پهلوان «نصرت‌الله‌عابدی» از یافت‌آبادی‌های اصیل، متولد سال ۱۳۳۸ است. از جوانی با تشویق و حمایت‌های برادرانش حاج عزیزالله و حاج حشمت‌الله‌که از بزرگان و پیشکسوتان ورزش باستانی هستند

زورخانه

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: با این رشته ورزشی آشنا شده و مراحل دشواری را پشت سر گذاشته تا به مرتبه و مقامی برسد. او در این سال‌ها عناوین و نشان‌های رنگارنگ بسیاری در مسابقات کشوری به دست آورده است. در شرایطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا مجامع ورزشی و باشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، عابدی درگود خلوت و ساکت زورخانه یافت‌آباد حاضر می‌شود تا از برنامه‌ها و اهداف ورزشی و زندگی‌اش برای ما صحبت کند.  


باستانی کار بااخلاق و مردمدار ساکن محله یافت‌آباد درتازه‌ترین افتخار ورزشی خود توانسته رکورد جدیدی در رشته «میل گردانی» به ثبت برساند. او عنوان می‌کند که این رکورد را، هرچند ناچیز، تقدیم می‌کند به دریای معرفت و رشادت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ایثار و ازخودگذشتگی شهدای مدافعان سلامت کشور.  

  • ۷ هزار مرتبه میل‌گیری در ۲ساعت و ۴۰ دقیقه

ثبت رکورد جدید در رشته باستانی، آن هم در «میل گیری» که قدرت بدنی، تمرکز و آمادگی جسمانی بسیار بالایی می‌خواهد، دشوار است و بحران کرونا نیز به نوبه خود اجرای این نوع برنامه‌های ورزشی را با چالش جدی مواجه می‌کند.  
پهلوان «نصرت‌الله‌عابدی» می‌گوید که درنخستین هفته از تیر سال‌جاری با حضور دکتر «حمید قلی‌زاده» مدیرعامل سازمان ثبت رکوردهای جهان با عنوان اختصاصی «ای‌ـ ما ‌ـ‌رو» و چند نفر از نمایندگان این سازمان، جمعی از باستانی‌کاران و ورزشکاران منطقه ۱۸ در یکی از تالارهای یافت‌آباد، موفق به ثبت رکورد تازه‌ای در آیتم «میل گیری» شده که قبل از این نیز خودش صاحب رکورد قبلی آن در کشور بوده است.  
او این بار درمدت زمان ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه، بدون وقفه توانسته ۷ هزار بارمیل‌گیری کند و پرچم افتخارات ورزشی یافت‌آباد را بالا ببرد.  

  • عضو افتخاری مدافعان سلامت هستم

پهلوان نام آشنای محله یافت‌آباد در این روزهایی که دنیا و کشورمان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، آرزو می‌کند که هرچه زودتر شر این ویروس از سر مردم کم شود و همه چیز به وضعیت سابق برگردد. او عنوان می‌کند که تا به حال زورخانه مسلم بن عقیل یافت‌آباد به این خلوتی نبوده است.  
عابدی می‌گوید: «در ایام قرنطینه ورزش و نرمش را در محیط خانه ادامه داده‌ام و حتی یک‌روز آن را به تعویق نینداخته‌ام. » در میان صحبت‌های باستانی کار پیشکسوت محله یافت‌آباد متوجه می‌شویم که او عضو افتخاری ستاد مدافعان سلامت منطقه ۱۸ است و در بسیاری از فعالیت‌های گروهی مشارکت دارد.  
عابدی می‌گوید: «وقتی ویروس کرونا وارد کشور شد و به دستور وزارت بهداشت همه مکان‌های ورزشی از جمله زورخانه‌ها تعطیل شدند، لحظه‌ای آرام و قرار نداشتم و می‌خواستم به هرطریق به مردم خدمت کنم. وقتی که متوجه شدم عده‌ای از اهالی منطقه دورهم جمع شده‌اند و با تشکیل ستاد مدافعان سلامت به شهروندان خدمت می‌کنند، به عضویت این ستاد درآمدم. » 
وی ادامه می‌دهد: «این گروه مردمی در محدوده بلوار الغدیر محله یافت‌آباد راه‌اندازی شده بود و افراد مختلف از ۱۸ تا ۷۰ سال در آن فعالیت داشتند. از وقتی عضو افتخاری این ستاد شدم در برنامه‌هایی مثل پاکسازی جلو در منازل و خیابان‌های منطقه با مواد ضدعفونی شرکت داشته و دارم. من از نزدیک با فعالیت‌های این ستاد مردمی آشنا شدم و شاهد بودم که آنها چقدر زحمت می‌کشند تا جان و سلامت شهروندان درامان بماند. فعالیت این گروه شب‌ها از ساعت یک بامداد شروع می‌شد و تا حدود ساعت ۴ صبح ادامه داشت. »

  • برادران عابدی؛ مشوقان پهلوان منطقه ما

رکورددار رشته میل‌گیری کشور از افرادی که در موفقیت ورزشی او نقش داشتند حرف می‌زند و می‌گوید: «من از ۲۰ سالگی با رشته ورزشی باستانی آشنا شدم و در طول این سال‌ها برادرانم «عزیزالله» و «حشمت الله» راهنما و مشوق اصلی‌ام هستند. » 
او عنوان می‌کند که پرداختن به ورزش در زندگی، بین اعضای خانواده و ارتباطش با اهالی محل تأثیرات مثبت فراوانی گذاشته است. بدون‌ تردید دیدگاه مردم نسبت به ورزشکاران متفاوت‌تر از افراد عادی است. برای نمونه اگر شهروندان در محله با مشکلی مواجه شوند، سراغ این افراد را می‌گیرند.  
پهلوان عابدی فروتن و متواضع است و دوست ندارد از کارهای خیری که در محل انجام داده حرفی بزند.  
«مرتضی یوسفی» از باستانی‌کاران قدیـمی محله یافت‌آباد درباره اخلاق ومنش پهلوان عابدی می‌گوید: «آقا نصرت مانند برادرانش دست به خیر است و بیشتر دوست دارد دور از چشم دیگران به مردم خدمت کند. اگر کسی نیاز به درمان داشته باشد و از عهده تأمین مخارج بیمارستان و درمان برنیاید، او درحد توان کمک می‌کند یا از دوستان خود و اعضای خانواده برای رفع گرفتاری این افراد کمک می‌گیرد. »

  • تا زمین نخورید پیشرفت نمی‌کنید

عابدی از الگوی ورزشی خود یعنی جهان‌پهلوان تختی صحبت می‌کند و با بیان اینکه هنوز در ابتدای راه است، می‌گوید: «درجامعه باید با مردم خوب رفتار کنیم و در این صورت عاقبت به خیر می‌شویم. در این ورزش می‌آموزید تا وقتی که آدم زمین نخورد، نمی‌تواند پله‌های‌ترقی را بالابرود. »
او در ادامه خطاب به مسئولان می‌گوید: «باید از تجربه افراد پیشکسوت بیش از این استفاده کنیم. جوانان به تجربه‌های آنها نیاز دارند. این افراد در ورزش استخوان خرد کرده‌اند و باید از آنها دعوت کنیم تا تجربه‌هایشان را به دیگران انتقال دهند.  
پیشکسوتان رشته پهلوانی کسانی هستند که آداب ومنش پهلوانی سینه به سینه به آنها رسیده است؛ مثل حاج «جواد قربانی» که جوانان محله به خاطر این پهلوانان به گود زورخانه می‌آیند و ورزش می‌کنند. » 
البته به گفته عابدی، یافت‌آباد پهلوانان بسیاری دارد از جمله حاج «عباس نظری»، حاج «مرتضی زندیه»، حاج «اصغرنورالهی»، «شیری مهدی‌زاده»، «مرتضی یوسفی»، «حمید کلانتر»، حاج «محمد حسنی»، حاج «محمد اکبری»، حاج «رضا رضاخو»، «هادی باقری» و برادرانش.  
وی در پایان صحبت‌های خود تأکید می‌کند که ورزش زورخانه و رشته باستانی در رگ و ریشه و خون یافت‌آبادی‌ها جریان دارد و کاش این امکان فراهم می‌شد تا بتوان زورخانه یافت‌آباد را در فهرست آثار ملی ثبت کرد تا مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.  

  • شهردار منطقه18 تأکید کرد/ اهمیت‌ ترویج روحیه پهلوانی در محله‌ها
سیدمحـمد فیاض/  شهردار منطقه18 


«سیدمحـمد فیاض» شهردار منطقه18 عقیده دارد که ورزش باستانی و زورخانه‌ای در منطقه18 دارای پیشینه قابل تاملی است و می‌گوید: «چه بسیار ورزشکاران و پهلوانانی که در گود زورخانه تربیت شدند و با بهره‌گیری ازمنش و طریق جوانمردان، زمانی که کشور مورد هجوم دشمن قرار گرفت رسم مردانگی به جا آوردند و به خط مقدم جبهه‌ها رهسپار شدند تا با نثار جان و خون پاک خود از کشور دفاع کنند.»
وی عنوان می‌کند: «ورزش زورخانه‌ای که با فرهنگ اصیل پهلوانی آمیخته است، ویژگی‌های ناب و منحصربه‌فردی دارد که‌ ترویج و اشاعه فرهنگ شجاعت و جوانمردی، ازخودگذشتگی، دوری از کبر و غرور، کمک به مظلومان و... از جمله آنهاست.» وی حمایت از ورزش زورخانه‌ای را تقویت روحیه پهلوانی در جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: «شهرداری با تمام توان از زورخانه‌های منطقه18 حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.»

  • آداب و رسوم زورخانه
  1. با وضو وارد شوید: یکی از آداب و رسوم ناب ورزش زورخانه‌ای توجه به طهارت جسم و جان است. از آنجا که در گود زورخانه ذکر و صلوات خوانده می‌شود ورزشکاران باید با رعایت پاکی جسم و جان و مناسبات شرعی به گود زورخانه وارد شوند و در بیشتر موارد وضو گرفتن کار مستحبی عنوان شده است.
  2. ضرباهنگ ورود و خروج : هر باستانی‌کاری که وارد زورخانه می‌شود مرشد به او احترام می‌گذارد و خوشامد می‌گوید. اگر تازه وارد باشد و مبتدی، فقط جمله «صفا آوردید» می‌گوید و برای نوچه‌ها، نوخواسته‌ها و پیشکسوتان ضمن گفتن جملات بیشتر وطلب صلوات از حاضران، ضرب را با آهنگ خاصی به جا می‌آورد و البته برای پهلوانان و پیشکسوتان زورخانه علاوه بر ضرب، زنگ را هم به صدا در می‌آورد که به این اشخاص «صاحب زنگ» می‌گویند.  
  3.  چراغ سردم (مرشد) : «سردم» درعرف و کلام پهلوانان زورخانه جای مقدسی است. افرادی که در این مقام جای می‌گیرند (محل جلوس مرشد) بیشتر از پهلوانان، پیشکسوتان و مقام‌آوران هستند. درگذشته از آنها به‌عنوان «حضرت مرشد» یاد می‌شد و جایگاه و مرتبه آنها بعد از سادات از همه بالاتر بوده است. به تعبیر دیگر روشن نگه‌داشتن چراغ سردم، مانند روشن نگه‌داشتن سقاخانه یکی از آداب و رسوم در تهران قدیم بوده است.  
  4. «سنگ کشتی»ها، حریفان تمرینی: در تهران قدیم پهلوانان نامی زورخانه‌ها در مناسبت‌های مختلف با یکدیگر زورآزمایی می‌کردند. در این زورآزمایی دوستانه معمولاً هرپهلوان یکی از ورزشکاران سنگین وزن را به‌عنوان حریف تمرینی انتخاب می‌کرد و با آنها کشتی می‌گرفت تا با این کار قدرت بدنی خود را بالا ببرد و در مسابقات رسمی از عهده حریفان برآید. به این افراد که وظیفه‌ای غیر ازحریف تمرینی بودن نداشتند به اصطلاح زورخانه‌ای «سنگ کشتی» می‌گفتند.  

  •  بی اجازه خارج شدن ممنوع!  

زمانی که ورزشکاران با اجازه مرشد در گود زورخانه حاضر می‌شوند و از میاندار و پیشکسوتان رخصت می‌طلبند باید تا پایان برنامه آنها را همراهی کنند و اجازه ندارند گود زورخانه را به هیچ بهانه و دلیلی مثلاً حتی شنیدن خبر فوت عزیزان‌شان بدون اجازه ترک کنند، زیرا در این صورت این کار بی‌احترامی به بزرگان و پهلوانان تلقی می‌شود.  

  •  میاندار و کسب اجازه از بزرگ‌ترها

میاندار قبل از شروع برنامه در گود زورخانه از همه بزرگ‌ترها اجازه می‌گیرد. استفاده از وسایل و ادوات رشته باستانی نیزترتیب سنی دارد. در مناسبات زورخانه، انجام هر حرکت ورزشی برخلاف میاندار یا بی‌توجهی یا بی‌حرکت ماندن نسبت به آن بی‌احترامی است. در پایان برنامه نیز ختم ورزش را میاندار با اجازه خواستن از بزرگ‌ترها اعلام می‌کند.

  • زورخانه یافت‌آباد یادآور خاطره حضور جهان‌ پهلوان است/ پخش غذای نذری به‌دست آقا تختی

نخستین زورخانه منطقه ۱۸ که قدیمی‌ها و ریش‌سفیدان آن را به نام «جهان پهلوان تختی» می‌شناسند و سال‌ها قبل و پس از بازسازی و مرمت به مسلم بن عقیل تغییرنام پیدا کرده، حدود یک قرن پیش محل ورزش و زورآزمایی پهلوانان و جوانمردان قدیم بوده است. ساخت و شروع فعالیت این زورخانه به قبل از دوران قاجار برمی‌گردد. در زمان مظفرالدین شاه، افراد ورزشکار و قوی هیکل از طایفه‌های زندیه، کلهر و ظهره وند بعد از کار روزانه در گود خشت و گلی این زورخانه گردهم می‌آمدند و با بهره‌گیری از آیین نیاکان درکنار ورزش زورآزمایی می‌کردند و طریق پهلوانی پیش می‌گرفتند، اما ورزش زورخانه در این محله با روی کارآمدن قاجاریان رنگ و بویی دیگر پیدا کرد. در کتاب‌های تاریخی از جمله «طهران قدیم» ازدکتر جعفرشهری آمده که در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی، زمانی که ناصرالدین شاه درحرم عبدالعظیم حسنی(ع) ‌ ترور شد، مظفرالدین شاه برای در اختیار گرفتن تاج و تخت از تبریزعازم تهران شد و در این مسیر طولانی برای مدت زمانی دریافت‌آباد توقف کرد تا پس از کمی استراحت به راهش ادامه دهد. شاه قاجار پس از برگـزاری جشن و مهمانی در چادرهایی که در بیـــــابان و زمــین‌های یافت‌آباد علم کرده بود، به خواسته اهالی یافت‌آباد تـن داد و دستور ساخت برخی بناهای مورد نیاز مردم را صادر کرد که مهم‌ترین آنها ساخت زورخانه و حمام عمومی در خیابان میرهاشم بود.  

 حضور آقا تختی در زورخانه یافت‌آباد 
در روزگار قدیم دعوت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی برای افتتاح و راه‌اندازی ورزشگاه‌ها از جمله زورخانه‌ها مرسوم بود، چون از یک سو درجه و اعتبار این ورزشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کرد و از سوی دیگر پهلوانان با این کار اخلاق ومنش بزرگان را به نمایش می‌گذاشتند و ازهمه مهم‌تر نوجوانان و جوانان بیشتری به گود زورخانه‌ها جذب می‌شدند. «عزیزالله عابدی»از پهلوانان سرشناس و نامی یافت‌آباد که در رشته «کباده وسنگ» دارای رتبه و مقام‌های متعدد کشوری است درباره حضور جهان‌پهلوان تختی درمحله یافت‌آباد و این زورخانه می‌گوید: «جهان پهلوان تختی بسیار مردمدار و مهربان بود و این روحیه پهلوانی باعث شده بود تا بین مردم محبوب و دوستداشتنی شود. ده‌ها سال قبل، بعد از مسابقات جهانی رم، یک روز که آقا تختی برای توزیع غذای نذری به یافت‌آباد آمده بود با دعوت پهلوانان به این زورخانه آمد و خاطره شیرینی برای اهالی رقم زد. »
 

کد خبر 528670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha