چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - عاطفه پورمحمد- بهاره آقایی: زمانی که چینی‌ها مبارزه گسترده با اعتیاد را در کشورشان آغاز کردند، توجه به ورزش همگانی به یک برنامه ملی در این کشور تبدیل شد.

ورزش زیر  سقف آسمان

در آن زمان در ساعت‌هاي خاصي، مردم در خيابان‌ها به ورزش و نرمش مي‌پرداختند. هر چند حالا اين برنامه به ورزش صبحگاهي در مدارس، شركت‌ها و كارخانه‌ها محدود شده است اما تجربه انجام حركات ورزشي در خيابان‌ها، چيني‌ها را واداشت تا وسايلي براي سادگي حركات ورزشي در معابر عمومي طراحي كنند و به اين ترتيب «وسايل ورزشي و بدنسازي فضاي باز» به كشورهاي ديگر هم راه يافت. خارج شدن وسايل ورزشي از زير سقف‌ سالن‌ها و ورود آنها به اماكن عمومي، اتفاقي است كه ايراني‌ها هم در سال‌هاي اخير آن را تجربه كرده‌اند. با ما همراه شويد تا درباره اين امكانات ورزشي كه در اكثر شهرهاي كشور ايجاد شده است بيشتر بدانيد.

  • تنيس روي‌ ميز

تنفس عميق پينگ‌پنگ‌‌بازان
ايجاد زندگي متفكرانه، زودبازده بودن، عامل نشاط ‌دهنده، تخليه‌كننده هيجان، دارا بودن همه پارامترهاي ورزش جسماني، در كنار حضور رقيب و مهيا بودن يك تعامل گفتاري و پرطرفدار بودن ميان جوانان، عواملي هستند كه مسئولان ورزشي شهرها را به فكر كشاندن ورزش پينگ‌پنگ يا همان تنيس روي ميز به فضاي باز انداخته است.
اين ورزش مفرح كه برخي خصوصيات آن در ابتدا بيان شد، آنقدر طرفدار دارد كه گاهي شهروندان براي استفاده از ميزهاي پينگ‌پنگ نصب شده در داخل پارك‌ها و بوستان‌هاي شهر صف مي‌بندند تا نوبت‌شان شود. استفاده از اين ميزها كاملاً رايگان است.
چي لازم داريد؟ فقط يادتان باشد كه بايد راكت و توپ را همراه خودتان ببريد. بعضي از ميزها تور هم مي‌خواهند.

  • اسكواش

يك ديوار، يك راكت، يك توپ
اسكواش از آن ورزش‌هايي به‌حساب مي‌آيد كه در نگاه اول به‌نظر مي‌رسد پرداختن به آن فقط داخل سالن ميسر است اما از يكي‌دو سال قبل پاي اين ورزش مفرح و پرطرفدار به فضاي باز بوستان‌هاي پايتخت هم باز شد. ورزش اسكواش در بوستان‌هاي شهر تهران همگاني شده است و قرار شده شهرهاي ديگر هم از تهران الگو بگيرند. رئيس سازمان ورزش شهرداري گفته كه اسكواش به سرعت در حال گسترش است و با احداث بناهاي مربوط به اين رشته جذاب ورزشي در فضاهاي ورزشي باز و بوستان‌ها، فضايي متنوع ايجاد شده تا پاسخگوي سلايق مختلف ورزشي مردم باشد. قرار است توسعه اين ورزش ادامه داشته باشد.
چي لازم داريد؟ راكت اسكواش و توپ مخصوص.

  • بدنسازي

باشگاه تناسب‌اندام در فضاي باز
گل سرسبد ورزش‌هايي كه به فضاهاي باز در شهرهاي مختلف راه يافته‌اند همين بدنسازي و تناسب‌اندام است كه طرفداران زيادي هم دارد. تقريباً تمام بوستان‌ها و پارك‌هاي پايتخت و بسياري از شهرهاي ديگر به اين وسايل مجهز شده‌اند و بسياري از مردم هم به جاي رفتن به سالن‌هاي نفسگير بدنسازي و پرداخت هزينه‌هاي سنگين‌، به فضاهاي باز عمومي مي‌آيند و بدن‌شان را به‌صورت رايگان، تنومند مي‌سازند. نصب وسايل بدنسازي عمومي با قابليت استفاده معلولان و سالمندان همچنان ادامه دارد. فقط نكته اينجاست كه حتما بايد نحوه استفاده درست از اين دستگاه‌ها را بدانيد، وگرنه ممكن است دچار آسيب‌ديدگي شويد.
چي لازم داريد؟ لباس مناسب ورزشي كه حتي مي‌توان آن را هم نداشت و با لباس معمولي ورزش كرد.

  • ايستگاه تندرستي

ورزش زنان در فضاي باز
كافي است يك روز صبح، زودتر از صبح‌هاي ديگر از خواب بيدار شويد و سري به يكي از بوستان‌هاي نزديك محل سكونت‌تان بزنيد. آن وقت با تعداد بسياري زيادي از بانوان محترم مواجه مي‌شويد كه روزشان را با حضور در ايستگاه‌هاي تندرستي فضاهاي باز عمومي آغاز مي‌كنند. شما هم كه شايد يك خانم باشيد و با ديدن اين صحنه، دل‌تان خواست كه صبح زود از خواب بيدار شويد و برويد ايستگاه تندرستي براي ورزش كردن. برخي از اين ايستگاه‌ها كاملا محصور هستند. مي‌توانيد به بوستان‌هاي ويژه بانوان هم برويد و ورزش كنيد. بد نيست بدانيد ايستگاه‌هاي تندرستي ويژه آقايان هم در شهرها وجود دارد. اين ايستگاه‌ها، مربي هم دارند.
چي لازم داريد؟ لباس مناسب ورزشي و كفش مناسب.

  • چمن مصنوعي

فوتباليست‌ها روي چمن محله‌ها
روزگاري فوتبال بازي كردن به شكل حرفه‌اي، فقط در داخل سالن‌هاي فوتسال و زمين‌هاي چمن مجموعه‌هاي ورزشي ميسر بود كه هم تعدادشان محدود بود و هم هزينه استفاده از آنها زياد. اما حالا تهران و خيلي‌ از شهرهاي ديگر صاحب كلي مستطيل‌هاي سبز شده كه طرفداران پروپاقرصي دارد. اگر اهل اين ورزش پرطرفدار هستيد و تا حالا از اين زمين‌هاي چمن مصنوعي استفاده نكرده‌ايد، بايد به شما بگوييم كه حسابي ضرر كرده‌ايد. مديريت اين زمين‌ها معمولا به شوراياران يا مسئولان سراهاي‌محله سپرده شده است. براي استفاده از اين امكانات سراغ آنها برويد. يادتان باشد كه حتما بايد چند نفر از پايه‌هاي فوتبال محل را جمع كنيد تا فرصت استفاده از اين زمين‌ها به شما داده شود.
چي لازم داريد؟ توپ و لباس و كفش فوتبال، اوليه‌ترين تجهيزات مورد نياز است.

  • ورزش سالمندان

جايي براي ورزش موسفيدان هست
تا چند سال قبل يكي از مشكلات اصلي سالمندان كمبود مجموعه ورزشي مختص آنها بود؛ مجموعه‌هايي كه موسفيدان شهر را به داخل سالن بكشاند تا آنها هم بتوانند در سايه ايمني بيشتر به ورزش بپردازند اما در سال‌هاي اخير مديران برخي شهرها مثل تهران، اصفهان و مشهد، امكانات ويژه‌اي براي اين قشر از جامعه، در خارج مجموعه‌هاي ورزشي فراهم كرده‌اند تا آنها در فضاي باز به ورزش بپردازند. بعضي از وسايل ورزشي داخل بوستان‌ها به‌نام سالمندان شناخته مي‌شوند. اين وسايل مي‌تواند در سلامت اين افراد نقش تعيين‌كننده‌اي را ايفا كند. اين دستگاه‌ها اغلب به‌طور نشسته است تا كمترين فشار به دستگاه اسكلتي سالمندان وارد شود.
چي لازم داريد؟ باز هم لباس مناسب، حرف اول را مي‌زند.

  • ورزش‌هاي توپي ديگر

از زمين واليبال تا زمين بسكتبال
در سال‌هاي اخير تعدادي از زمين‌هاي بدون استفاده شهري به زمين ورزش‌هاي توپي مثل واليبال و بسكتبال تبديل شده‌اند. اين ورزش‌ها در سال‌هاي نه چندان دور در داخل سالن‌هاي ورزشي صورت مي‌گرفت ولي حالا فضاهاي باز شهري مي‌توانيد به اين ورزش‌ها به‌طور رايگان بپردازيد. جالب است كه اين روزها تيم‌هاي ورزشي مختلفي در محله‌ها مشتري ثابت اين زمين‌هاي ورزشي هستند و گاهي اين زمين‌ها ميزبان مسابقات محلي هم مي‌شود. زمين‌ها خوشبختانه به شكل استاندارد ساخته شده است و مي‌توانيد قوانين بازي واليبال و بسكتبال را به شكل حرفه‌اي در اين زمين‌ها اجرا كنيد. فقط از نظر ايمني بايد كمي بيشتر توجه كنيد.
چي لازم داريد؟ حداقل امكانات اين ورزش‌ها كه همان توپ است را داشته باشيد.

  • دوچرخه‌سواري

ورزش تعادلي را عشق است
قديم قديم‌ها مد بود هركسي كه در تهران هوس دوچرخه‌سواري به سرش مي‌زد، از هر كجاي شهر كه بود خودش را به پارك چيتگر مي‌رساند و بعد از يك سفر ماركوپولويي، تازه مي‌رسيد به يك پيست دوچرخه‌سواري حرفه‌اي و البته عمومي. حالا اما توي بيشتر بوستان‌ها و فضاهاي تفريحي شهرهاي بزرگ كشور، يك پيست دوچرخه‌سواري هم هست و امكاناتي كه بتوانيد با كمك آن حسابي دوچرخه‌سواري كنيد. بعضي خيابان‌ها تا جاي ممكن علامت‌گذاري شده‌اند و مسيرهاي ويژه دوچرخه‌سواري براي مردم باز شده است. ايستگاه‌هاي دوچرخه هم در ابتدا و انتهاي اين مسير‌ها هستند.
چي لازم داريد؟ اگر از ايستگاه دوچرخه خبري نيست، بايد خودتان دوچرخه داشته باشيد.

کد خبر 314274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha