تیمی متشکل از بانوان محله به او در کارهای تأمین جهیزیه کمک می‌کنند و بیشتر شهروندان و کاسبان منطقه ۸ او را به کارهای خیری که انجام می‌دهد، می‌شناسند و اعتبار زیادی هم در میان اهالی دارد.  

  •  پدرم گره از کار مردم می‌گشود
نیکوکاری ارثیه خانوادگی ماست
رعنا نصرزاده/مدیرعامل مرکز خیریه بانوان نصر

پیدا کردن رعنا نصرزاده چندان سخت نیست؛ در گوشه‌ای از محوطه فرهنگسرای گلستان، دفتر کوچکی دارد و به دور از عناوین مدیریتی است و به دنبال میز و دفتر مدیریت نیست. می‌گوید خیر بودن هم در خانواده او موروثی است؛ پدرش در شهرستان خیر بوده و همیشه گره از کار مردم باز می‌کرده و حالا یکی از ثمرات کارهای خیر پدرش تربیت فرزندی چون رعنا نصرزاده شده است.

او این روزها همراه خانوادش به اهالی آسیب دیده کمک می‌کند و اخیراً پسرش هم در کارهای خیر وارد عمل شده است. وارد دفترش می‌شویم. در فضای کوچکی میز بسیار ساده‌ای قرار داده شده و فضای دیگری که مانند انبار است، پر شده از وسایل جهیزیه. در گوشه‌ای از این فضا، لباسشویی، کمد و رختخواب برای عروس‌های بی‌بضاعت آماده شده و در گوشه‌ای دیگر لباس‌هایی برای نوعروسان خریداری شده و روی هم قرار گرفته است. بخشی از فعالیت‌های نصرزاده مربوط به تأمین جهیزیه است و بخشی دیگر از کارش مربوط به جمع‌آوری وسایل در حد نو است؛ وسایلی که شهروندان به هر دلیلی استفاده نکرده‌اند و اکنون همان وسیله به کار شخص دیگری می‌آید. به گفته نصرزاده، بخشی از این وسایل کاملاً نو هستند و بخشی دیگر در حد نو که همین وسایل در حد نو را خانواده‌های بی‌بضاعت روی چشمشان می‌گذارند.  

  •  شناسایی دختران بی‌بضاعت 

یکی از اقداماتی که قبل از تأمین جهیزیه توسط تیم تأمین جهیزیه نصرزاده صورت می‌گیرد، شناسایی دختران بی‌بضاعت است. کافی است شخص معتمدی دختر بی‌بضاعتی را به نصرزاده معرفی کند تا از طریق کمک‌های این خیر، فرد معرفی شده دست خالی بر نگردد. اساس کار به این صورت است که شخصی که برایش جهیزیه تأمین می‌شود حتماً نباید در منطقه ۸ ساکن باشد و تنها کافی است محرز شود که فرد توانایی تهیه جهیزیه را ندارد.

همین نکته برای نصرزاده کافی است. او با کاسبان، افراد خیر و اهالی محله میانه خوبی دارد و همه او را به‌عنوان معتمد محله می‌شناسند و کافی است نصرزاده اعلام کند می‌خواهد برای نوعروسی جهیزیه تأمین کند. کاسبی نیست که مشارکت نکند. حتی گاهی اوقات جهیزیه به‌صورت کامل تأمین می‌شود و نیازی به کمک نیست اما هستند کسانی که می‌خواهند سهم اندکی در تأمین جهیزیه داشته باشند و بنابر این مبلغ مازادی را در اختیار نصرزاده قرار می‌دهند که او آن را مستقیم به نوعروسان بی‌بضاعت می‌دهد و صفر تا صد جهیزیه دختران بی‌بضاعت را هم تأمین می‌کند.  

  •  فرشته نجاتم شد
نیکوکاری ارثیه خانوادگی ماست
سارا امامی/خیّر

اکنون ۲۲ سال است که نصرزاده در کار تأمین جهیزیه فعالیت می‌کند و بیشتر شهروندان منطقه ۸ او را به این کار می‌شناسند. صداقت و درستی او باعث شده در طول این مدت در میان اهالی هفت‌حوض آبرو و اعتباری کسب کند. «محدثه آجرلو» یکی از نوعروسانی است که جهیزیه‌اش توسط نصرزاده تأمین شده است. او درباره نصرزاده می‌گوید: «من از لحاظ مالی خانواده بسیار متوسطی داشتم و پدرم یک کارگز روز مزد بود.

حدود ۶ ماه مانده بود به روز عروسی‌ام که پدرم را از دست دادم و من ماندم با یک دنیا غم و غصه و جهیزیه‌ای که حتی یک قلم از وسایل آن را هم نداشتم، توسط یکی از همسایه‌ها به‌صورت اتفاقی به فرهنگسرای گلستان آمدم و با خانم نصرزاده آشنا شدم. وقتی در مورد زندگی‌ام با او صحبت کردم بسیار متأثر شد و در نهایت به من قول همکاری برای تأمین جهیزیه داد. البته نا گفته نماند به خیریه‌های دیگر هم مراجعه کرده بودم که قول داده بودند فقط چند قلم از وسایل جهیزیه را می‌توانند به من اهدا کنند اما خوشبختانه کار به آنجا نرسید و خانم نصرزاده یک جهیزیه آبرومند برای من آماده کرد و من راهی خانه بخت شدم. واقعاً در آن شرایط سخت که آبرو برایم از هر چیز دیگری مهم‌تر بود، خانم نصرزاده برایم مثل فرشته نجات شد.»

  •  منفعت شخصی در کار نیست

نیکوکاری ارثیه خانوادگی ماست

یکی از خصوصیات بارز خیر محله هفت‌حوض، این است که در تأمین جهیزیه و کمک به افراد بی‌بضاعت هیچ‌گونه منفعت شخصی را برای خود نمی‌خواهد. «سارا امامی» یکی از اهالی محله هفت‌حوض که مدتی است با نصرزاده در امور خیریه همکاری می‌کند در خصوص حس و حال نوعروسان بی‌بضاعت در هنگام اهدای جهیزیه می‌گوید: «مدتی است با خانم نصرزاده توسط یک معرف آشنا شده‌ام.

در امور خیریه در حد توانم با او همکاری می‌کنم. واقعاً حس و حال نوعروسانی که نصرزاده برای آنها جهیزیه تأمین می‌کند دیدنی است. آنها با هزاران امید و آرزو به خیریه نصرزاده مراجعه می‌کنند و وقتی برای تأمین جهیزیه جواب مثبت می‌گیرند، انگار بال در می‌آورند. نکته مثبت ماجرا هم اینجاست که نصرزاده چه در تأمین جهیزیه و چه در تأمین معاش خانواده‌های بی‌بضاعت کوچک‌ترین منفعتی را برای خود نمی‌خواهد و بیشتر اوقات حتی از مال خود هزینه می‌کند تا دلی را شاد کند. شاید در نگاه اول او از مال دنیا بسیار بی‌نیاز به نظر برسد اما حتی اگر این‌طور هم باشد دل می‌خواهد تا تمام زندگی‌ات را وقف افراد آسیب دیده و بی‌بضاعت کنی و انتظار جبران از کسی نداشته باشی.»

  •  تمایل خیّران برای همکاری 

نیکوکاری ارثیه خانوادگی ماست

در ایام کرونا فعالیت‌های نصرزاده رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و در واقع تأمین اقلام بهداشتی هم به سبد کالاهایی که تدارک می‌دید اضافه شده است. «زهره احمدی» یکی از افرادی است که با نصرزاده از حدود یک سال پیش در زمینه امور خیر همکاری می‌کند. او معتقد است در ایام کرونا شرایط زندگی مردم بدتر شده و در نتیجه افرادی مانند نصرزاده در این شرایط کارشان قدری سخت‌تر شده است.

احمدی می‌گوید: «متأسفانه کرونا باعث شده خانواده‌هایی که تا سال گذشته در آمدی داشتند و جزو طبقه متوسط محسوب می‌شدند، حالا به سمت محرومیت پیش بروند. چون به خاطر کرونا بسیاری از افرادی که شغل‌های روزمزد داشتند عملاً بیکار شدند و این شرایط زندگی را کمی سخت کرد.» او در خصوص تمایل همکاری سایر خیّران با نصرزاده هم می‌گوید: «افرادی بسیاری در منطقه ۸ کارهای خیر انجام می‌دهند اما با توجه به اینکه نصرزاده بسیار خلوص نیت دارد و از خودگذشتگی می‌کند حتی خیّران دیگر هم تمایل دارند با او در کارهای خیر مشارکت کنند.»

  •  خودم سختی را تجربه کرده‌ام

رعنا نصرزاده، یک‌شبه به چهره خیر منطقه ۸ تبدیل نشده است. هر چند نمی‌توان از پیشنیه پدر او که خیر بوده است گذشت اما او خودش معتقد است تا سختی را لمس نکنید نمی‌توانید روزهای سخت مردم را هموار کنید. نصرزاده در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «بیش از ۲۲ سال است در زمینه تأمین جهیزیه و اقدامات خیر دیگر فعال هستم. با توجه به اینکه پدرم خیر بود، من هم قدم در این مسیر گذاشتم اما این تنها دلیل من برای کمک به افراد نیازمند نبود.

در برهه‌ای از زندگی‌ام بنا به دلایلی سختی بسیاری را متحمل شدم و سختی را با گوشت و پوست و استخوانم لمس کردم. خوشبختانه اوضاع زندگی‌ام بعد از مدتی بهبود پیدا کرد و از آن زمان به بعد با خودم عهد کردم در روزهای سخت مردم بتوانم به اندازه نقطه‌ای اثر بخش باشم.» او می‌افزاید: «از ابتدای شیوع کرونا تاکنون توانسته‌ام حدود ۱۵ جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت با کمک افراد خیر، کاسبان و هزینه شخصی خودم فراهم کنم و خدا را شاکرم که من را لایق این کار خیر دانسته و تمام هدفم این است که دلی را شاد کنم.»

کد خبر 619765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha