انگار به این دنیا آمده تا فقط خوبی کند و نامی نیک از خودش به یادگار بگذارد. دکتر «محسن مرادی» سال‌هاست خدمت به هموطنانش را سرلوحه زندگی قرار داده؛ چه آن زمان که در ۱۳سالگی به جبهه رفت و چه پس از آنکه با مداوای رایگان بیماران، سعی دارد دین خود را به کشورش ادا کند.

دکتر محسن مرادی

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: دکتر «محسن مرادی» پزشک خیّر ساکن محله «ایران»، مردمداری را در مکتب پدری آموخته که در نهاوند به کاسبی منصف معروف بود و ویژگی خاصش گوش دادن به درددل مردم بود. اسمش حاج «علی اکبر» بود، ولی از همه می‌خواست اصغر صدایش بزنند، شاید به این دلیل که همواره می‌خواست کوچک مردم باشد. سینه‌اش صندوق اسرار نهاوندی‌ها بود و تا آخر عمر مقید به اصول انسانی و شرعی ماند. در خانه‌اش همیشه حتی شب‌ها به روی مردم باز بود. پدرش می‌گفت: «در خانه مثل دل آدم است. باید همیشه به روی مردم باز باشد.» محسن مرادی ۴تیر سال۱۳۴۸ به دنیا آمده است. مادرش «پروین» خانم، زنی فاضله بود که همسایه‌ها هرگز از او غیبت، تهمت و دروغ نشنیدند، چون این رفتارها را خط قرمز زندگی‌اش می‌دانست. محرم راز همسایه‌ها بود و مدام نذر سفره ابوالفضل(ع) می‌کرد و برای کمک به نیازمندان از هیچ‌کاری دریغ نمی‌کرد.

 ۶سال و ۳۴روز در جبهه

مرادی در ۱۳سالگی قصد عزیمت به جبهه داشت، اما پدر این کار را منوط به رضایت مادر اعلام کرد. محسن که می‌دید مادرش ممکن است با رفتن او به جبهه در این سن مخالفت کند، نامه‌ای نوشت و ضمن حلالیت گرفتن از پدرش نوشت: «پدر جان! با عرض شرمندگی، امضایت را جعل کردم. با مادرم صحبت کن و بگو حلالم کند.» مرادی ۶سال و ۳۴روز در جبهه بود و اواخر جنگ تحمیلی با زخم‌هایی در بدن به خانه برگشت. در جزیره مجنون و شلمچه شیمیایی و در کربلای۵ مجروح شد. در شب عملیات کربلای۴ هم موج انفجار باعث شد مدتی روانه بیمارستان شود.

کاستن آلام بیماران نیازمند

سال۱۳۷۱ در کنکور قبول شد و همان زمان عهد کرد از دانش پزشکی خود برای کاستن درد و رنج بیماران کم‌بضاعت استفاده کند. همان سال بورسیه ناجا شد و با اینکه وظیفه‌اش خدمت‌رسانی در بیمارستان‌های انتظامی بود، ولی در سال دوم دانشجویی، کلینیک پزشکی شهید «اکبر مرادی» را به یاد پدر همسرش که شهید شده بود، در منطقه۱۴ راه‌اندازی کرد. پای پزشکان متخصص زیادی را از محله‌های مرکزی و شمالی شهر به این منطقه کمتر توسعه‌یافته باز کرد تا درمان بیماران به نحو احسن انجام شود. یک هدف مهم دیگر هم داشت: «بیماران و خانواده آنها نباید جز درد و رنج بیماری، مشکل دیگری، مثل تأمین هزینه‌های درمان، داشته باشند.» همین هدف باعث می‌شد مرادی یک روز در هفته به معاینه رایگان بیماران بپردازد و داروی بیماران بی‌بضاعت را رایگان تأمین کند. همچنین دریافت حق‌الزحمه از بیماران در روزهای دیگر را تا زمان درمان قطعی به تعویق می‌انداخت.

پزشکی که امضای پدرش را جعل کرد!

تألیف و نگارش ده‌ها موضوع علمی

علاقه به نوشتن از دوران کودکی با مرادی همراه بود و همین عامل باعث شد ۷ اثر تألیفی و ۱۸۰ اثر گردآوری‌شده درباره موضوعات مختلف به‌خصوص مسائل حقوقی و قضایی بنویسد، اما تاکنون موفق به انتشار آنها نشده است و علت را مشغله‌های‌کاری زیاد عنوان می‌کند. در زمینه آموزشی هم یکی از شرکت‌های او مجری «طرح ملی لایتنر» بوده که روشی علمی برای به یاد سپردن بلندمدت آموخته‌هاست؛ طرحی که با تقدیر وزرای دولت‌های نهم و دهم روبه‌رو شد، ولی تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است. یکی دیگر از اقدامات خیرخواهانه مرادی، حمایت از بیماران اوتیسمی، دیابتی، سندرم داون و نابینایان بوده است تا درمان خود را به راحتی و با هزینه کمتر انجام دهند.

همسر همیشه همراه

همسر دکتر مرادی همیشه برای انجام کارهای خداپسندانه کنارش بوده و او را به ادامه راه تشویق کرده است. دکتر «اکرم مرادی» همسر و دخترعموی مرادی است که در زمان دانشجویی با همدیگر ازدواج کرده‌اند. مثل همسرش مایل نیست درباره فعالیت‌های خیرخواهانه خود یا همسرش صحبت کند. اعتقاد دارد اگر ‌کاری انجام شده، فقط لطف خدا بوده و بس. وظیفه‌ای بوده که بر دوش او و همسرش گذاشته شده و باید قدر بدانند. اکرم مرادی هم در بهداری ارتش مشغول فعالیت است و هر جا لازم ببیند، برای رفاه دیگران قدم برمی‌دارد. پدر این متخصص مرکز تحقیقات غدد دانشگاه تهران و کارشناس ارشد روان‌شناسی، ۷ فروردین سال۱۳۶۱ توسط گروهک‌ تروریستی منافقان در پادگان لویزان به شهادت رسیده است.

کد خبر 671836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha