شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران با حضور در شبکه‌ ۶ سیما، عملکرد شهرداری تهران در طول ۲.۵ سال گذشته و برنامه های آینده مدیریت شهری را تشریح کرد.

در این برنامه ۴۵ دقیقه‌ای، محمدباقر قالیباف عملکرد شهرداری را در چند سال اخیر قابل قبول خواند وگفت: کارهای اساسی برنامه‌ریزی شهری انجام گرفته و امروز بر امور  مدیریت شهر مسلط هستیم. می‌دانیم که چه می‌خواهیم و به کجا می‌خواهیم برویم و چگونه باید برویم. امروز در شهر، مدیریتی زنده و با برنامه جاری است و کارها را پیش می برد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال مجری در مورد سامانه‌ ۱۳۷ و مساعدت آن به مدیریت شهری اظهار داشت: شماره تلفن ۱۳۷ در واقع یک سامانه مدیریتی است که نبض شهر در آن می‌تپد. در این سامانه، کار ما بیشتر جنبه خدماتی دارد و با دسترسی آسان به نیازهای مردم پاسخ می‌دهد. در روز حدود ۴ هزار تماس تلفنی با این سامانه برقرار می‌شود که حدود ۱۲۰۰ مورد از آنها نیاز به اقدام جدی دارد.

قالیباف در باره اولویت‌های مدیریت شهری خاطر نشان کرد: دغدغه من به عنوان شهردار باید خواسته‌های مردم باشد. از طریق سامانه ۱۸۸۸ دریافته‌ایم که مهم‌ترین دغدغه مردم، موضوع ترافیک و معضلات ناشی از آن نظیر آلودگی هوا و صعوبت حمل و نقل است.

در خصوص جلوگیری از تخریب باغ‌ها و فضای سبز شهری، قالیباف با تاکید بر تلاش شهرداری بر توسعه فضای سبز شهر ادامه داد: « انصافا در سال های اخیر به موضوع فضای سبز توجه ویژه ای  شده  و سرانه آن از ۵ متر به ۱۱ متر افزایش یافته است. در مواقعی هم که به اجبار در طرح های توسعه شهری مواردی از جابه‌جایی درختان اتفاق می افتد این کار روال قانونی و منطقی خود را طی می کند. الان جلوی تخریب باغ های درون شهری به جد گرفته شده و نمی گذاریم باغ به برج تبدیل شود. شورای شهر و شهرداری روی این موضوع بسیار تاکید دارند.»

شهردار تهران ۳ راهبرد اصلی فعالیت های مدیریت شهری‌را «فعالیت های اقتصادی و خدماتی»، «تربیت،آموزش و تعلیم شهروندان» و «آسایش و رفاه شهروندان» برشمرد و در مورد ضرورت توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی گفت: « این که در تهران مردم مجبورند چند شیفت کار کنند و نیز وجود مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی، ایجاب می کند که فضای مناسب و کافی را برای رفع خستگی و استراحت و تفریح مردم ایجاد کنیم.

لذا در جهت آسایش و رفاه شهروندان، خانه های فرهنگ و اماکن مذهبی را توسعه داده ایم، سالن های سینما و تئاتر ساخته ایم، فضاهای سبز و پاتوق های محلی، سرسراهای ورزشی و اجتماعات احداث و برنامه های زیادی را در جهت غنی سازی اوقات فراغت شهروندان اجرا کرده ایم . به طور مثال در طول ۲۲ ماه گذشته ۵۰۰ زمین چمن مصنوعی با اولویت مناطق محروم و محله های جنوب شهر ایجاد کرده‌ایم.»

شهردار تهران در مورد احداث نمایشگاه بین المللی جدید گفت: «همان گونه که به مردم تهران قول دادیم، نمایشگاه بین‌المللی را در محل شهر آفتاب در جوار مرقد مطهر حضرت امام خمینی، که دسترسی به مترو دارد، احداث می‌کنیم. به همین منظور قرارداد با سرمایه گذار خارجی در حال نهایی شدن است و امیدواریم در زمانبندی ۳ ساله احداث نمایشگاه و هتل و شهربازی مجاور آن را به پایان برسانیم.»

در باره برنامه های شهرسازی و اصلاح بافت های فرسوده شهری، قالیباف به طرح جامع شهری اشاره کرد و افزود: « طرح جامع شهرتهران با دیدگاهی راهبردی تنظیم شده و پس از کار متراکم و فشرده کارشناسی داخلی و خارجی، سیر مراحل اداری و قانونی را طی کرد و در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید و جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

در طول ۴۰ سال گذشته شهر تهران به طور سلیقه‌ای و بدون سند بالادستی، که روال منطقی و قانونی خود را طی کند، اداره می‌شده است  اما اکنون طرح جامع فعلی می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد.»

قالیباف توسعه زیرساخت های الکترونیک را از اولویت های اصلی توسعه شهری دانست و تاکید کرد که بهترین راه برای تحقق شعارهایی از جمله عدالت، صرفه جویی و مبارزه با فساد، توسعه سامانه های الکترونیک در شهر است که فرصت برابر برای برخورداری از امتیازات و امکانات را در اختیار شهروندان قرار می دهد و رانت اطلاعاتی را از بین می برد.

شهردار تهران ضمن تشریح اقدامات گسترده شهرداری تهران در توسعه دفاتر خدمات الکترونیک شهری اعلام کرد که اینک شهروندان تهرانی می توانند با مراجعه به پرتال‌الکترونیک شهر تهران، اطلاعات شهری مورد نیاز خود را به سادگی و بدون تحمیل هزینه دریافت و از حقوق خود دفاع کنند.

کد خبر 51445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز