ساخت مقبره شهدا در بوستان‌ها و مراکز فرهنگی یکی از رویدادهای خوشایندی است که علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدا و جلب رضایت خانواده‌های‌شان در افزایش بار فرهنگی مناطق تأثیر بسزایی دارد.

دل های بی قرار

همشهری آنلاین _  زهرا بلندی:  بعد از ساخت ۶ یادمان در دانشگاه‌های فنی دخترانه شریعتی، یادگار امام(ره)، شاهد و بوستان‌های گلریز، امام خمینی(ره) و شقایق منطقه ۱۹، نوبت به ساخت و رونمایی از هفتمین مقبره شهدای گمنام در بوستان ۲۲ بهمن محله خانی‌آباد نو رسید. برگزاری آیین رونمایی از این مقبره بهانه‌ای شد تا بار دیگر اهالی منطقه در کنار چهره‌ها و مسئولان دور هم جمع شوند.  

رضایت اهالی محل از ساخت مقبره شهدا را می‌توان در استقبال پرشورشان برای شرکت در مراسم افتتاحیه مقبره شهدای گمنام متوجه شد. هنوز دقایقی تا آغاز مراسم باقی مانده، اما زن و مرد، پیر و جوان و... خود را به بوستان ۲۲ بهمن رسانده‌اند و با گذر از ورودی روی صندلی‌هایی که روبه‌روی مقبره چیده شده، می‌نشینند. اینجا یادمان ۲ شهید گمنام است که مقبره‌ای گنبدی شکل در ابعاد ۹ در ۹ و ارتقاع ۴ متر آن را احاطه کرده است. پس از گذشت ۴ سال از خاکسپاری ۲ شهید بزرگوار، شهریور سال جاری کلنگ ساخت این مقبره زده شد و با اتمام این طرح در حضور چند نفر از مسئولان همچون «آیت‌الله محمود محمدی عراقی»، «احمد مسجدجامعی»، سردار «حسین دینی»، «حسن خلیل‌آبادی» و... مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


  «علی توکلی» شهردار منطقه ۱۹ که میزبانی این مراسم را به عهده دارد نخست به افتتاح ۶ یادمان در دانشگاه‌های فنی دخترانه شریعتی، یادگار امام(ره)، شاهد و بوستان‌های گلریز، امام خمینی(ره) و شقایق اشاره می‌کند و می‌گوید: «با افتتاح مقبره شهدای گمنام بوستان ۲۲ بهمن تعداد این مقبره‌ها به ۷ مورد رسیده و هیچ مزاری بدون مقبره در منطقه ما وجود ندارد. ساخت مقبره شهداکاری ماندگار و ارزشمند است که با هدف حفظ یاد شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شده و بی‌شک رضایت خدا، خانواده آنها و اهالی محل را به همراه خواهد داشت.» عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیشرفت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و نظامی کشور را حاصل فداکاری و ایثارگری‌های ملت به‌ویژه شهیدان و صبر و استقامت خانواده معظم شهدا می‌داند و می‌گوید: «خدا را شاکریم که امروز به برکت انقلاب اسلامی توانسته‌ایم در همه زمینه‌ها و ابعاد علمی، اجتماعی، نظامی و دفاعی، فناوری‌های نوین، بهداشت و درمان، عمران و آبادانی رتبه بالایی را در بین کشورهای پیشرفته دنیا به دست‌آوریم.»

«آیت‌الله محمود محمدی عراقی» در ادامه ضمن تشکر از اقدامات فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ در اجرای چنین طرحی می‌گوید: «شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد خدماتی در مقایسه با سایر نهادها بیشترین ارتباط را با مردم دارند و می‌توانند در پاسخگویی به نیازهای آنها پیشرو باشند.» «احمد مسجدجامعی» نیز با اشاره به تمدن ایرانی و روحیه پهلوانی مردم ایران می‌گوید: «جلوه پاک این روحیه پهلوانی در شهدا دیده می‌شود و از مصادیق بارز آن سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» بود که با داشتن این روحیه خود را همیشه متواضعانه سرباز این سرزمین می‌دانست و این موضوع گویای آن است که چقدر ایشان با مردم و فرهنگ این کشور عجین بوده است.»

میعادگاه معنوی اهالی

«هدایت‌الله یاری» پدر ۸۰ ساله شهید «علی یاری»
  • اینجا بوی پسرم را می‌دهد

«هدایت‌الله یاری» پدر ۸۰ ساله شهید «علی یاری» قاب عکس پسرش را در دست گرفته و بی‌صبرانه در انتظار آغاز مراسم رونمایی از مقبره شهداست. یاری که از سال ۱۳۶۶ در محله خانی‌آباد نو ساکن شده، با بیان اینکه اینجا بوی پسرش را می‌دهد و با زیارت مزار شهدای گمنام احساس آرامش می‌کند، می‌گوید: «از سال ۱۳۹۵، روز تشییع این شهیدان حاضر شدم و از آن پس هر وقت دلم هوای پسرم را می‌کند و شرایط رفتن به بهشت زهرا(س) را ندارم به‌خصوص در روزهای کرونا به اینجا سر می‌زنم. ساخت مقبره اتفاق خوشایندی بود. علاوه بر تسهیل در زیارت شهروندان، اینجا می‌تواند پاتوق خوبی برای برگزاری مراسم مناسبتی محله باشد.»

«پریوش بختیاری» معاون پرورشی دبستان تزکیه یک و از ساکنان قدیمی محله خانی‌آباد نو
  • تسکین دل بی‌قرار این روزهای‌مان

«پریوش بختیاری» معاون پرورشی دبستان تزکیه یک و از ساکنان قدیمی محله خانی‌آباد نو یکی دیگر از مهمانان این مراسم است. او با اشاره به اینکه بعد از مراسم خاکسپاری و تشییع شهدای گمنام، طی این سال‌ها به دلیل بعد معنوی این محل همراه با دانش‌آموزان برای برگزاری برخی مراسم‌ها به اینجا می‌آید، می‌گوید: «نه تنها ما، بلکه برخی اهالی محل برای ادای نذر و نیازهای‌شان به اینجا می‌آیند و متوسل به این شهدا می‌شوند.» بختیاری می‌گوید: «ساخت یادمان، به اینجا معنویت خاصی بخشیده است. در روزهای کرونا که دل‌مان برای زیارت اهل‌بیت(ع) بیشتر تنگ می‌شود اینجا می‌تواند تسکینی برای دل‌های بی‌قرارمان باشد.»

«مهناز سعیدی» خواهر ۵۷ ساله شهید «جعفر سعیدی»
  • آرامشی برای دل خانواده‌های شهدا

هر روز برای پیاده‌روی به اینجا می‌آیم و سری هم به مزار شهدا می‌زنم. امروز وقتی متوجه مراسم افتتاح یادمان شهدا شدم دلم خواست بمانم و از این مراسم معنوی بهره‌مند بشوم. این صحبت‌های «مهناز سعیدی» خواهر ۵۷ ساله شهید «جعفر سعیدی» است که با بیان آن می‌گوید: «وجود چنین جایی در بوستان ۲۲ بهمن نه تنها باعث‌آبادی بوستان و محله شده، بلکه آرامشی برای دل خانواده‌های شهدا محسوب می‌شود.»

«طاهره خدایاری»
  • با توسل به شهدا حاجت روا شدم

خانه‌ام نزدیک بوستان ۲۲ بهمن است و از وقتی شهدای گمنام را به اینجا آورده‌اند هر پنجشنبه و هر وقت دلم بگیرد به اینجا سر می‌زنم. این صحبت‌های «طاهره خدایاری» بانوی ۶۴ ساله‌ای است که با بیان آن می‌گوید: «رفتن به مراکز زیارتی به‌خصوص برای افرادی که پا به سن گذاشته‌اند سخت است. بارها با توسل به شهدای گرانقدر حاجات دلم روا شده است. اینجا یکی از بهترین مراکز معنوی برای من است چه وقتی مقبره نداشت و چه حالا که شکل و شمایلی زیبا پیدا کرده است.»

«ریحانه ملک محمدی»
  • به وجود این عزیزان در محله‌ام افتخار می‌کنم

«ریحانه ملک محمدی» دختر ۱۱ ساله‌ای است که با شور و اشتیاقی خاص خودش را به مراسم رسانده و سعی دارد روی یکی از صندلی‌ها جلویی بنشیند تا از مراسم بهره‌مند شود. او می‌گوید: «قبل از کرونا همیشه با پدر و مادرم برای زیارت مزار شهدای گمنام به اینجا می‌آمدیم و وقتی از طریق کانال مدرسه متوجه برگزاری مراسم شدم در این مراسم حضور پیدا کردم.» او با اشاره به اینکه ارادت خاصی به شهدا به‌خصوص شهدای گمنام دارد، می‌گوید: «به وجود چنین شیرمردانی که باعث شده‌اند ما بتوانیم امروز در صلح و آرامش زندگی کنیم افتخار می‌کنم و ایجاد چنین جایی در محل سکونتم هم افتخاری بزرگ‌تر است.»

کد خبر 585335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha