به تازگی ۷ زمین چمن فوتبال توسط شهرداری منطقه ۱۶ مرمت و بازسازی شده که یکی از آنها در بوستان شهید رجایی قرار دارد و «سهراب دستجردی» پیشکسوت فوتبال در این زمین فوتبال به بچه‌های بهزیستی و کودکان‌کار و خیابان و سایر نوجوانانی که علاقه‌مند به این رشته ورزشی هستند، رایگان تمرین می‌دهد.

قهرمان

 همشهری آنلاین_ رضا نیک‌نام:  این چهره ورزشی ساکن محله تختی از ۷ سالگی با فوتبال آشنا شده و کارنامه‌کاری پرو پیمانی دارد. یکی از افتخارات او تربیت بیش از ۱۲ بازیکن لیگ برتری و تیم‌ملی از جمله «مهدی مهدوی‌کیا» و مربیگری در تیم‌های فوتبال هما، بانک ملی و پرسپولیس است. دستجردی اکنون ۶۵ سال دارد و همچنان مربی فوتبال است. به جز راه‌اندازی کلاس فوتبال برای بچه‌ها، یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی ویژه سالمندان را در بوستان ابریشم راه‌اندازی کرده است. در یکی از روزهایی که سرگرم آموزش فوتبال به شاگردانش است، به زمین فوتبال بوستان شهید رجایی رفتیم تا با این چهره محبوب ورزشی بیشتر آشنا شویم.  

بچه‌ها با لباس‌های رنگی و یک‌دست وارد زمین چمن شده‌اند و حواسشان به حرف‌های مربی است. «سهراب دستجردی» پیشکسوت فوتبال منطقه ۱۶ ارتباط خوبی با شاگردانش دارد و تلاش می‌کند تا تجربه‌هایی را که در طول این سال‌ها به دست آورده دراختیار آنها قرار دهد تا زودتر پیشرفت کنند.  
دستجردی فوتبال را از زمین‌های خاکی منطقه ۱۶ مثل «زمین برق خزانه» آغاز کرده و هنوز نخستین مربیان فوتبال دوران کودکی و نوجوانی‌اش را به یاد دارد و عنوان می‌کند «حسین کامرانی»، «حسین اسماعیلی» و «عزت جان‌ملکی» مشوق و راهنمای او در رشته فوتبال بوده‌اند. او می‌گوید: «بچه‌های امروزی امکانات و تجهیزات بیشتری دراختیارشان هست و کمبودهایی را که ما در دوران کودکی و نوجوانی داشتیم، ندارند. مثلاً همین زمین چمن فوتبال را ببینید که شهرداری منطقه ۱۶ نمونه‌هایی از آن را در محله‌ها درست کرده، در دوران قدیم یکی از آرزوهایمان این بود که در زمین چمن فوتبال بازی کنیم.  

  •  همسرم مشوق اصلی من است

پیشکسوت فوتبال محله تختی ۳ پسر، ۲ دختر و ۸ نوه قد و نیم دارد. او در طول هفته برنامه‌های مختلفی تدارک می‌بیند، بنابراین زمان خالی در برنامه کاری‌اش نمی‌توان پیدا کرد. دستجردی که بین شاگردانش به «عمو سهراب» شهرت دارد، در امور خیرخواهانه همیشه پیشتاز است و هرکاری از دستش برآید انجام می‌دهد. خودش در این‌باره می‌گوید: «همسرم «فریده اسدی» در طول زندگی مشوق اصلی‌ام بوده و از اینکه برای آموزش بچه‌ها و خدمت به شهروندان وقت می‌گذارم، هیچ‌وقت گلایه نکرده است. آثار و برکات این نوع کارها در زندگی‌مان دیده می‌شود و همین که فرزندان و نوه‌هایم صحیح و سلامت هستند، از دعای خیر بچه‌ها و شهروندانی است که خدمتگزارشان بوده‌ام. »
او می‌گوید: «گاهی وقت‌ها با همسرم برای خرید به بیرون از خانه می‌رویم. با دیدن کودکان‌کار سر چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمز، همسرم سراغ بچه‌ها می‌رود و آنها را ترغیب می‌کند که در کلاس‌های آموزش فوتبال شرکت کنند و کمی بچگی کنند و زندگی‌شان را فقط با کار در خیابان‌ها تلف نکنند. »

  •  خدا همه بچه‌ها را دوست دارد

برای عمو سهراب محله‌مان فرقی نمی‌کند که بچه‌هایی که علاقه‌مند به فوتبال هستند جزو خانواده‌های دارا باشند یا ندار. او رفتار مشابهی با همه بچه‌ها دارد. از ساکنان محله تختی شنیده بودیم که دستجردی برای کودکان‌کار و خیابان و بهزیستی که توان خرید لباس و کفش ورزشی ندارند، برنامه ویژه‌ای دارد. عمو سهراب برای این بچه‌ها لباس و کتانی تهیه می‌کند و آنها را رایگان دراختیارشان می‌گذارد.  
او می‌گوید: «خدا هوای این بچه‌ها را دارد و من تنها وسیله کمک به آنها هستم. لباس و کفش این بچه‌ها با عنایت و لطف پروردگار فراهم می‌شود و من به‌عنوان مربی آنها نقش کوچکی در این موضوع ندارم. »
عمو سهراب تعریف می‌کند: «در طول این سال‌ها که به‌عنوان مربی به کودکان‌کار و بهزیستی خدمت می‌کنم، تا به حال پیش نیامده که بچه‌ای بدون کفش و لباس فوتبال بازی کند. چند هم‌محله‌ای خیّر هستند که به من اعتماد دارند و هروقت نیاز باشد هزینه خرید وسایل ورزشی را تقبل می‌کنند. افراد نیکوکار محلی می‌خواهند گمنام باشند. گاهی وقت‌ها مثل تماشاچی روی صندلی می‌نشینند و ساعت‌ها بازی بچه‌ها را نگاه می‌کنند. »

  •  کمپینی برای همه فوتبالیست‌ها

یکی از اقدامات دیگری که با تلاش پیشکسوت فوتبال محله تختی انجام شده راه‌اندازی «کمپین خیریه فوتبالیست‌ها» است. در این تشکل محلی، فوتبالیست‌های کودک و نوجوان منطقه ۱۶ عضویت دارند و مهم‌ترین کار آنها تهیه لباس و کفش ورزشی برای کودکان‌کار و بهزیستی است.  
عمو سهراب در این زمینه توضیح می‌دهد: «گاهی وقت‌ها که کفش فوتبال و لباس ورزشی بچه‌ها کوچک می‌شود از آنها می‌خواهم که این وسایل را دور نیندازند. من و همسرم این کفش‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و پس از شست‌وشو و تمیز کردن بین بچه‌هایی که قدرت مالی کمی دارند پخش می‌کنیم. البته ممکن است این فوتبالیست‌های کوچک در محله‌های دیگر تمرین کنند و جزء شاگردان خودم نباشند. برای من مهم این است که هیچ کودکی به دلیل نداشتن لباس و یک جفت کتانی از ورزش دور نماند تا مبادا استعدادش کشف نشود. »

  •  «زمین خاکی سهراب» خاطره‌ای در ذهن اهالی 

دستجردی با حمایت شهردار منطقه ۱۶ در طول هفته و روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در زمین چمن شهید رجایی واقع در میدان بهشت و خیابان شهید رجایی کلاس آموزش فوتبال دارد. او عنون می‌کند که اگر کسی در محل زندگی‌اش با کودکان و نوجوانان بااستعداد در زمینه فوتبال آشنایی دارد، می‌تواند آنها را معرفی کنند تا رایگان آموزش ببینند و تمرین کنند.  
عمو سهراب عقیده دارد که در بین این بچه‌ها استعدادهای زیادی وجود دارد که باید کشف و حمایت شود و البته شهرداری منطقه ۱۶ هم همه جانبه از پایگاه‌های ورزشی و تیم‌های فوتبال محلی حمایت می‌کند و این نعمت بزرگی است.  
سرگرم صحبت با مربی کهنه‌کار محله تختی هستیم که یکی از اهالی جلو می‌آید و می‌گوید: «آقا سهراب نقش زیادی در رونق و پیشرفت ورزش محله داشته و می‌توان در این زمینه کتاب نوشت. »
وی خاطره‌ای نقل می‌کند: «پشت مدرسه شهاب در محله تختی زمین خاکی وجود داشت که دوران کودکی و نوجوانی عمو سهراب در آن گذشته است. دستجردی با بچه‌های محل آنجا می‌رفت و دروازه می‌کاشت تا با هم مسابقه بدهند. سابقه تیم‌داری این مربی آنقدر زیاد بود که پس از مدتی این زمین خاکی به زمین سهراب معروف شد. یعنی اگر قرار بود مسابقه‌ای برگزار شود، می‌گفتند فلان ساعت در زمین بازی سهراب حاضرباشید. خیلی از اهالی با زمین فوتبال سهراب خاطره دارند و آن را فراموش نکرده‌اند. البته دیگر از آن زمین فوتبال خبری نیست و جایش ساختمان‌های بلندی قد کشیده‌اند. »
 ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی برای سالمندان
ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی با شیوع ویروس کرونا از رونق افتاده‌اند و اگر شهروندان در فضای باز هم اقدام به ورزش کنند، باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند. عمو سهراب برای اینکه سالمندان محله شور و نشاط خود را از دست ندهند هر روز در ۲ نوبت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و آمادگی جسمانی را برپا می‌کند.  
دستجردی می‌گوید: «بعدازظهرها از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در زمین برق خزانه و صبح‌ها از ساعت ۶ تا ۷ در بوستان ابریشم ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی برپاست و سالمندان هم‌محله‌ای می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. »
این پیشکسوت فوتبال البته تأکید می‌کند: «ما هنوز در شرایط کرونایی به سر می‌بریم، بنابراین افرادی که در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی شرکت می‌کنند باید بهداشت فردی را کامل رعایت کنند. ضمن اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی بین افراد شرکت‌کننده در ایستگاه‌های صبحگاهی را بین یک و نیم تا ۲ متر در نظر می‌گیریم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید. »
عمو سهراب به آینده خوش بین است و در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «با کمک هم بالاخره کرونا را شکست می‌دهیم و این موفقیت را جشن می‌گیریم. امیدوارم این روزهای سخت را هیچ‌وقت فراموش نکنیم و همیشه یار و همدم هم باشیم. »

  • حمایت از استعدادهای ورزشی محله‌ها

در محله‌های منطقه ۱۶ زمین‌های فوتبالی وجود دارد که این امکان را فراهم می‌سازد تا شهروندان در ساعاتی از روز آنجا حضور پیدا کنند و ورزش کنند.

«هادی حسین‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ با بیان این مطلب می‌گوید: «۱۵ زمین چمن فوتبال در نواحی ششگانه منطقه وجود دارد که به تازگی ۷ زمین مرمت و بازسازی شده است. » وی عقیده دارد که زمین‌های چمن فوتبال با حضور پیشکسوتان ورزشی و چهره‌های شناخته شده از جمله سهراب دستجردی، فرشاد پیوس، برادران فنونی‌زاده و... می‌تواند فضا و فرصت مناسبی برای کشف استعدادهای فوتبالی فراهم کند. حسین‌زاده، در زمینه حمایت‌های شهرداری منطقه ۱۶ از رونق ورزش محله‌ها می‌گوید: «خوشبختانه منطقه ۱۶ قهرمان‌پرور است و در رشته‌های مختلف ورزشی به‌ویژه فوتبال آوازه دارد و ساخت و راه‌اندازی آکادمی تخصصی فوتبال در محله‌ها، برگزاری لیگ فوتبال محله‌ها، اهدای جایزه به تیم‌های برتر و تهیه پوشاک و کفش ورزشی برای بچه‌های محروم بخشی از کارهایی است که شهرداری منطقه ۱۶ در برنامه‌ها گنجانده و دنبال می‌کند. »
 

  • شورایار محله تختی/ باید قدر این پیشکسوتان را بیشتر بدانیم

«سیدرضا خرمدره» شورایار محله تختی که سال‌ها برای رونق ورزش در محله‌اش تلاش کرده و همچنان پای کار است، درباره «سهراب دستجردی» که بدون دریافت مزد و حقوق به شهروندان خدمت می‌کند، می‌گوید: «باید قدر این آدم‌ها را در محله‌مان بیشتر بدانیم و در مناسبت‌های مختلف از آنها تقدیر کنیم. این افراد آینده ورزش کشور را می‌سازند و کمک می‌کنند تا بچه‌ها پله‌های رشد وترقی را طی کنند و به اهدافی که دارند، برسند. » خرمدره می‌گوید: «افرادی مثل امیر قلعه‌نویی، فرشاد پیوس و مهدی مهدوی‌کیا از دل همین محله‌ها رشد کردند و به چهره‌های شناخته شده تبدیل شده‌اند. بنابراین می‌توان امید داشت که این بچه‌ها جا پای بزرگان فوتبال کشور بگذارند و برای شهر و محله‌شان افتخارآفرین باشند. »


شورایار محله تختی در پایان خاطره‌ای نقل می‌کند: «روزی در یکی از زمین‌های فوتبال محله تختی مشغول کار بودیم که یک نفر جلو آمد و گفت یک حلقه النگوی همسرم را آورده‌ام تا به فرزندم فوتبال یاد بدهید. از آن روزهمه تلاش خود را کردم تا در جایگاهی که هستم به شهروندان و خانواده‌هایی که به هر قیمت حاضرند ورزش در محله‌شان رونق بگیرد، کمک کنم. » خرمدره دبیر سابق کارگروه ورزش منطقه است که در طول این سال‌ها بسیار تلاش کرده زمین چمن مصنوعی شهید رجایی نونوار شود و بچه‌های محله در آن تمرین کنند.  

کد خبر 519751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha