یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران شهری، اجرای طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) در تکه دهم پایتخت و کاهش بار ترافیکی و کنترل مسیر ترافیکی غرب به شرق در این محدوده بود.

گره‌کور ترافیک

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:   اما با گذشت چند سال از اجرای این طرح و بهره‌برداری اهالی، همچنان گره ترافیک خیابان امام خمینی(ره) و خیابان‌های مجاور آن باز نشده است. به گفته اهالی و معتمدان محلی اجرای نیمه‌کاره طرح و بسته بودن مسیر خیابان امام خمینی(ره) در تقاطع خیابان‌های رودکی و خوش گره ترافیکی این محدوده را سخت‌تر است؛ گرهی که به گفته مدیران شهری تکه دهم پایتخت با تخصیص بودجه و تملک املاک معارض باقیمانده در مسیر طرح تعریض گشایش می‌یابد. در این گزارش نگاهی به مشکلات خیابان رودکی در محدوده محله امام خمینی(ره) داریم.  

ساعت ۱۲ ظهر، بلوار امام خمینی(ره)، تقاطع خیابان رودکی. مادری همراه کودک خردسالش در حال گذر از عرض خیابان است. البته از حالت چهره و نگاه مضطربش پیداست که چندان به ایمنی مسیر عبور اعتماد ندارد. به میانه خیابان که می‌رسد برای حفاظت جان فرزندنش چند قدمی ‌به عقب برمی‌گردد. «نعمت‌الله آرش» کاسب قدیمی‌خیابان امام خمینی(ره)، با اشاره به نحوه‌ تردد این مادر و فرزند، سر صحبت را باز می‌کند: «این نحوه رد شدن بیشتر اهالی است. تمام آنها هنگام عبور از خیابان می‌ترسند. چون اغلب خودروها در مسیر شرق به غرب برای رد کردن ترافیک، سرعت می‌گیرند. روزی نیست ما در این محدوده تصادف ماشین با عابرپیاده یا موتور را نداشته باشیم. البته این اتفاق تا ساعت‌هایی که مأمور راهنمایی و رانندگی مشغول کار است، کمتر رخ می‌دهد، اما دم غروب و با تاریکی هوا تصادفات بیشتر می‌شود. مخصوصاً اینکه چند قدم بالاتر از مغازه ما یک داروخانه است و افراد زیادی به آن مراجعه می‌کنند. کسی هم که مریض در خانه دارد، اغلب ذهنش آشفته است و همین آشفتگی منجر به افزایش آمار تصادفات در این محدوده ناامن می‌شود. »
آرش در بخش دیگر صحبت‌هایش به ترافیک ساعت‌های اولیه روز در خیابان رودکی و خیابان‌های اطراف آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «سر صبح و دم غروب ترافیک این محدوده به حدی است که خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی هم درگیر این شلوغی می‌شوند و برای طی یک مسیر کوتاه چند دقیقه‌ای باید حداقل نیم ساعت در ترافیک ماند.»

نعمت‌الله آرش/ کاسب قدیمی خیابان امام خمینی(ع)
  • کسب و کار، تعطیل 

خیابان رودکی جایی است که نخستین بازارهای تهران در آن شکل گرفت و مشتریان مغازه‌های متنوع این بازار فقط اهالی نیستند. «محمد حافظی» از دیگر کاسبان خیابان رودکی با بیان مطلب بسته شدن مسیر تردد مستقیم این خیابان به علت اجرای طرح تعریض می‌گوید: «ترافیک و نبود دسترسی راحت به خیابان رودکی از مسیر جنوب به شمال باعث شده است تا خیابان به ۲ بخش تقسیم شود. یک بخش از خیابان کمیل تا خیابان امام خمینی(ره) و بخش دیگر از خیابان امام خمینی تا خیابان آذربایجان. بیشتر مشتری‌ها خیابان رودکی را تا محدوده خیابان امام خمینی می‌دانند مگر اینکه مشتری محلی باشند تا مسیر را تا انتهای خیابان گز کنند. در صورتی که خیابان رودکی یکی از مراکز شناخته‌شده خرید برای اهالی تهران است. اما از زمان بسته شدن مسیر برای اجرای طرح تعریض تقریباً کار و کاسبی کاسبان بخش ابتدایی خیابان کور شده است. »
همچنین ترافیک سرسام‌آور، نبود پارکینگ برای پارک خودروها و درگیری‌هایی که به دلیل همین ترافیک در محدوده خیابان امام خمینی و رودکی رخ می‌دهد، از دیگر مشکلاتی است که حافظی به آن اشاره می‌کند.  

محمد حافظی / کاسب قدیمی خیابان رودکی
  • نصب چراغ چشمک‌زن 

خیابان امام خمینی(ره) برای‌ تردد خودروها به ۲ بخش شرق به غرب و بالعکس تقسیم شده است. اما سرعت خودروهایی که از مسیر شرق به غرب در حرکت هستند، اغلب بیشتر است و همین موضوع باعث تصادف در تقاطع خیابان‌های رودکی و خوش می‌شود. «امیر فتحی» از اهالی قدیمی خیابان امام خمینی با بیان مطلب می‌گوید: «نصب پل عابرپیاده در این محدوده به دلیل عرض کم خیابان امکانپذیر نیست، اما می‌شود برای کاهش سرعت و پیشگیری از تصادف‌هایی که اتفاقات تلخ و ناگواری را رقم می‌زند، در تقاطع خیابان‌های رودکی و خوش با خیابان امام خمینی (ره) چراغ چشمک‌زن نصب کرد. »

  • پل عابرپیاده، تسهیلگر عبور و مرور

بعد از شنیدن گلایه و درددل اهالی محله امام خمینی(ره) از ترافیک و تبعات ناشی از آن مهمان دبیر شورایاری این محله شدیم تا ببینیم شورایاری، این پل ارتباطی مردم و مسئولان، برای حل مشکل ترافیک خیابان رودکی چه تدبیری داشته است. «علیرضا سلمانی» دبیر شورایاری محله امام خمینی(ره) در این‌باره می‌گوید: «به دلیل بسته بودن این تقاطع‌ها ترافیک به خیابان‌های رودکی و خوش سرریز می‌شود. خودروها برای رسیدن به خیابان‌های اصلی مانند آذربایجان، بزرگراه نواب و یادگار امام(ره) وقتی با مسیر بسته مواجه می‌شوند، مجبور می‌شوند تا از نزدیک‌ترین دوربرگردان حد فاصل خیابان امام خمینی و نواب دور بزنند. همین موضوع باعث طولانی شدن مسیر می‌شود. » او می‌افزاید: «این دور زدن برای خودروهای معمولی مشکل‌آفرین نیست، اما تردد خودروهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون باعث بسته شدن مسیر و ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های مجاور می‌شود. کافی است ساعت‌های اولیه صبح و دم غروب گذرتان به خیابان رودکی بیفتد. در این مواقع برای طی یک مسیر کوتاه باید ترافیک طولانی را تحمل کنید. » سلمانی با اشاره به پیشنهاد نصب پل عابرپیاده برای‌ تردد ایمن اهالی از خیابان رودکی توضیح می‌دهد: «برای کاهش تصادفات در این مسیر پیشنهاد نصب پل مکانیزه را دادیم که مورد تأیید گرفت و حتی بودجه آن هم در دوره شهرداران قبلی به منطقه اختصاص داده شده است. اما هنوز با گذشت چندین سال معضل ترافیک را در محله داریم و خبری از ساخت پل عابرپیاده نیست. امیدواریم با حضور آقای «مجید رباطی» در منطقه و توجهی که به توسعه و آبادانی محله‌ها دارد، عملیات نصب پل عابرپیاده در محله امام خمینی(ره) اجرا شود. » 

  • در انتظار تملک املاک معارض 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک تکه دهم پایتخت درباره معضل ترافیک خیابان امام خمینی(ره) در تقاطع خیابان‌های رودکی و خوش می‌گوید: «برای نصب پل عابرپیاده مصوبه گرفته‌ایم، اما به دلیل محدودیت عرض پیاده‌رو و وجود املاک معارض در محدوده مذکور امکان نصب پل عابرپیاده را نداریم. در ضلع جنوب غربی خیابان امام خمینی یا به اصطلاح گلوگاه مسیر چند ملک معارض وجود دارد که باعث توقف اجرای طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) شده است. اگر این املاک تملک شود با تکمیل اجرای طرح تعریض تقریباً گره ترافیکی این نقطه حل می‌شود. »

علی اقیان/ معاون حمل و نقل و ترافیک

به گفته «علی اقیان» برای رفع مشکلات موجود، جلسات مشترکی با حضور اداره املاک برگزار شده و حتی موضوع به سازمان حمل‌ونقل ترافیک هم ارجاع داده شده است.  
معاون حمل‌ونقل و ترافیک در پایان می‌افزاید: «البته اصل موضوع به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران مربوط می‌شود. ما جلسه‌ای با حضور شهردار منطقه و مدیرعامل سازمان املاک برگزار کردیم تا در صورتی که امکانپذیر باشد تملک املاک معارض باقیمانده را در برنامه امسالشان قرار دهند. حتی چندین بار هم با شورای‌شهر مکاتبه داشتیم. به محض دریافت نقدینگی و تملک املاک معارض و تکمیل بخش‌های باقیمانده طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) معضل ترافیک این محدوده رفع می‌شود. »

کد خبر 525697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha