به توصیه پدرش حرفه پرورش گل را ادامه داد اما اکنون زندگی‌اش با گل و گیاه عجین شده است.

گل

همشهری آنلاین/شهره کیانوش راد: حتی در روزهای قرنطینه هم دست از آموزش فوت و فن پرورش گل برنداشته و کلاس‌های آموزشی خود را در فضای مجازی برگزار می‌کند. «احمد واثق» شهروند منطقه ۲ و از تولیدکنندگان گل است که سال‌ها تجربه خود را در زمینه پرورش گل رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. ۲۵ خرداد ماه در تقویم کشورمان به نام روز گل و گیاه ثبت شده است. بی‌مناسبت ندیدیم تا با او که سال‌ها در زمینه پرورش و صادرات گل رز فعالیت دارد گفت‌وگو کنیم. واثق متولد ۱۳۳۰ است و در ۶۹ سالگی، کوله‌باری از تجربه پرورش گل و گیاه دارد. توصیه پدر را دلیل اصلی رفتن سراغ این حرفه می‌داند. اما از زمانی که یادش می‌آید در باغ پدری با گل و گیاه سر و کار داشته است.  

 برایمان بگویید که چه شد سراغ حرفه پرورش گل رفتید و آیا صرفاً به دلیل توصیه پدر بود یا خودتان هم به این کار علاقه داشتید؟  
پدر و قبل از ایشان پدربزرگم در کار پرورش و تولید گل و گیاه بودند. از کودکی در باغی که داشتیم با پرورش گل آشنا شدم. پدرم از دوستان آقای زعیم پایه‌گذار پرورش گل و گیاه به‌صورت گلخانه‌ای در ایران بود. البته شغل اصلی پدرم کارمند اداره کشاورزی بود اما خودش باغ داشت و کار پرورش گل را هم انجام می‌داد. از ۱۰ سالگی به‌صورت عملی در باغ آقای زعیم و باغ خودمان کار کردم. ۳ خواهر و ۶ برادر بودیم اما من بیشتر از بقیه خواهر و برادرهایم به کار گل علاقه‌مند بودم و بعد هم که پدرم توصیه کردند این کار را ادامه دهم، برای تحصیل در رشته ژنتیک گیاهی به رومانی رفتم. در واقع با این رشته به‌صورت علمی یاد می‌گرفتیم که چگونه می‌توان از ۲ گیاه،  
گیاه جدیدی را به وجودآوریم. بعد از پایان تحصیل و زمانی که به ایران برگشتم، باغ قدیمی پدر را به گلخانه گل رز تبدیل کردم.  
 با توجه به اینکه سال‌ها در زمینه تولید و آموزش گل و گیاه فعالیت دارید، کار با گل چه تأثیری بر روحیه افراد دارد و آیا می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های روحی مؤثر باشد؟  
گل موجود زنده است. بنابراین از زمانی که بذر آن را می‌کاریم، مانند یک نوزاد نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. اگر نیازهای این موجود زنده را بدانیم، در بهترین حالت پرورش پیدا می‌کند. شاگردانی داشته‌ام که وقتی کار با گل را شروع کرده‌اند، روحیه خیلی بدی داشته‌اند و از بیماری روحی رنج می‌بردند اما بعد از مدتی به وضوح می‌توان تغییر در روحیه آنها را مشاهده کرد. نشاط و شادی ارمغان کار با گل است.  


 پرورش گل در خانه می‌تواند راهی برای درآمدزایی باشد؟  
 بله. خانمی بود که وقتی درکلاس‌های آموزشی شرکت کرد، هیچ دانشی از پرورش گل نداشت اما به تدریج شروع به کاشت گل در بالکن خانه‌اش کرد و به تکثیر کاکتوس پرداخت و بعد از دوره کوتاهی توانست از راه فروش همان کاکتوس‌هایی که پرورش داده بود کسب درآمد کند. بنابراین اگر فردی به کار پرورش گل علاقه داشته باشد، با آگاهی از علم جدید می‌تواند به‌صورت جدی و حرفه‌ای از راه پرورش گل کسب درآمد کند. متأسفانه برخی افراد سراغ گل نمی‌روند و حتی حاضر نیستند برای گل هزینه کنند در حالی که ارتباط با گل در رفتارهای فردی و اجتماعی تأثیر زیادی دارد. گل باعث می‌شود انسان روحیه شاداب‌تری داشته باشد و وقتی با این روحیه وارد فضای شهر شود می‌تواند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کند.  
 شاید دلیل اینکه شهروندان کمتر برای خرید گل ترغیب می‌شوند به قیمت گل مربوط باشد. راه‌اندازی بازارچه‌هایی با هدف فروش و ارائه خدمات گل و گیاه تا چه اندازه در تشویق شهروندان برای خرید یا پرورش گل تأثیر دارد؟  
اول از هر چیز باید در فرهنگ ما جا بیفتد که نگهداری از گل بخشی از زندگی است و باید به آن اهمیت داد. برای عرضه گل با قیمت مناسب هم شهرداری‌ها می‌توانند کمک کنند. در کل شهر تهران یکی دو بازار داریم که گل را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند و این مراکز فاصله بسیاری از مناطق شمالی یا غربی تهران دارند. در حالی که شهرداری می‌تواند در مناطق مختلف بازارها و نمایشگاه‌هایی برای عرضه گل دایر کند. کلینیک‌های گل و گیاه شهرداری در مناطق مختلف می‌توانند در زمینه آموزش به شهروندان خیلی خوب عمل کنند. چندین سال است که در بوستان‌های شهرآرا و ستارخان کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنم. برخی شاگردانم به دلیل علاقه‌ای که داشتند با استفاده از فضای پشت‌بام یا بالکن منزلشان گلخانه دایر کرده‌اند.  


 آیا می‌توان از همکاری ساکنان یک محله یا منطقه برای زیباسازی شهر استفاده کرد؟  
بله. اداره فضای سبز شهرداری می‌تواند با همکاری شهروندان و افرادی که در کلینیک‌های گل و گیاه آموزش دیده‌اند در پیاده‌روها گل بکارند. با این کار هم فضای شهر و محله‌ها زیباتر می‌شود و هم اینکه اهالی یک محله نسبت به نگهداری فضای سبز دقت بیشتری خواهند داشت.  
 توصیه شما به شهروندان در روزهای قرنطینه چیست؟  
استفاده از وقت آزاد توصیه‌ای است که نه فقط در ایام قرنطینه بلکه همیشه باید به آن توجه داشت. طی این چند ماه کلاس‌ها در بوستان‌ها تعطیل شده اما در فضای مجازی با تشکیل گروه‌های چند نفره آموزش‌ها در ساعت‌های مشخص ادامه دارد و اتفاقاً شهروندان هم استقبال کرده‌اند. در خانه‌هایی با متراژ کم وکمترین فضای بالکن می‌توان گل و گیاه را پرورش داد. اگر هم بخواهند در پشت‌بام یا بالکن گلخانه راه‌اندازی کنند باید مبلغی را هزینه کنند اما مطمئن باشند که این هزینه با تولید و فروش گلدان دوباره به خودشان برمی‌گردد.  

  • چه گیاهانی را در خانه نگهداری کنیم؟

اگر به دنبال نگهداری گیاهانی هستیم که هوای خانه را تهویه کنند بهتر است از گیاهانی استفاده کنیم که مانند یک فیلتر هوا عمل می‌کنند. برگ گندمی، سجافی، سانسوریا، دراسینا و آگلونما از گیاهانی است که برای پاک نگهداشتن هوای خانه توصیه می‌شود. این گیاهان به‌صورت ۲۴ ساعته تهویه هوای منزل را انجام می‌دهند. در محل خواب هم م

ی‌توان این گل‌ها و کاکتوس‌ها را نگهداری کرد. گیاهان دیفن باخیا، خرزهره و اسپاتیفیلیوم سمی هستند و نگهداری آنها در فضای خانه توصیه نمی‌شود.  
 

  • مراقبت از بن‌سای

گیاهان در چند مرحله به زندان می‌روند. زندان اول وقتی است که از طبیعت به گلخانه برده شود. گلفروشی زندان دوم و خانه‌ها که شرایط نگهداری گلها کمتر است زندان سوم به شمار می‌آید. زندان دیگر که شرایط سختی دارد بن سای است که ریشه گیاه سخت می‌شود و باید به آن رسیدگی شود. برای نگهداری بن سای باید خاک گلدان را روزی یکبار اسپری کرد. آب دادن آن یک یا ۲ بار در هفته کافی و بهتر است که به‌صورت زهکشی آبیاری شود؛ یعنی گلدان سیراب شود. فراموش نکنیم که خاک گلدان بن سای باید مرتب اسپری و مرطوب نگه داشته شود.  

کد خبر 519975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha