پرتلاش و پر جنب‌وجوش است. سال‌هاست بدمینتون بازی می‌کند؛ از ۸ سالگی تا الان که ۲۷ سال دارد. در مسابقات زیادی شرکت کرده و هر بار موفق به کسب مقام برتر شده است.

سحر بهرامي

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: «سحر بهرامی» قهرمان المپیاد کشوری است و توانسته ۳ سال پشت سرهم مقام اول مسابقات را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر مربی بدمینتون باشگاه ورزشی‌الزهرا(س) است اما بیشتر از آن وقت خود را به حضور در ایستگاه‌های تندرستی اختصاص می‌دهد؛ مربی ورزش صبحگاهی است. او برای تشویق بانوان به تحرک و نرمش ازترفندهای خاص خودش استفاده می‌کند.

برای همین جمعیت زیادی از جوانان و سالمندان در ایستگاه‌های تندرستی که او مربیگری می‌کند شرکت می‌کنند. این مربی جوان حتی با شیوع بیماری کرونا و آلودگی هوا کارش را متوقف نکرده است و با ارسال کلیپ‌های ورزشی برای بانوان، آنها را به ورزش در خانه ترغیب می‌کند. «سحر بهرامی» شاید مثل بعضی از قهرمان‌های کشوری، چهره شاخصی نباشد، اما از آنجا که نیاز اهالی محله‌اش را خوب می‌داند، توانسته تأثیر چشمگیری در سلامت جسم و روان بانوان بگذارد. برای شنیدن توصیه‌های ورزشی‌اش در بوستان سهند او را ملاقات کردیم و پای صحبت‌هایش نشستیم.  

قرارمان با «سحر بهرامی» در بوستان سهند است. جایی که مرتب برای تمرین و بازی می‌آید. به گفته خودش فضای سبز بوستان سهند او را به یاد دوران کودکی‌اش می‌اندازد. کوله‌اش را روی صندلی گذاشته و در حال تمرین کردن با راکت و توپ است. اتلاف وقت برای این بانوی جوان معنایی ندارد و از لحظه لحظه زندگی‌اش به بهترین نحو استفاده می‌کند.

راز موفقیتش هم در همین است همین‌طور که راکت را روی صندلی می‌گذارد، می‌گوید: «ورزش راز سلامتی است. ‌ای کاش همه انسان‌ها به این موضوع یقین داشتند.» او حتی در شرایط کرونایی هم دست از تلاش و تحرک برنمی دارد. خمودگی را آفت جان می‌داند. معتقد است: «با رعایت نکات بهداشتی می‌توان ورزش کرد. کرونا باعث شده است شهروندان مدت زیادی را در خانه به سر ببرند. این کار هم روحیه‌شان را کسل می‌کند و هم جسم‌شان را کرخت.» روی صندلی روبه‌رویی می‌نشیند. از خودش می‌گوید که چطور جذب ورزش شده است. «۸ ساله بودم که در کلاس بدمینتون ثبت‌نام کردم. از اینکه دنبال توپ بدوم لذت می‌بردم. همزمان با درس و مدرسه هفته‌ای ۳ روز برای تمرین به باشگاه می‌رفتم.»
 

  • مادرم مشوقم بود

بهرامی از ۸ سالگی تا الان که بانوی جوانی شده به تمرین بدمینتون پرداخته است. به گفته خودش بارها در مسابقات استانی و کشوری شرکت کرده است و توانسته به مقام برتر دست یابد. او موفقیت‌های ورزشی‌اش را از تشویق‌های مادرش می‌داند و می‌گوید: «مادرم اهل ورزش بود. هر روز به پیاده‌روی می‌رفت یا در کلاس‌های آموزشی شنا شرکت می‌کرد.

همین به من انگیزه می‌داد که تحرک بدنی‌ام را زیاد کنم. اما دلیل دیگر وزن بالای من بود که باعث شد مادرم در کلاس رشته‌های توپی ثبت‌نامم کند. معتقد بود بالا و پایین پریدن به کاهش وزنم کمک می‌کند. به رشته‌های والیبال و بستکبال خیلی تمایل نداشتم و از مادرم خواستم که در رشته بدمینتون ثبت‌نامم کند.» 
بهرامی در چند سال اخیر در آزمون مربیگری شرکت کرده و حالامربی بدمینتون باشگاه ورزشی‌الزهرا(س) است. می‌گوید: «از سال ۹۳ تا ۹۵، ۳ سال پشت سرهم در المپیاد کشوری شرکت کردم و موفق به کسب مقام برتر شدم. بعد از آن این امکان برایم مهیا شد که به دنبال مربیگری بروم. دوره آموزشی آن را در باشگاه ورزشی شهید شیرودی گذراندم.»
 

  • پیش به سوی ورزش صبحگاهی

اما عمده فعالیت این بانو، مربیگری در ایستگاه تندرستی است. او در بوستان‌های سهند، ابیانه و شهدای گمنام مربی ورزش صبحگاهی است. تلاش صبحگاهی را عامل مهمی برای تقویت روحیه و سلامت جسم می‌داند. می گوید: «مزیت برگزاری این ایستگاه‌های صبحگاهی صمیمی‌تر شدن روابط اهالی است. همه از حال هم با خبر می‌شوند.

در مسابقات محله‌ای شرکت می‌کنند و شادابی‌شان دوچندان می‌شود. علاوه بر آن ورزش در فضای باز حس خوبی دارد. همه با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ورزش می‌کنند. به جز مواقعی که به دلیل آلودگی هوا امکان ورزش کردن نیست باقی روزها شهروندان در ایستگاه حضور پیدا می‌کنند. بانوی سالمندی بود که از افسردگی شدید رنج می‌برد. به تشویق همسایه‌اش در جمع ما حضور پیدا کرد و حالا بعد از گذشت یک سال او را بانویی شاداب می‌بینید.» او همچنین در مجموعه بهزیستی حضرت زینب(س) هم برای معلولان ورزش صبحگاهی برگزار می‌کند.  

  • مادران شاد، فرزندان بانشاط

بهرامی به کسانی که در شرایط کرونایی ترجیح می‌دهند در خانه بمانند توصیه می‌کند: «در فضای کوچک هم می توان نرمش کرد. احتیاجی به بالا و پایین پریدن نیست. نرمش‌های ساده هم می‌تواند فرد را با نشاط کند. ۲ شیشه بطری آب را در دست گرفته و سعی کنند تعادل خود را حفظ کنند. برای تقویت ماهیچه‌های دست خوب است. یا اینکه حرکات کششی انجام دهند.

بچه‌ها هم می‌توانند با کمک مشما یا طناب در خانه تحرک داشته باشند.»او از مادران می‌خواهد در این شرایط خلاقیت به خرج بدهند و شرایط تفریح و بازی سالم را برای فرزندان خود فراهم کنند. چراکه معتقد است مادران شاد فرزندان با نشاطی را تربیت می‌کنند.  

کد خبر 582433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار