حدود نیم قرن پیش یعنی ۱۱ آبان سال ۱۳۴۲ «طیب حاج رضایی» به دست عوامل رژیم پهلوی به جوخه اعدام سپرده شد.

حر انقلاب اسلامي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  او روزگاری از بزن بهادرها و لوطی‌های شهر تهران بود، اما در ادامه نگاهش به مسائل و جامعه تغییر کرد و به خاطر حمایت از نهضت امام خمینی(ره) شبانه تیرباران شد. در کنار مرام لوطی گری‌اش، دیدگاه مذهبی داشت و دهه اول محرم را تکیه‌داری می‌کرد. شب‌های تاسوعا و عاشورا نذری می‌داد و از ابتدای محرم پیراهن مشکی می‌پوشید و سه روز آخر محرم را آب نمی‌خورد.

آری طیب همان بود که امام خمینی(ره) در موردش گفت: «طیب حر دیگری بود». امسال در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شهرداری منطقه ۱۵ اقدام به جانمایی سردیس «طیب حاج رضایی» در محله طیب کرد. این برنامه با حضور مسئولانی از شورای‌شهر تهران، شهرداری منطقه، سپاه مالک اشتر، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، شورایاران محله طیب و جمعی از پهلوانان و اهالی این محله برگزار شد. این مراسم یک مهمان ویژه هم داشت و آن هم کسی نبود جز «حسین حاج رضایی» فرزند طیب. برای آگاهی بیشتر از جزئیات مراسم، به محله طیب، خیابان ۱۷ شهریور در حوالی میدان خراسان رفتیم تا از نزدیک شاهد این رویداد باشیم.  

ساعت ۸:۳۰ صبح است و خیابان ۱۷ شهریور را به سمت میدان خراسان در پیش گرفته‌ایم. جمعیت زیادی در انتظار جانمایی سردیس شهید «طیب حاج رضایی» در ابتدای خیابان طیب ایستاده‌اند. بیشتر پهلوان‌های جنوب شهر و لوطی‌های قدیمی محله طیب دور هم جمع شده‌اند تا از نزدیک شاهد مراسم رونمایی از سردیس طیب حاج رضایی در محله طیب باشند.

مسئولان شهرداری و شورای‌شهر یک به یک به جمعیت اضافه می‌شوند. بیشتر ساکنان محله در این ساعت از روز خود را به ابتدای خیابان طیب رسانده‌اند. فرزند طیب به میان جمعیت می‌آید و شروع به خوش‌وبش با هم‌محله‌ای‌های قدیمی و پهلوانان بنام محله می‌کند. بالاخره روزی که اهالی محله طیب انتظارش را می‌کشیدند فرا رسیده و قرار است سردیس «طیب حاج رضایی» در ابتدای این خیابان جانمایی شود تا اهالی یادشان نرود که طیب که بود و چه کرد. سرانجام در حالی‌که اشک در چشمان فرزند طیب موج می‌زد با ذکر صلوات از سردیس برنزی رنگ طیب حاج رضایی در ابتدای خیابان طیب رونمایی می‌شود.  

  • محله طیب، منادی پهلوانی است

بعد از رونمایی از سردیس طیب حاج رضایی، برنامه‌ای که شهرداری برای گرامیداشت یاد و خاطره طیب حاج رضایی تدارک دیده است، در یکی از کوچه‌های محله طیب برگزارمی‌شود. در دو طرف کوچه صندلی‌هایی برای مهمان‌ها قرار داده شده و هنگامی که آنها یک به یک وارد کوچه می‌شوند در جای خود می‌نشینند. در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری جوان، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

مهمانان با غرور ایستاده‌اند و سرود ملی در محله طنین‌انداز می‌شود. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در ادامه پشت‌تریبون می‌رود و می‌گوید: «به پیشنهاد شورایاری و اهالی محله طیب سردیس طیب حاج رضایی امروز در این محله قرار داده شده است. محله طیب نیازی به معرفی ندارد و از دیرباز منادی فرهنگ پهلوانی است و پهلوانان بسیاری از جمله طیب از این محله به پا خاستند. امروز جامعه بیش از گذشته به فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای نیاز دارد.»

  • معرفی افراد انقلابی و تأثیرگذار

از بین مدعوین زیادی که از سازمان‌های مختلف حضور دارند، «برزین ضرغامی» مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران هم برای حاضران صحبت می‌کند. او در خصوص ضرورت معرفی افراد انقلابی می‌گوید: «خوشبختانه فرصتی به وجود آمد تا از سردیس طیب حاج رضایی، شخصیتی که همراه با رویدادهای انقلاب اسلامی متحول شد و به صف مبارزان انقلاب پیوست رونمایی کنیم. همه ما باید بدانیم که پیروزی انقلاب اسلامی مرهون خون شهیدانی چون طیب است و هدف ما این است که شخصیت‌های تأثیرگذار انقلابی را در نقاط مختلف تهران به شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان با قرار دادن سردیس و تندیس آنها معرفی کنیم.»

او در خصوص شخصیت طیب می‌افزاید: «طیب شخصیت مبارز و انقلابی بود که جمله معروفی در وصف امام‌خمینی(ره) گفت که «من ندیده تو را خریدم» در واقع مقصود طیب این بود که بدون اینکه امام(ره) را ببیند شیقته و مجذوب او شده بود و در نهایت حضرت امام خمینی(ره) هم به او لقب «حر انقلاب» را داد.»

  • روایت ۷۰ سال قدمت و خاطره
وحید رضا محمدی /شهردار منطقه 15

در بخشی از مراسم، کتاب «محله طیب» میان مهمان‌ها توزیع شد که گویای اهمیت قدمت محله طیب بود. کتابی که خواننده با خواندن آن‌گویی در تک تک کوچه‌های محله طیب قدم می‌زند و از حال و روز آدم‌ها و لوطی‌های معروف از جمله طیب در آن زمان مطلع می‌شود. شهردار منطقه ۱۵ در خصوص تهیه این کتاب می‌گوید: «کتاب محله طیب برای نخستین بار با همکاری شهرداری منطقه ۱۵ و سازمان نوسازی شهرداری تهران چاپ شده است. توصیه می‌کنم اهالی و پهلوانان محله فرصت مطالعه این کتاب را از دست ندهند.» محمدی ادامه می‌دهد: «کتاب محله طیب غنای فرهنگی و تاریخ محله طیب در ۷۰ سال گذشته را روایت می‌کند که می‌تواند فرهنگ امروز ما را تحت تأثیر قرار دهد. هدف ما از تهیه این کتاب آشنایی هرچه بیشتر شهروندان با شخصیت‌های انقلابی، سبک زندگی و اخلاق ومنش آنهاست و این درحالی است که برخی از جوانان و نوجوانان ما هنوز شناخت کافی نسبت به شخصیت‌های انقلابی ندارند.»

  • قدردان پهلوانان باشیم

یکی از مهمان‌های ویژه یا بهتر است بگوییم میزبان ویژه مراسم رونمایی از سردیس «طیب حاج رضایی» فرزند او، «حسین حاج رضایی» بود. او شباهت ظاهری بسیاری به پدرش دارد و به گفته پهلوان‌های قدیمی محله از مرام، معرفت و خوش برخوردی طیب هم بی‌نصیب نمانده است. در ابتدای مراسم اهالی و پهلوانان محله که او را مدت‌ها ندیده بودند، حلقه گلی را به نشانه ادای احترام بر گردنش آویختند. در پایان مراسم هم از او برای صحبت دعوت شد. او قبل از به پایان رسیدن صحبت‌های مجری مراسم به رسم ادب از جای برمی‌خیزد و حلقه گلی که بر گردن دارد را به شهردار هدیه می‌کند.

در ادامه حسین حاج رضایی پشت‌تریبون می‌رود و می‌گوید: «هم‌محله‌های عزیزم امروز من باید همه شما را به اینجا رسماً دعوت می‌کردم اما به قدری بزرگوار هستید که خودتان پیشقدم شدید و برای رونمایی از سردیس پدر جمع شدید. در سال‌های اخیر پهلوانان بسیاری برای حفظ فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در محله طیب تلاش کردند و زحمت کشیدند که ما همچنان باید قدردان این پهلوانان باشیم و آنها را الگوی خود قرار دهیم.»

  • محله خاطره‌ساز با قصه پـهلوانان

در بخشی از کتاب «محله طیب» نوشته فاطمه عاقلی آمده است: «این محله برایم روح دارد و تک تک کوچه‌ها و خیابان‌هایش بیانگر قصه زندگی آدم‌هایی است که روزگاری را در آن سپری کرده‌اند و ماجراهایی ساخته‌اند که روایت آنها به یکی از شیرین‌ترین تجارب زندگی‌ام تبدیل شده است. حالا خیابان طیب، هفده شهریور و میدان خراسان تنها بخش‌هایی از تهران نیستند بلکه بستر وقوع رویداد، خاطرات و شرح زندگی مردمانی است که قریب ۷ دهه در این محله حضور داشته‌اند. محله طیب یادآور «طیب حاج رضایی» و دسته عزاداری‌اش در قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است. خاطره‌ساز مردمی است که به رستوران خان‌بابا آمده‌اند و لذت برده‌اند. فضای این محله هنوز آکنده از مرام و معرفت پهلوانان زورخانه قراب است. این محله برایم سراسر داستان است.»

کد خبر 586597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha