«ورزش» یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامتی افراد است که در دستورالعمل‌های فرهنگی و آموزشی مدیریت شهری مناطق مختلف پایتخت از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در مسیر سلامتی

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: این اولویت فرهنگی و آموزشی در بیش از ۱۸ ماه اخیر مانند سایر پدیده‌ها و عناصر شهری از پیامدهای شیوع «کووید ۱۹» بی‌بهره‌نمانده است. برای همین شهرداری منطقه ۹ تلاش دارد با اجرای متنوع و مطابق با محدودیت‌های کرونایی، رونق را به ایستگاه‌های صبحگاهی «تندرستی» در محله‌های خود بازگرداند. سری به برخی از ایستگاه‌های تندرستی زده‌ایم و در گفت‌وگو با شهروندان و مربیان ورزشی، کمیت و کیفیت موفقیت طرح‌های ورزشی آنها را بررسی کرده‌ایم.

  • ورزش در خیابانی عریض

خیابان «اجتماعی» یا «بدرالزمان قریب»، یکی از معابر پُر استقبال از سوی شهروندان برای انجام ورزش است. ساعت به ۷ صبح که می‌رسد، جمعیت با حفظ فاصله‌های بهداشتی، ماسک به چهره و دستکش به دست در ۲ طرف لاین‌های کندروی این خیابان، پیاده‌روی می‌کنند. بعضی‌ها با تشکیل گروه‌های کوچک ۳ نفره با نظارت مربی ورزشی به انجام حرکات نرمشی و کششی سرگرم می‌شوند. عده‌ای هم با دوچرخه‌های شخصی می‌آیند تا سلامتی را رکاب بزنند.

«خدیجه محرابی»، یکی از اهالی محله «امامزاده عبدالله» (ع) است که درباره فعالیت ایستگاه‌های تندرستی در روزهای شیوع کرونا می‌گوید: «اوایل که کرونا شیوع پیدا کرده بود از ترس به ایستگاه تندرستی نمی‌آمدم. اکنون هم می‌ترسم اما واقعیت این است که کرونا، بیماری یکی دو روز نیست که به این زودی‌ها از شرش خلاص شویم. اضافه وزن و چاقی که از قرنطینه‌های خانگی نصیبمان می‌شود، ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. برای همین با رعایت همه جانبه اصول پیشگیری از این بیماری، تصمیم گرفتم دوباره ورزش را در این ایستگاه‌ها ادامه دهم. به‌ویژه در این خیابان عریض که فاصله‌ها در آن به خوبی حفظ می‌شود و حضور اهالی در آن سبب انگیزه در ورزش می‌شود. چراکه ورزش کردن هم اراده می‌خواهد و هم فرد یا افرادی که همراهیأت کنند.» «مهدیه رحیمی»، مربی ورزش بانوان در این خیابان نیز می‌گوید: «خیابان اجتماعی ظرفیت مناسبی برای ورزش همگانی داردو محیط مناسبی برای بانوان است.»

ایستگاه‌های ورزشی منطقه ۹ فعال است

  • بوستانی برای سالمندان با ورزش‌های ویژه

بوستان «شمشیری» در خیابان قدیمی شمشیری، سال‌هاست به پاتوقی برای ورزش سالخوردگان تبدیل شده است. بوستانی که میز «شطرنج» و «تنیس روی میز» هم دارد. مربیان آقا و بانو ایستگاه‌های تندرستی نیز، ضمن دارا بودن تخصص در حوزه ورزش‌های ویژه سالمندان، آموزش‌های خاص این گروه سنی را ارائه می‌دهند.

«یاسمن کرد» از مربیان ایستگاه تندرستی بوستان شمشیری در این‌باره می‌گوید: «هر گروه سنی، حرکات ورزشی ویژه خود را دارند. به‌ویژه گروه سنی سالمندان که با توجه به قدرت بدنی و بافت عضلات باید مجموعه‌ای خاص از حرکات ورزشی ‌ـ تقویتی را انجام دهند که ضمن تضمین سلامت جسمانی آنها، فشاری به اعضای بدنشان وارد نشود. این تخصص‌گرایی در ورزش ویژه گروه‌های سنی مختلف، در روزهای شیوع کرونا، اهمیت بیشتری دارد. در این ایستگاه هم ورزش جسمانی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود و هم ورزش فکری مانند شطرنج در اولویت است. با این اولویت بخشی به دنبال کاهش ضریب احتمال درگیری با بیماری‌هایی مانند «آلزایمر» و نیز ارتقای روحیه نشاط در سالمندان هستیم.

برگزاری مسابقه‌های محلی شطرنج و «دارت» از دیگر مزیت‌های ایستگاه تندرستی بوستان شمشیری است که حتی در روزهای شیوع کرونا هم با استقبال مواجه است. البته شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم از سوی شهروندان به خوبی رعایت می‌شود و هم ناظران بهداشت منطقه آنها را رصد می‌کنند.»

ایستگاه‌های ورزشی منطقه ۹ فعال است

  • هم ورزش، هم سرگرمی

یکی از پُر استقبال‌ترین ایستگاه‌های تندرستی منطقه در محله «مهرآبادجنوبی»، بوستان «کوثر» است. ایستگاهی که هر صبحگاه علاوه بر ایجاد محیط ورزشی برای شهروندان، با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته گاهی ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی و بازارچه‌های سنتی و کارآفرینی در کنار آن برگزار می‌شود. «اقدس روغنی» از اهالی محله مهرآبادجنوبی می‌گوید: «اینجا اغلب اوقات هم ورزش است و هم سرگرمی. به گمانم اتفاق خوبی است که بعضی‌ها را به بهانه ورزش به سمت سرگرمی می‌کشانند و بعضی دیگر را به بهانه سرگرمی به سوی ورزش سوق می‌دهند. برای مثال، خود من، هرگز اهل ورزش کردن نبودم. اما برگزاری مراسم و بازارچه‌ها سبب شد تا به ایستگاه تندرستی بیایم و به سلامت خود اهمیت بدهم.

آن هم در دورانی که اگر بدنت ضعیف باشد یا اضافه وزن قابل توجهی داشته باشی، درگیر شدنت به کرونا افزایش پیدا می‌کند. البته اینجا فضاهای سبز و وسیع برای ورزش‌های همگانی، محدود است، برای همین مربیان ورزشی مدام توصیه می‌کنند که شهروندان در قالب گروه‌های تقسیم‌بندی شده، یک روز در میان مراجعه کنند تا ازدحام جمعیت موجب بیماری نشود.»

ایستگاه‌های ورزشی منطقه ۹ فعال است
هادی کاشانی، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۹

  • شهروندان از ایستگاه مجازی ورزشی استقبال کردند

ایستگاه‌های تندرستی منطقه، در روزهای اوج کرونا به‌صورت مجازی، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند. «هادی کاشانی»، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه، با اعلام این خبر می‌گوید: «ایستگاه‌های تندرستی بانوان و آقایان در روزهای اوج کرونا با هدف جلوگیری از گسترش بیماری و افزایش ابتلا، به‌صورت آنلاین، آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند. در واقع‌ ترویج فرهنگ ورزش و تندرستی، برنامه‌ای نیست که در سایه سنگین کرونا فراموش شود، بلکه این سیاست مدیریت شهری با توجه به محدودیت‌ها و ضروریات و هم‌چنین مطابق با ظرفیت‌های نوین پیگیری می‌شوند. خوشبختانه در حوزه آنلاین نیز، ایستگاه‌های تندرستی منطقه خوش درخشیده‌اند و با استقبال خوب اهالی مواجه شده‌اند.»

کاشانی با اشاره به فراهم آمدن روزافزون شرایط برای پرداختن به ورزش دوچرخه‌سواری می‌افزاید: «مسیرهای دوچرخه‌سواری در منطقه با سرعت قابل قبولی در حال افزایش هستند که این مهم می‌تواند در تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک ورزشی و البته مناسب برای روزهای گسترش کرونا ویروس تأثیرگذار باشد. در صورتی که شرایط هم مهیا باشد، منطقه از ظرفیت‌های اجرای همایش‌های دوچرخه‌سواری همگانی (ماهانه) بهره‌مند خواهد شد.» رئیس اداره تربیت‌بدنی در پایان تأکید می‌کند: «مربیان ایستگاه‌های تندرستی منطقه همگی دارای مدارک معتبر ورزشی و مربیگری و نیز تأییدیه سازمان ورزش کشور هستند.»

کد خبر 624878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha