مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: طرح تعریض خیابان پیروزی چندسالی است که توسط شهرداری مناطق ‌13 و 14 در‌حال اجراست

 این پروژه باید پیش از این‌ها به پایان می‌رسید ، اما  یکی از دلایل تاخیر آن وجود املاک معارض نظامی و دولتی در طول مسیر و دردسرهای متداول رفع این معارضین است. البته تاکنون برخی از املاک معارض این مسیر تخریب شده و عقب‌نشینی کردند، اما رفع این معارضین و تعریض خیابان پیروزی نیاز به همکاری شهروندان با مجریان طرح دارد.

یکی از نکات قابل‌توجه طرح تعریض خیابان پیروزی، تغییر‌‌کاربری بخش‌های تعریض‌شده ‌است که به‌طور غیر‌قانونی تبدیل به پارکینگ برخی کسبه و شهروندان شده! ایجاد 7‌مسیر کندرو در قسمت‌های تعریض‌شده و انتقال قسمتی از بار ترافیک مسیر اصلی به این مسیرها از اقدامات اخیر مدیران شهرداری این محدوده است. در گزارش منطقه ای این شماره همشهری‌مسافر با مهندس راحتی، شهردار منطقه به جزییات اجرای این طرح پرداختیم.

حذف پارکینگ‌های غیرمجاز

شهرداری منطقه‌13 در ادامه طرح تعریض خیابان پیروزی قصد دارد به‌منظور روان‌سازی ترافیک این خیابان، 7‌مسیر کندرو را در نواحی یک و دو احداث کند. مهندس خلیل راحتی، شهردار منطقه‌13 در این باره گفت: با توجه به تعریض خیابان پیروزی که از سال‌86 آغاز شد، متاسفانه برخی از نقاط تعریض‌شده و عقب‌نشینی‌کرده از خیابان اصلی، تبدیل به پارکینگ ساکنان این محدوده شده و به نوعی تغییر‌کاربری داده است.

 این در‌حالی است که ترافیک سنگینی در خیابان پیروزی وجود دارد که کاربری صحیح و مناسب از این فضاهای تبدیل‌شده به پارکینگ، می‌تواند تا حد زیادی بر ترافیک این محدوده اثر‌گذار باشد. به‌همین‌منظور شهرداری منطقه با شناسایی فضا‌های مناسب در طول خیابان پیروزی طرحی را در دستور‌کار قرار داد که می‌توان با اجرای آن 7‌مسیر کندرو در نواحی یک و دو را در اختیار تردد شهروندان گذاشت.

ما قصد داریم طرح روان‌سازی ترافیک این محدوده را که به یکی از معضلات منطقه تبدیل شده سریعاً عملی کرده و به‌نوعی به ترافیک خیابان پیروزی شکل و فرمی مناسب دهیم. البته طرح احداث این مسیرها در حالی به اجرا در‌خواهد آمد که هم‌اکنون 3‌مسیر کندرو در حال بهره‌برداری است.

شهردار منطقه ‌13 ضمن اعلام جدیت نیروهای شهرداری در اجرای این طرح گفت: بدیهی است احداث مسیرهای کندور، جلوگیری از توقف وسایل نقلیه عمومی در مسیر تندرو را در‌پی دارد و هم‌چنین باعث استفاده مناسب و بهینه از تمام پتانسیل‌های موجود در خیابان پیروزی و عبور‌و‌مرور روان‌تر می‌شود.

مهندس راحتی، همکاری اهالی محدوده خیابان پیروزی و شهروندان منطقه را در روند اجرای این طرح بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: در این راستا از شورایاران و شهروندان این منطقه درخواست می‌شود همکارهای لازم را با عوامل اجرایی شهرداری انجام دهند تا ترافیک این محدوده کاهش یافته و شهروندان بتوانند با سهولت بیشتری در این خیابان تردد کنند.

پروژه‌ای مشترک با منطقه‌14

منطقه ‌13 از لحاظ بافت شهری به بخش مسکونی، نظامی و صنعتی تقسیم شده که بخش مرکزی نظامی، بخش شرقی و شمالی و غربی را مسکونی و حریم منطقه را بخش صنعتی تشکیل داده است. شهردار منطقه 13 در اشاره به جزییات بیشتر محدوده تحت مدیریتش می‌گوید:

بیش از 250هزار نفر جمعیت و هم‌چنین خیابان‌ها و ساختمان‌های نسبتا متناسب با یکدیگر، باعث شده این منطقه به لحاظ ترافیکی از دیگر مناطق تهران متمایز باشد. البته فقط در محدوده خیابان پیروزی و بخش مرکزی شاهد ترافیک نسبتا سنگین هستیم که با احداث و راه‌اندازی بزرگراه امام‌علی(ع) و هم‌چنین پایان عملیات اجرایی طرح تعریض خیابان پیروزی به‌زودی این مشکل حل خواهد‌شد.

 از چند سال قبل مقرر شد تا 8500متر از محدوده خیابان پیروزی به عرض هفت‌ونیم‌متر از هر طرف در دست تعریض قرار گیرد که 4300متر از این مسیر از میدان شهدا تا میدان شهیدکلاهدوز در محدوده منطقه 13 قرار دارد و بقیه آن در محدوده منطقه14 شهرداری واقع شده است. اعتبارات شهرداری منطقه13 برای اجرای طرح تعریض خیابان پیروزی حدود 63میلیارد و اعتبارات شهرداری منطقه‌14 معادل 27میلیارد تومان بود.

البته عملیات اجرایی در جنوب طرح یعنی در منطقه 14 به‌دلیل وجود معارضین حقیقی پیشرفت خوبی داشت، ولی عملیات اجرایی در شمال پروژه به‌دلیل وجود معارضین خاص از قبیل پادگان‌های نظامی و اماکن دولتی از سرعت کمتری برخوردار بود.

 مهندس راحتی احداث ایستگاه‌های متعدد مترو در منطقه پیروزی را نیز عامل موثری در کاهش بار ترافیکی خواند و گفت: مطمئنا راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید مترو در محدوده منطقه‌13 علاوه‌بر  افزایش توان حمل‌و‌نقل عمومی، تسهیل در رفت‌و‌آمد وسایل نقلیه عمومی را نیز به همراه دارد.

طرحی با مزایای متعدد

خیابان‌های پیروزی و دماوند دو‌معبر اصلی و بزرگ منطقه‌13 به‌حساب می‌آیند که مدت‌هاست طرح تعریض آن‌ها در‌حال اجراست. مسئولان شهرداری منطقه نیز اظهار امیدواری کردند که این دو‌خیابان با توجه به‌سرعت عملیات اجرایی تا پایان امسال به‌طور‌کامل رفع معارض شده و تعریض می‌شوند.

ضمن آن‌که خوشبختانه توافق‌های لازم با سازمان جنگ‌افزارسازی واقع‌در خیابان پیروزی چندی پیش صورت گرفت و زمینه تعریض هر‌چه سریع‌تر این خیابان فراهم شده است. با تعریض این خیابان ضمن برخورداری از ترافیک روان در یکی از محدوده‌های اصلی شرق تهران، احتمال حوادث و تصادفات نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

مطمئناً با راه‌اندازی مسیرهای کندرو تردد اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین نیز به این مسیرها هدایت شده و سرعت تردد خودروهای سواری در مسیرها و خطوط دیگر افزایش زیادی می‌یابد. البته باید به اقدامات معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه نیز اشاره کرد که چندی پیش با اجرای عملیات اصلاح هندسی در تقاطع خیابان شهیدعادلی-پیروزی، ترافیک روان و مطلوبی را  در این بخش از خیابان بخشید.

 این طرح ابتدا طی برگزاری جلسه هماهنگی بین معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک، کمیته شبکه معابر و رییس‌پلیس راهور منطقه13 شکل گرفت. ضمن آن‌که معاونت حمل‌و‌نقل، عملیات اصلاح هندسی را درحالی به اجرا درآورد که با توجه به طرح تعریض خیابان پیروزی، اجرای پهلوگاه و ایستگاه اتوبوس کاملا میسر و امکان‌پذیر بود.

مدیران شهرداری منطقه اعلام کردند، درپی پایان عملیات اجرایی تعریض پهلوگاه‌های ایستگاه اتوبوس شاهد کاهش بار ترافیکی و زمان سفر شهروندان این محدوده بودیم که این دلیل خوبی برای اجرای طرحی مشابه حدفاصل خیابان دوم و سوم نیروی هوایی است.

پروژه تعریض دماوند از سه‌جبهه

اما از دیگر سو طرح تعریض خیابان دماوند یکی از اصلی‌ترین شریان‌های ورودی شرق تهران از سال‌ها پیش آغاز شد که به‌دلیل مشکلات مختلف املاک معارض و تاسیسات مختلف شهری در حاشیه خیابان تاکنون ادامه دارد. با توجه به تقسیم‌بندی مناطق تهران‌، قسمت جنوبی خیابان دماوند از سه‌راه تهرانپارس تا میدان امام‌حسین(ع) در محدوده شهرداری منطقه‌13 قرار دارد.

در این راستا سال گذشته مدیران شهری این منطقه به‌منظور تسریع در اجرای طرح تعریض‌، تسهیلات ویژه‌ای اعم از تعداد طبقات، احداث واحدهای تجاری و اداری به املاک نبش خیابان دماوند به مالکین پیشنهاد دادند که در بیشتر موارد با استقبال خوبی مواجه شد. از جمله املاک معارض خیابان دماوند، محدوده حدفاصل میدان امام‌حسین(ع) تا تقاطع بزرگراه امام‌علی(ع) بود که توافق لازم میان شهرداری و صاحبان املاک پس از مدت‌ها به‌طور کامل و مطلوب صورت گرفت.

البته سال گذشته طرح تعریض از محدوده سه‌راه تهرانپارس تا تقاطع خیابان سبلان نیز با هزینه‌ای بالغ‌بر‌400‌میلیارد به اتمام رسید که هنوز تا پایان پروژه دماوند راه درازی درپیش است. از سوی دیگر وسعت این خیابان باعث شده تا علاوه‌بر شهرداری منطقه‌13‌، مناطق 7 و 8 هم به‌نوعی درگیر این پروژه باشند.

700متر از اراضی طرح تعریض دماوند  در منطقه‌7 قرار دارد که عملیات اجرایی این پروژه با 60‌درصد پیشرفت فیزیکی همراه بود. ضمن آن‌که بخش دیگری از طرح تعریض به‌طول حدود 4.2‌کیلومتر با عرض ‌45‌متر در محدوده شهرداری منطقه‌8 واقع شده است.

مطمئنا اجرای کامل طرح تعریض خیابان های دماوند و پیروزی و امکان دسترسی این خیابان ها به بزرگراه های مهم شرقی تهران نظیر بزرگراه امام علی(ع) می تواند تا حد زیادی بر ترافیک سنگین این محدوده تاثیر گذارد. تعریض این مسیرها باز شدن گره کور ترافیک حوالی میدان امام حسین(ع) تا سه راه تهرانپارس و  همچنین ایجاد ترافیکی روان از میدان شهدا تا میدان  شهیدکلاهدوز را در بر دارد و بسیاری از انشعابات موجود این مسیرها را از دست ترافیک و شلوغی همیشگی شرق تهران نجات می دهد.

همشهری مسافر

کد خبر 90157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز