نذورات و کمک کردن و یاری رساندن به مردم در این روزهای سخت و دشوار «کرونا»یی که از یک سو جان و سلامت شهروندان و از سوی دیگر، معیشت و اقتصاد خانواده‌ها آسیب‌دیده را به مخاطره انداخته و کارهایی مانند توزیع بسته‌های حمایتی یا اقلام بهداشتی شامل دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده و ماسک انجام می‌شود.

نذری

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:   اما علاوه بر این کارها که گاهی به سبب نبود هماهنگی و مدیریت واحد، موازی و تکراری‌ کاری هم در آن دیده می‌شود، می‌توان کارهای دیگری انجام داد. مانندکاری که مدیر محله و شورایاری «وردآورد» از حدود یک ماه پیش آغاز کرده‌اند. کاری که هدف آن ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانانی است که شیوع کرونا چندماهی است آنها را خانه‌نشین کرده و اجازه نداده تا مانند تابستان هرسال، تفریح و بازی و شادی حقیقی را تجربه کنند. تجربه‌ای همچون دویدن در مستطیل سبز! 


«ساسان احمدی»، مدیر محله شهرک وردآورد، مدیر تیم‌های فوتبال وردآورد و نیز مسئول برگزاری مدرسه فوتبال رایگان درباره انگیزه و هدفی که پشت این تصمیم بود، به «همشهری محله» می‌گوید: «پس از شیوع ویروس کرونا، همه فعالیت تیم‌های فوتبال وردآورد در تمام رده‌های سنی از ماه‌های بهمن‌ و اسفند سال گذشته، تعلیق و ورزشگاه محله تعطیل شد. تا اینکه از اواخر خردادماه و اوایل تیرماه، مجوز از سرگیری فعالیت‌ها در اماکن ورزشی صادر شد. با توجه به اینکه احساس کردیم در این مدت که بچه‌ها خانه‌نشین شده بودند اضافه وزن گرفته‌اند و از نظر روحی هم دچار رخوت و خمودگی شده‌اند، تصمیم گرفتیم برای 2 ماه تابستان و تا بازگشایی مدارس برای آنها کلاس آموزش فوتبال راه‌اندازی کنیم تا هم شاداب و سلامت باشند و هم استعدادهای برتر را شناسایی و استعدادیابی شوند. سپس به این نتیجه رسیدیم که در این روزهای کرونایی که بسیاری از کسب و کارها دچار آسیب شده و اقتصاد خانواده‌ها آسیب دیده است و شاید برخی از خانواده‌ها توان پرداخت شهریه و هزینه این کلاس فوتبال را نداشته باشند، تصمیم گرفتیم کلاس به‌طور کامل رایگان شود تا همه بچه‌های محله و علاقه مندان بتوانند از این کلاس آموزشی استفاده کنند.»

  •  کلاسی با 50 شاگرد

این کلاس فوتبال برای بچه‌های وردآورد است اما ساسان احمدی تأکید می‌کند بچه‌های دیگر محله‌ها هم می‌توانند در آن شرکت کنند:«حضور در این کلاس برای بچه‌های 8 تا 16 سال ورد آورد رایگان است که هرکدام به‌صورت مجزا و در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. هرچند که تصمیم بر این بوده که این کلاس فقط مخصوص بچه‌های ورد آورد باشد، اما اگر کسی هم این همه راه را تا اینجا بیاید به او نه نخواهیم گفت. «همان‌طور که اشاره شد یکی از اهداف این برنامه شناسایی استعدادهای برتر محله است:«پیش بینی ما این بود که حدود 100 نفر از بچه‌های 8 تا 16 سال ورد آورد در این کلاس شرکت کنند، اما اکنون تعداد بچه‌ها حدود 50 نفر است. البته هر جلسه که می‌گذرد تعداد شرکت‌کنندگان هم افزایش پیدا می‌کند.»

  •  هزینه‌ها را چه کسانی پرداخت می‌کنند؟

همان‌گونه که اشاره شد برای شرکت در این دوره، آموزش فوتبال و استعداد یابی کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای از بچه‌ها دریافت نمی‌شود. اکنون سؤال اینجا است که هزینه‌های برگزاری این برنامه را چه کسانی پرداخت می‌کنند؟ احمدی، درباره چگونگی تامین هزینه‌ها می‌گوید:‌ «زمین فوتبال در اختیار شورایاری است و با هماهنگی و همکاری «بهره‌بردار»، چند سئانس در هفته، از ساعت 17 تا 20 روزهای زوج، زمین برای این برنامه اختصاص داده شده است. مربیان نیز که من هم یکی از آنها هستم، به شکل رایگان و افتخاری در این برنامه حضور دارند. مربیانی که همگی مدرک و مجوز فدراسیون فوتبال را دارند. هزینه‌های دیگر را هم خودمان در شورایاری و سرای محله پرداخت می‌کنیم.»

  •  شناسایی استعدادهای برتر

هدف اصلی و اولیه از اجرای این برنامه و برگزاری دوره آموزشی فوتبال، ایجاد سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت بچه‌های محله است، اما درکنار آن، موضوع استعدادیابی هم مطرح است. جالب اینکه بر اساس صحبت‌های ساسان احمدی تا کنون، چند فوتبالیست آینده دار در بین این بچه‌ها دیده شده است: «‌در بین 50 نفری که تاکنون در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده اند، 10 نفر از بچه‌ها در سطح بالاتری قرار دارند که با توجه به استعداد و علاقه‌ای که در آنها دیده می‌شود، می‌توانند آینده درخشانی در فوتبال داشته باشند. در پایان دوره نفرات برتر و با استعداد یا جذب تیم‌های پایه وردآورد می‌شوند یا آنها را به باشگاه‌های دیگر معرفی می‌کنیم تا در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار بگیرند.» 

  •  رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در این روزهای کرونایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی اجرا شدن آن در اولویت است. بچه‌ها با شور و هیجان خاصی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اجرای آن در زمین فوتبال بزرگ «شهدای وردآورد» کار چندان سختی نیست، درحال یادگیری فوتبال هستند. ساسان احمدی، درباره کارهای انجام شده و چگونگی رعایت پروتکل‌ها به همشهری محله می‌گوید:«علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری‌ها تا حد ممکن، برای حفظ سلامت بچه‌ها وسایل و تجهیزات داخل زمین مانند توپ و نیمکت‌ها ضدعفونی می‌شوند. علاوه بر این مایع ضدعفونی هم در اختیار بچه‌ها قرار داده شده تا در جریان تمرینات بتوانند به‌صورت مرتب و مداوم دست شان را پاک و تمیز کنند. مضاعف بر اینها در فرصتی که برای استراحت در اختیار آنها قرارداده می‌شود، بچه‌ها دست و صورتشان را با آب و صابون شست‌وشو می‌دهند. اغلب والدین، بچه‌ها را به زمین فوتبال محله می‌رسانند که همه موظف هستند با ماسک وارد شوند. پدر و مادرهایی که تمایل داشته باشند می‌توانند از ابتدا تا انتهای کلاس از روی سکوها نظاره گر کار و تمرین فرزندشان باشند.»

کد خبر 543748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha