سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز سفر پنج روزه جرج دبلیو بوش به خاور میانه روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی به قلم جاشوآ میتنیک در تحلیلی از وضعیت لبنان اعتراف کرد

که برخلاف آمریکا این حزب الله است که در حال طراحی مجدد نقشه خاور میانه است و به زودی آمریکا همه چیز را در این منطقه از دست خواهد داد. تحلیلگر روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به پیروزی حماس در انتخابات فلسطین و پس از آن فتح غزه و بیرون راندن نیروهای سازشکار فتح نوشته است که این بار چنین اتفاقی و البته با حجمی بسیار بالاتر در پایتخت لبنان روی داده و باید منتظر عملیات‌های مشابهی در اردن و مصر باشیم که همگی متاثر از نفوذ حزب الله لبنان در منطقه است.

در این گزارش با اشاره به اظهارات یکی از اعضای فعال حماس، از فتح غزه به‌عنوان یک پیروزی و دستاورد بزرگ یاد شده که الهام بخش بسیاری دیگر از مبارزین مسلمان منطقه خواهد بود. این روزنامه همچنین به‌طور تلویحی علت گسترش نفوذ و افزایش توان حزب الله و حماس را حمایت بی‌منطق و یکجانبه آمریکا از دولت‌های فاسد منطقه یاد کرده و پیش‌بینی کرده است همانگونه که در سال 2007 حماس غزه را گرفت و امروز در سال 2008 حزب الله در بیروت مانور قدرت می‌دهد، در سال 2009 همین اتفاق در اردن و در سال 2011 در قاهره پایتخت مصر روی خواهد داد.

نویسنده در ادامه گزارش خود اخوان المسلمین در مصر را معادل حزب الله لبنان دانسته و ادعا کرده است پس از قدرت گرفتن ائتلاف اسلامی ایران – حزب الله حماس باید در انتظار قیام جنبش اخوان المسلمین در مصر باشیم و آنگاه یک حکومت سکولار دیگر در منطقه ساقط شده و به جای آن دولتی اسلام‌گرا پا به عرصه ظهور خواهد گذاشت.

بوش ناتوان‌تر از همیشه در خاور میانه

روزنامه واشنگتن تایمز در حالی چنین گزارشی را به‌عنوان خبر دوم روزنامه خود منتشر کرده است که جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور این کشور امروز عازم خاورمیانه می‌شود تا بار دیگر موضوع صلح نخ نما شده میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را پیگیری کند.

از این رو می‌توان گزارش مشروح واشنگتن تایمز از وضعیت منطقه را  که تماما به نفع نیروهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی است، نشانه‌ای از ناکامی بوش در دست یافتن به راه حلی عملی برای برون رفت از بحران ارزیابی کرد،  چه اینکه روزنامه واشنگتن پست نیز چند روز پیش در تحلیل مشابهی ضمن انتقاد از سیاست‌های غیر‌منطقی بوش در قبال خاور‌میانه دوران کنونی این منطقه را بدترین دوران ممکن ارزیابی کرده و ادعا کرد که در دوران روسای جمهور گذشته آمریکا خاور میانه به این نا‌امنی و شکنندگی نبوده است.

واشنگتن پست نیز با همین رویکرد از دلایل مهم برجسته شدن نقش گروه حماس و نیروی مقاومت، حزب الله لبنان را طرفداری خیره سرانه بوش از دولت‌های ضعیف،  فاسد و ظالم منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و دولت فواد سنیوره دانسته بود که سبب شد تا در میان صفوف مخالفان و دشمنان آمریکا اتحاد قابل‌توجهی شکل گیرد.

از سوی دیگر خبر گزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش امروز خود از سفر بوش به منطقه خاورمیانه نوشت:  بوش در حالی قرار است امروز سه‌شنبه برای تلاش در جهت دستیابی به توافق صلح میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها به خاورمیانه سفر کند که مذاکرات صلح بین دو طرف از زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا در نوامبر 2007 میلادی تلاش‌های خود را در این زمینه آغاز کرد هیچ پیشرفتی نداشته است و از سوی دیگر امیدها برای استقرار صلح در این منطقه به شدت کاهش یافته است.

گزارش آسوشیتدپرس می‌افزاید که فلسطینی‌ها بارها اقدام اسرائیلی‌ها را در احداث شهرک‌های صهیونیست نشین در بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن تحریک‌کننده خوانده‌اند و از سوی دیگر اسرائیلی‌ها نیز از سرویس‌های امنیتی فلسطینی انتقاد می‌کنند و آنها را عاملی برای فعالیت مخالفان صلح در دو طرف درگیری می‌دانند.

از سوی دیگر سران دو طرف نیز تضعیف شده‌اند. ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در پرونده‌های رسوایی جدیدی درگیر شده و ممکن است مجبور به استعفا شود و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز تنها کنترل بخشی از اراضی فلسطینی یعنی کرانه باختری رود اردن را در اختیار دارد. بدین ترتیب هدف این دو مقام اسرائیلی و فلسطینی برای دست یافتن به صلح تا پایان سال جاری میلادی که طی کنفرانس آناپولیس در امریکا درباره ان بحث و تبادل نظر صورت گرفت بیش از پیش غیر واقعی به نظر می‌رسد.

کد خبر 51745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز