مسابقه پرهیجان بین مو سپیدهای محله باید تماشایی باشد. قرار است با هم رقابتی دوستانه داشته باشند و در عین حال توانمندی‌شان را به رخ بکشند.

مسابقات پيشكسوتان

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: از بین ۳۲ تیم پیشکسوتان تهران، حالا مانده ۲ تیم که فینال بازی‌شان در زمین چمن شهید شیرازی به نمایش گذاشته می‌شود. تیم شهید هدایتی از منطقه ۱۴ و تیم شهید باباخانی از منطقه ۱۵. اما نکته مهم‌تری که مسابقه را دیدنی‌تر و شور اهالی را برای دیدن این مسابقه بیشتر کرده، حضور قهرمان‌های نامی فوتبال است که برای تشویق و خداقوت گفتن به پیشکسوتان به اینجا آمده‌اند. «علی پروین»، «حسین شمس»، «وحید امیری» و ده‌ها فوتبالیست نامدار کشور. همه‌شان به دلیل عرق محلی‌شان در این مسابقه حضور دارند. اینکه کدام تیم برنده می‌شود و در حواشی مسابقه چه اتفاق‌هایی می‌افتد در این گزارش آمده است.  

ساعت ۳۰/۱۸ در زمین چمن شهید شیرازی حال و هوای متفاوتی حاکم است. هنوز بازی شروع نشده اما جمعیت زیادی دورتا دور ورزشگاه نشسته‌اند؛ عده‌ای روی سکوها و صندلی‌ها، عده زیادی هم روی زمین. در بین‌شان نوجوان و جوان کمتر دیده می‌شود و بیشترشان سن و سالی ازشان گذشته است. برای تماشای بازی پیشکسوتان آمده‌اند. مثل همیشه.

اما این بار از دیگر دفعاتی که مسابقه پیشکسوتان برگزار می‌شده شلوغ‌تر است. دلیلش هم حضور ستارگانی چون علی پروین، حسین شمس، وحید امیری، بهنام ابوالقاسم پور، حیدر سلطانی و... است. کسانی که روزی در زمین خاکی‌های همین منطقه بازی می‌کردند و برای خودشان بروبیایی داشتند که البته هنوز هم دارند. قسمت شمالی زمین چمن سکوی پلکانی است برای حضور مهمانان ویژه. علی پروین در کنار حسین شمس و دیگر فوتبالیست‌های نامی کشور نشسته و نظاره‌گر مسابقه است. علاوه بر آنها جمعی از مدیران شهری هم حضور دارند. «کامبیز صمیمی پور» شهردار منطقه و «سعید تیموری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه و... و. بودن مهمان‌های ویژه باعث دلگرمی پیشکسوتان شده و همین باعث شده تیم شهید هدایتی با روحیه‌ای شاد و پرنشاط وارد زمین شود.  

  •  بازی فینال بین مناطق ۱۴ و ۱۵

ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان

بازی با سوت داور شروع می‌شود. بازیکن‌های تیم شهید هدایتی با لباس سفیدی که عکس مرحوم انصاریان و میناوند روی آن است در مقابل قرمزپوش‌های تیم شهید باباخانی وارد زمین می‌شوند. بازی دوستانه و صمیمیتی بین بازیکن‌ها برقرار است. خبری از هل دادن یا تکل زدن نیست. مسابقه اگرچه اصولی انجام می‌شود اما بازیکن‌ها خیلی خوب هوای هم را دارند حتی اگر رقیب‌شان باشد.

«محسن بهدوز» مدیر اداره ورزش منطقه ۱۴ درباره فینال پیشکسوتان می‌گوید: «۳۲ تیم از محله‌های تهران در بازی پیشکسوتان شرکت کردند. بازی آنها از نیمه دوم سال گذشته شروع شد که البته به دلیل شیوع کرونا مدتی متوقف ماند. رده سنی بازیکن‌ها بالای ۵۰ سال است. از بین ۳۲ تیم، تیم شهید هدایتی از منطقه ۱۴ و تیم شهید باباخانی از منطقه ۱۵ فینال امروز را انجام می‌دهند.» از توضیحات بهدوز این طور بر می‌آید که میزبانی فوتبال پیشکسوتان تهران با منطقه ۱۴ بوده است. این به فوتبال دوست بودن اهالی برمی‌گردد. از این‌رو دارالمؤمنین را مهد فوتبال می‌نامند. البته این ادعای آحاد مردم نیست بلکه اسطوره‌های فوتبال هم همین نظر را دارند.  

  •  یک رقابت دوستانه

ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان

در نیمه اول اتفاق خاصی نمی‌افتد چند باری قرمزپوش‌ها برای زدن گل‌خیز برمی‌دارند که با اقدام بازیکن‌های تیم شهید هدایتی میسر نمی‌شود. بازیکن‌ها با اینکه پا به میانسالی گذاشته‌اند اما مثل دوران جوانی‌شان می‌دوند و برای گرفتن توپ از هم پیشی می‌گیرند. حس و حالشان ستودنی است. کسانی که برخلاف همسالان خود خانه‌نشینی و کم تحرکی را شعار زندگی‌شان نکرده‌اند. در بین تماشاچی‌ها پیرمردی است که با هیاهوی خود بازیکن‌ها را به وجد می‌آورد. «صادق کاشفی» ۷۲ سال دارد. می‌گوید که خودش در زمین خاکی یخچال بازی می‌کرده است. تعریف می‌کند: «وقتی علی پروین می‌دوید مثل غزال تیزپا بود. به گردش نمی‌رسیدیم. یادش بخیر.

او در عرصه فوتبال درخشید اما من پی کار رفتم.» کاشفی از اینکه امروز توانسته رفقای قدیمی خود را ببیند خیلی خوشحال است و می‌گوید: «حال خوبی دارم. روزهای جوانی‌ام تداعی شد. روزهایی که همه عشقم فوتبال بود.» هر رهگذری که عبور می‌کند با دیدن بازی از کسانی که داخل زمین چمن هستند سؤال می‌کند و وقتی متوجه حضور علی پروین می‌شود از همان پشت حصار توری زمین چمن نظاره‌گر بازی می‌شود. بعد از نیم ساعت جای سوزن انداختن نیست.

جمعیت بیشتر از پیش‌بینی همیشگی برای تماشا آمده‌اند. یکی از آنها امروز توسط رفیقش خبردار شده و به اینجا آمده کفایتی است، پیشکسوت تیم پرسپولیس. او می‌گوید: «بعد از گذشت ۳۵ متوجه برگزاری این بازی شدم و با همه مشغله‌ای که داشتم به عشق دیدن بچه‌های قدیمی و بازی به اینجا آمدم. الفبای فوتبال را در این منطقه یاد گرفتم. هم دوره ضیاء عربشاهی بودم. امروز با دیدن هم دوره‌ای‌هایم انگار تازه متولید شدم. چه خوب که این بازی‌ها ادامه داشته باشد.» 

  •  منطقه ۱۴ استعدادهای ورزشی خوبی دارد 
ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان
حسین شمس/پیشکسوت فوتسال

نیمه اول بدون زدن گل و تساوی هر دو تیم به پایان می‌رسد. فرصتی می‌شود برای گپ زدن با کسانی که برای داوری بازی آمده‌اند. «حسین شمس» یکی از آنهاست. قهرمان فوتبال در دهه ۶۰. او منطقه ۱۴ را سرآمد دیگر مناطق تهران در بازی فوتبال می‌داند. می‌گوید: «منطقه ۱۴ استعدادهای ورزشی خوبی دارد. خود من از ۸‌ـ ۹ سالگی وارد عرصه فوتبال شدم. در زمین خاکی که در سه‌راه دلگشا و نزدیک خانه‌مان بود بازی می‌کردم.

ضیا عربشاهی و مجید جلالی الگوهای من بودند. منطقه ۱۴ زمین خاکی زیاد داشت و همین زمینه پرورش استعدادها بود.» شمس مدرس فیفا است و کلاس‌های زیادی را در کشورهای آسیایی برگزار می‌کند با این حال چون گذشته روزهای سه‌شنبه به زمین چمن واقع در خیابان ۱۷ شهریور می‌آید و همراه با دیگر پیشکسوتان تمرین می‌کند. او می‌گوید: «اتفاق خوبی که در این منطقه رخ داده اینکه اغلب زمین‌های خاکی تبدیل به زمین چمن شده و اداره ورزش شهرداری آنها را در اختیار شورایاری گذاشته است. از این‌رو نوجوانان و جوانان به راحتی می‌توانند برای تمرین از امکانات ورزشی زمین‌ها استفاده کنند.» شمس علاقه زیادی به منطقه ۱۴ دارد و برای تأیید گفته‌اش، متذکر می‌شود در ایام محرم ۱۰ روز در مسجد یاسین حضور پیدا می‌کند.  

  •  قهرمان محله عارف

قهرمان بعدی، علی پروین است. ورزشکار نام آشنایی که اهالی منطقه ۱۴ آن را افتخار محله‌شان می‌دانند. در محله عارف به دنیا آمده و نوجوانی و جوانی را هم در همین محله سپری کرده است. او عرق زیادی به این منطقه دارد. برای همین در بیشتر برنامه‌هایی که از سوی اداره ورزش منطقه برگزار می‌شود شرکت می‌کند. دور و برش شلوغ است و افراد زیادی ایستاده‌اند اما او نه رو ترش کرده و نه ابراز ناراحتی می‌کند. پدرانه احوالشان را می‌پرسد و خودمانی با آنها گپ می‌زند. علی پروین، متواضع‌تر از آن است که بخواهد برخورد رسمی با دیگران داشته باشد. بنابراین هرکدام از اهالی چه کودک و چه جوان درخواست گرفتن عکس با او را عنوان کند، دست رد به سینه‌اش نمی‌زند.

برخلاف رفتار صمیمی و خوش‌وبشی که با اهالی می‌کند، اما خیلی تمایلی به گفت‌وگوی رسانه‌ای نشان نمی‌دهد. با این حال روی ما را زمین نمی‌اندازد و کمی از خودش می‌گوید: «محله عارف به دنیا آمدم. از همان دوران نوجوانی پی فوتبال رفتم. ۱۲ ساله بودم که عضو تیم عارف شدم. چند سال بعد هم بازیکن تیم کیان شدم. اوایل دهه ۵۰ هم به تیم‌ملی دعوت شدم و مدتی که گذشت با تیم پرسپولیس قرارداد بستم و تا سال ۱۳۶۷ به مدت ۱۸ سال بازیکن این تیم بودم. محله قدیمی را دوست دارم. به دلیل علاقه‌ای هم که به اینجا دارم برای تجدید خاطرات و دیدن هم‌محله‌ای‌ها به منطقه ۱۴ می‌آیم.» پروین در مدت ۱۸ سال بازی تیم پرسپولیس ۳۴۱ بازی و ۱۵۳ گل را در کارنامه ورزشی خود دارد.  

  •  تقدیر از تیم قهرمان

در بین بازیکن‌ها «ایرج سائلی» و «علی پازوکی» به نمایندگی از پیشکسوتان فوتبال حرف‌های جالبی برای گفتن دارند. سائلی می‌گوید: «این که منطقه ۱۴ نگاه ویژه‌ای به فوتبال پیشکسوتان دارد قابل تحسین است. از بعضی از آدم‌ها فقط کسوت‌شان مانده که به بازی اعتبار می‌بخشد. کسانی که در برهه‌ای از زمان بازی‌شان تأثیرگذار بوده و خیلی‌ها را جذب استادیوم می‌کردند. حضور پیشکسوت‌ها می‌تواند به جوان‌ها انگیزه دهد. باعث تقویت روحیه‌شان شود. چه خوب که مسئولان فقط توجه‌شان به لیگ برتر نباشد و به ریش‌سفیدها هم اهمیت بدهند.» پازوکی با تأیید گفته‌های او متذکر می‌شود، این جور مسابقات باعث می‌شود، پیشکسوت‌ها احساس بیهودگی نکنند و هنوز خود را قهرمان بدانند.»

پازوکی ادامه می‌دهد: «خیلی خوشحالم که چنین امکانی برای ما مهیا شده است.» با سوت داور نیمه دوم بازی شروع می‌شود. تا ۲۰ دقیقه اول خبری از گل نیست. اما در آخرین لحظات تیم شهید هدایتی ۳ گل را وارد دروازه حریف می‌کند. البته یک گل هم می‌خورد. با تاریک شدن هوا، بازی هم به پایان می‌رسد. مسابقه ۳ بر ۱ به نفع تیم شهید هدایتی. بهدوز مدیر اداره ورزش منطقه مهیای اجرای مراسم تقدیر و معرفی تیم برتر می‌شود و سکان کار را به دست آقای سلطان سپرده می‌سپارد. پیشکسوتان خوشحال از حضور ستاره‌های فوتبال و اهمیتی که به تلاش‌شان داده شده است، غرق از شادی و شعفند. آنها گرفتن جام قهرمانی پیشکسوتان از دست علی پروین را افتخاری می‌دانند و معتقدند خاطره خوش امروز را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد.  

  •  بهزاد کامجو/ مدیر ورزش محله‌ها /کشف استعدادها و نخبه‌های ورزشی 

ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان


«بهزاد کامجو» مدیر ورزش محله‌ها یکی از مهمان‌های ویژه مسابقه پیشکسوتان است که در جمع نامداران فوتبال حاضر شده است. او درباره اهمیت ورزش محله‌ها می‌گوید: «هر ساله مسابقات ورزشی محله‌ها در ۵۲ رشته برگزار می‌شود. هرکدام از مناطق با توجه به پتانسیلی که دارند میزبانی برگزاری یک رشته ورزشی را برعهده می‌گیرند. منطقه ۱۴ زیرساخت قوی درمورد فوتبال دارد و برای همین به‌عنوان میزبان مسابقات پیشکسوتان انتخاب شد.» او برپایی مسابقات ورزشی محله‌ها را زمینه‌ای برای کشف استعدادها و نخبه‌های ورزشی می‌داند و ادامه می‌دهد: «در این مسابقات استعدادها شناسایی و برای پرورش آنها به باشگاه‌های حرفه‌ای معرفی می‌شوند. استقبال شهروندان از این دسته مسابقات خیلی خوب است و در نظر داریم مسابقات بسکتبال خیابانی را هم اجرا کنیم.» 

  •  بهنام ابوالقاسم پور/ بازیکن اسبق تیم‌ملی /منطقه ۱۴ نخبه‌های ورزشی زیاد دارد

ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان


«بهنام ابوالقاسم پور» بازیکن اسبق تیم‌ملی و مشاور سازمان ورزش شهرداری تهران، از جمله مسئولانی است که برای تماشای مسابقه پیشکسوتان فوتبال به منطقه ۱۴ آمده است. به باور او، منطقه ۱۴ نخبه‌های ورزشی زیادی دارد که با سرمایه‌گذاری روی آنها می‌توان، استعدادهای درخشانی را پرورش داد. ابوالقاسم‌پور می‌گوید: «من ساکن منطقه ۱۴ نبوده و نیستم اما به واسطه دوستانی که در اینجا زندگی می‌کردند زیاد به دارالمؤمنین رفت‌وآمد کرده‌ام. در دوران نوجوانی به زمین چمنی که در خیابان ۱۷ شهریور قرار داشت می‌رفتم و تمرین می‌کردم. مربی‌مان آقای پروین بود. با مرحوم علی انصاریان، صادق ورمزیار و علی امیریان دوست بودم.» او در ادامه متذکر می‌شود، منطقه ۱۴ خیلی خوب به پیشکسوتان خود ارج می‌نهد و این امر خاص ورزش فوتبال نیست. این مسئول می‌گوید: «زمینه‌های فعالیت‌های ورزشی در منطقه ۱۴ همه جوره مهیاست.» 

  •  کامبیز مصطفی‌پور / شهردار منطقه ۱۴ /منطقه‌ای غنی از استعدادهای ورزشی داریم

ستاره‌ها در جایگاه تماشاچیان

«کامبیز مصطفی پور» شهردار منطقه ۱۴، از جمله مسئولانی است که همیشه در اجرای برنامه‌ها و مسابقات ورزشی و غیرورزشی حضور دارد چراکه خود را از مردم می‌داند و برای ایجاد روابط صمیمانه‌تر در بین شهروندان حاضر می‌شود. او درباره منطقه ۱۴ می‌گوید: «دارالمؤمنین از جمله مناطق قدیمی تهران است که می‌توان گفت در زمینه ورزشی غنی است.

قهرمان‌ها و نخبه‌های زیادی در این منطقه پرورش پیدا کرده‌اند.» به گفته مصطفی پور، شهرداری منطقه ۱۴ برای سلامت جسم و روان و همچنین پر کردن اوقات فراغت شهروندان همه‌گونه امکانات ورزشی را در بوستان‌ها، ورزشگاه‌ها و محله‌ها فراهم کرده است. او ادامه می‌دهد: «ما به ورزش محله‌ها به‌صورت ورزش حرفه‌ای نگاه نمی‌کنیم و در واقع تلاش‌مان بر این است که زمینه تلاش و تحرک برای کودکان و سالمندان ایجاد کنیم. در این کار هم موفق بوده‌ایم.» به گفته شهردار منطقه ۱۴، ۲ زمین خاکی در محدوده منطقه وجود دارد و فعال است. که مربوط به وزارت مسکن می‌شود با این حال امکان بازی برای شهروندان در آن جا وجود دارد. این مسئول می‌افزاید: «من خودم هم ورزش می‌کنم. علاقه زیادی به شنا دارم. کوهنوردی را دوست دارم. فوتبال در دوره نوجوانی انجام می‌دادم.» 

کد خبر 609122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha