شاید از نخستین ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی پایتخت است که با بیشترین تعداد ورزشکاران تشکیل می‌شود. نخستین ایستگاهی که شرکت‌کنندگان لباس یکدست به تن می‌کنند و گرد آبنمای بوستان لاله حلقه می‌زنند و حرکات ورزشی را یکی پس از دیگری انجام می‌دهند.

ورزش

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:   همین اتحاد ورزشکاران سبب شده شهروندان از نقاط مختلف تهران خود را به بوستان لاله برسانند و به همین دلیل هر روز به تعداد حاضران در این حلقه ورزشی افزوده می‌شود. هرچند اپیدمی‌ ویروس کووید ۱۹ برای مدتی فعالیت ورزشکاران در ایستگاه صبحگاهی بوستان لاله را متوقف کرد، اما این روزها با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا ورزش در بوستان لاله رونق گرفته است. علاوه بر بوستان لاله در بوستان‌های پارک شهر، ساعی، هفت‌چنار، رازی و اندیشه نیز ایستگاه ورزش صبحگاهی برپا می‌شود.  


نخستین ماه تابستان سال ۱۳۹۹ است، اما وزش باد خنک صبحگاهی‌گونه‌ها را نوازش می‌دهد. هنوز دقایقی به ساعت ۶ مانده است. از بلوار کشاورز مسیر بوستان لاله را در پیش می‌گیرم و در طول مسیر زنان و مردانی را می‌بینم که لباس‌ ورزشی به تن کرده‌اند و می‌روند تا خود را به آبنمای بوستان لاله برسانند. مربی رأس ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه می‌آید و ورزش شروع می‌شود. با اندکی تأخیر به ایستگاه می‌رسم. ورزشکاران با نظم وترتیب کنار هم ایستاده‌اند. در گذشته فاصله‌ بین آنها کمتر بود، اما براساس پروتکل ستاد مقابله با کرونا، ورزشکاران در فاصله ۲ متری از هم ایستاده‌اند.

فاصله‌ها زیاده شده، اما آنها دلشان یکی است و از همان فاصله جویای حال یکدیگر می‌شوند.  
مربی سوت می‌زند و می‌گوید: «همه آماده‌اید؟ ‌» زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه در کنار هم ایستاده‌اند و یک صدا فریاد می‌زنند: «بله».

حرکت در جا زدن شروع می‌شود. این حرکت برای گرم کردن بدن است. ورزشکاران با لبخند تمرینات ورزشی را یکی پس از دیگری انجام می‌دهند و هر از گاهی هم برای تغییر تمرینات، دست‌هایشان را به هم می‌زنند و صدای همگون و گوشنوازی فضای بوستان را پر می‌کند. مدت ورزش کردن یک ساعت است.  
 ۷ و ۱۵ دقیقه مربی سوت پایان را می‌زند. برخی از شهروندان در پایان آب می‌نوشند و تعدادی هم با حوله‌های کوچک صورتشان را خشک می‌کنند. بعضی‌ها روی صندلی‌های فاصله‌گذاری‌شده می‌نشینند و مشغول گفت‌وگو با دوستانشان می‌شوند و برخی هم سراغ وسایل ورزشی داخل بوستان می‌روند و به ورزش ادامه می‌دهند.  

  • حضور مربی اهمیت دارد

همه کسانی که در ایستگاه ورزش صبحگاهی بوستان لاله شرکت می‌کنند، لبخند به لب دارند. پیر و جوان با انرژی حرکات ورزشی را انجام می‌دهند و به گفته خودشان با انرژی به خانه بازمی‌گردند. «مریم امینی» ۲ سال است که در برنامه‌های ورزشی بوستان لاله شرکت می‌کند. او با ابراز رضایت از حضور مربیان ورزش در این ایستگاه می‌گوید: «منزلم خیابان کارگر جنوبی است و فاصله زیادی با بوستان لاله دارد. قبلاً در بوستان نزدیک منزلم ورزش می‌کردم، اما به دلیل نبود مربی و انجام حرکات ورزشی خودسرانه، ساق پایم آسیب دید و مجبور شدم برای مدتی ورزش نکنم. » او ادامه می‌دهد: «با یکی از دوستانم به بوستان لاله آمدم و وقتی دیدم مربی ورزش حضور دارد و شهروندان را برای انجام بهتر حرکات ورزشی راهنمایی می‌کند، ترجیح دادم در برنامه‌های ورزشی این بوستان شرکت کنم. »

  • تمرین نوعدوستی

در گذر زمان شرکت‌کنندگان با یکدیگر رفیق شده‌اند و سعی می‌کنند در لحظات مختلف یار و غمخوار یکدیگر باشند. «امیر رحمان‌نژاد» سال‌های زیادی است که در برنامه‌های ورزشی بوستان لاله شرکت می‌کند. او می‌گوید: «شهروندان فقط برای ورزش در بوستان لاله دور هم جمع نمی‌شوند. اینجا مانند یک خانه است و همه شرکت‌کنندگان خودشان را اعضای یک خانواده می‌دانند. در حقیقت شهروندان در این ایستگاه‌منش پهلوانی و کمک به دیگران را تمرین می‌کنند. »

  • ورزش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ویروس کووید ۱۹ هرچند باشگاه‌ها و ایستگاه‌های و مجموعه‌های ورزشی را تعطیل کرد، اما شهروندان از انجام حرکات ورزشی دست نکشیدند و پویش «ورزش در خانه» راه‌اندازی شد. این پویش مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و ویدئوهای مختلفی هم از انجام حرکات ورزشی در خانه و همراه با اعضای خانواده در فضای مجازی منتشر شد. پس از برداشته شدن محدودیت‌ها، ایستگاه‌های ورزشی در بوستان‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند. البته به گفته «غلامعلی عیوض‌زاده» مسئول تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۶ ورزش‌های صبحگاهی با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا انجام می‌شود. او می‌گوید: «ماسک زدن در هنگام ورزش توصیه نمی‌شود و به همین دلیل استفاده از ماسک در ایستگاه‌های صبحگاهی بوستان‌های منطقه به‌ویژه بوستان لاله اجباری نیست. »
هرچند به گفته او شهروندان در صورت تمایل می‌توانند از ماسک استفاده کنند. عیوض‌زاده به فاصله‌های اجتماعی اشاره و عنوان می‌کند: «رعایت فاصله اجتماعی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل مربیان مکلف به رعایت آن در ایستگاه‌های صبحگاهی هستند. » مسئول تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ادامه می‌دهد: «شهروندان ورزش می‌کنند تا به شادابی و نشاط و تندرستی برسند. بنابراین حفظ سلامتی آنها بیش از هر چیزی برای ما اهمیت دارد. از این‌رو فاصله ۲ متری را در ایستگاه‌های ورزش منطقه اعمال می‌کنیم و شهروندان هم همکاری خوبی دارند. »
به گفته عیوض‌زاده روزانه بیش از ۳۰۰ نفر به بوستان لاله می‌آیند: «بوستان لاله از جمله مکان‌هایی است که تعداد شرکت‌کننده بالایی در ایستگاه ورزش صبحگاهی دارد. شهروندان در بوستان لاله به‌صورت انفرادی یا گروهی ورزش می‌کنند و از تجهیزات ورزشی بوستان هم بهره‌می‌برند. »
علاوه بر ورزش صبحگاهی، در بوستان لاله ورزش عصرگاهی هم دایر است که به گفته مسئول تربیت‌بدنی شهرداری منطقه این کار به‌صورت خودجوش و توسط خود شهروندان و البته بدون حضور مربی انجام می‌شود.

  • کاهش استرس کرونا با ورزش
شادمهر میردار/ عضو هیئت علمی‌ دانشکده علوم ورزشی

بیماری کرونا شهروندان را دچار استرس کرده است و این حقیقتی است که باید آن را بپذیریم. در چنین شرایطی که شهروندان با استرس دست به گریبان هستند، ورزش بهترین و کم‌هزینه‌ترین و البته مؤثرترین گزینه است.  
 در حقیقت ورزش، یک تیر و دو نشان است. شهروندان با انجام حرکات ورزشی در خانه یا مجموعه‌های ورزشی از یک سو استرسشان را کم می‌کنند و از سوی دیگر این ورزش حتی در مدت زمان کوتاه سبب افزایش سیستم ایمنی بدنشان می‌شود.  
شیوع بیماری کرونا علاوه بر تغییر در سبک زندگی، تغییراتی در برنامه‌های ورزشی ایجاده کرده است. اگر در گذشته شهروندان نزدیک هم می‌ایستادند و حرکات ورزشی را انجام می‌دادند، این روزها به دلیل کرونا باید از هم فاصله بگیرند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.  
شهروندان با توجه به رشته ورزشی و فضایی که در آن ورزش می‌کنند می‌توانند از یک تا ۱۰‌متر از هم فاصله داشته باشند. همچنین رعایت بهداشت فردی که همان شست‌وشوی مستمر دست‌ها با آب و صابون است، نباید فراموش شود.  
افراد پس از اتمام ورزش، بدون این که‌کاری انجام دهند یا دستشان را به‌صورتشان بکشند، باید دست‌هایشان را با همان شیوه اصولی که گفته شده به مدت ۲۰ ثانیه بشویند.  
علاوه بر بهداشت فردی، رعایت بهداشت محیط هم اهمیت دارد. مهم‌ترین نکته که باید در مجموعه‌های ورزشی رعایت شود، تهویه مناسب است. با توجه به سرعت بالای انتقال ویروس کووید ۱۹ توصیه می‌شود شهروندان از ورزش در محیط‌های بسته و پرازدحام خودداری کنند و در چنین شرایطی بهتر است در محیط‌های باز مانند بوستان‌ها ورزش کنند. زدن ماسک حین ورزش کردن ضرورتی ندارد، اما پس از اتمام ورزش باید دست‌ها شسته و ماسک زده شود.

کد خبر 527734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha