تا پیش از اقدام مسئولان شهرداری منطقه ۱۶، در خیابان شهید عاکفی محله خزانه بخارایی گذری وجود داشت که مدت‌ها به محل بزهکاری تبدیل شده بود.

امنیت

همشهری آنلاین_ رضا نیک‌نام: تردد معتادان و خلافکاران به این محل باعث شده بود تا اهالی و ساکنان محله همیشه نگران و ناراضی باشند. اکنون به همت مدیران ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۶ این گذر و فضای بی‌دفاع شهری از تصرف غیرقانونی آزاد و با تخریب سازه‌های آن بازگشایی شده و امنیت و آسایش به محله بازگشته است. در این‌باره «هادی ملازاده» شهردار ناحیه ۳ منطقه بیشتر توضیح می‌دهد.  

پس از تخریب بخشی از فضای تصرف شده مشکل‌آفرین توسط شهرداری منطقه ۱۶، اهالی و کاسبان محل با نصب بنرهای تشکر از خدمتگزاران شهر قدردانی کردند. «هادی ملازاده» شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۶ درباره اهمیت اجرای این پروژه می‌گوید: «ساکنان محله از ناهنجاری‌های اجتماعی که هر روز در این گذر رخ می‌داد به تنگ آمده بودند و مدام گلایه می‌کردند. ماجرا این بود که این فضای بی‌دفاع شهری سال‌ها به حال خود رها و به محل تجمع، بزم شبانه و استراحتگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده بود. آمد و رفت افراد بزهکار و هنجارشکن باعث سلب آسایش و امنیت اهالی شده بود و آنها خیلی نگران رفت‌وآمد اعضای خانواده‌شان به‌ویژه بانوان و دختران بودند. » ملازاده اضافه می‌کند: «بروز آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری تنها گوشه‌ای از مشکلات اهالی بود، چراکه حضور این افراد باعث شده بود تا بهداشت و پاکیزگی این محل نادیده گرفته شود. در این محل سرویس بهداشتی وجود نداشت و افراد معتاد و کارتن‌خواب باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی شده بودند. با بررسی میدانی و تأکید شهردار منطقه ۱۶ بر ساماندهی این محدوده، بر آن شدیم تا با همراهی ریش‌سفیدان و امنای محله خزانه بخارایی برای بازگشایی گذر و رفع تصرف آن اقدام کنیم. »

  •  پروژه‌های کوچک مقیاس  در خدمت اهالی 

طرح رفع تصرف و ساماندهی گذر معروف به شهید عاکفی در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محله انجام شده است. ملازاده با بیان این موضوع می‌گوید: «با حمایت شهردار منطقه ۱۶ اکنون زمین و گذر تصرف شده که سال‌ها جز ضرر و زیان عایدی برای شهروندان نداشت، آزاد شده و دراختیار اهالی قرار گرفته است. »
شهردار ناحیه ۳ ادامه می‌دهد که با اجرای این پروژه کوچک مقیاس آرامش و امنیت به محله بازگشته و مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ دیگر به کسی اجازه نمی‌دهند تا فضا و زمین عمومی شهر را به تصرف خود درآورند و باعث بروز مشکلاتی برای اهالی شوند.  
ملازاده از ساکنان منطقه می‌خواهد که اگر در محل زندگی‌شان به موارد مشابه برخورد کردند موضوع را با خدمتگزاران خود در شهرداری مطرح کنند تا هرچه زودتر نسبت به احقاق حقوق شهروندان اقدام شود.  
همچنین ملازاده به ساکنان کوچه شهید عاکفی اطمینان داد اگر در ایام محرم برای برگزاری مراسم عزاداری نیاز به کمک شهرداری داشتند، در حد توان امکانات مورد نیاز را دراختیار آنها قرار دهد ونگرانی در این زمینه نداشته باشند.  

  •  کار را که کرد، آنکه تمام کرد

اگر پای صحبت ساکنان کوچه شهید عاکفی بنشینید متوجه می‌شوید که اقدام شهرداری منطقه ۱۶ در بازپس‌گیری این گذر و ساماندهی آن در افزایش رضایتمندی شهروندان بسیار مؤثر بوده است.

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: «در طول این ۳۰ سال صدای ما به جایی نرسید و کسی نمی‌توانست به این وضع خاتمه دهد. چندسال پیش چند نفر از معتمدان محل تصمیم گرفتند از این محدوده برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استفاده کنند و حدود ۲۰ سال اهالی مراسم دهه محرم را اینجا برگزار می‌کردند. بعدها که بانیان اصلی هیئت به رحمت خدا رفتند، دیگر کمتر کسی از اینجا استفاده نمی‌کرد تا اینکه یکباره تبدیل به محل استراحت و تردد معتادان و افراد خلافکار شد. »
این شهروند به نمایندگی از اهالی محل از اقدام شهرداری منطقه ۱۶ در رفع مشکلات این گذر قدردانی می‌کند و می‌گوید: «به قول معروف، کار را شهرداری منطقه تمام کرد و ما به آسایش رسیدیم. از همین‌تریبون از مسئولان شهری قدردانی می‌کنیم. »

  •  به تنهایی نمی‌توانستیم /  این غائله را تمام کنیم

یکی دیگر از ساکنان قدیمی محله خزانه بخارایی می‌گوید: «از زمانی که این معبر تصرف شد، شهروندان با دردسرهای مختلفی دست به گریبان بودند. شب‌ها معتادان و سارقان به این گذر رفت‌وآمد داشتند و حتی نیروی انتظامی نمی‌توانست آنها را به‌طور کامل جمع‌آوری کند. معتادان اینجا استراحت و مواد مصرف می‌کردند. گاهی بر سر سهم اشیا و اجناس سرقتی به جان هم می‌افتادند و سرو صدای درگیری‌شان تا چند کوچه آن طرف‌تر به گوش می‌رسید و باعث ترس و نگرانی خانواده‌ها می‌شد. »
این شهروند اضافه می‌کند: «چندسالی بود که وضع این گذر به قدری نامناسب شده بود که چند نفر تصمیم گرفتند به این غائله خاتمه دهند و معتادان و کارتن‌خواب‌ها را از محله بیرون کنند، اما نتوانستند چون با سلاح سرد مثل چاقو و سرنگ آلوده تهدید شده بودند و اینکه اگر مزاحم پاتوق‌شان شوند تلافی خواهند کرد، اما این بار اوضاع فرق می‌کند چون ریش‌سفیدان و امنای محله با مسئولان شهرداری همکاری کردند و ریشه این ناامنی و ناهنجاری را برای همیشه از بین بردند. »
این شهروند قدیمی عنوان می‌کند که وقتی مأموران شهرداری برای ساماندهی این محدوده آمدند، اهالی از خوشحالی نمی‌دانستند چه کار کنند. کارگران شهرداری در کمتر از ۳ ساعت این گذر را از متصرفان پس گرفتند و آزاد کردند.  

  • بازسازی نمازخانه حرم شهدای گمنام بوستان بهمن

معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه16، طرح تعمیر و بازسازی اصولی نمازخانه حرم شهدای گمنام واقع در بوستان بهمن را آغاز کرد. «پیمان پورنصر» شهردار منطقه16 در این‌باره می‌گوید: «یکی از اماکن مذهبی پررفت‌وآمد حرم مطهر شهدای گمنام در بوستان بهمن است که از نقاط مختلف منطقه و شهر زائر دارد. به همین دلیل برای ایجاد فضایی مناسب و مطلوب برای اقامه نماز، طرح بازسازی و تجهیز این نمازخانه در دستورکار معاونت فنی و عمران قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.»
گفتنی است؛ در تعمیر و بازسازی نمازخانه حرم شهدای گمنام بوستان بهمن رفع نواقص روشنایی و کتابخانه، راه‌اندازی بلندگوی پخش اذان، نورپردازی ویژه، نصب کفپوش مناسب برای نمازگزاران پیش‌بینی شده است. 

کد خبر 519711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha