آیا این تاریخ نشان‌دهنده زمان فاسد شدن محصول است یا نشان می‌دهد بهتر است پیش از آن تاریخ، آن را مصرف کنیم؟ در این مطلب سراغ مواد اولیه کیک و نان رفته‌ایم تا ببینیم آیا امکان استفاده از این مواد بعد از این که از تاریخ انقضای آنها می‌گذرد باز هم وجود دارد یا خیر.

مواد غذايي - آشپزخانه - انباري

به گزارش همشهری آنلاین، روی بسته‌بندی مواد غذایی مختلف، تاریخ تولید و تاریخ انقضا درج می‌شود. اما سوالی که می‌خواهیم به آن بپردازیم این است که تاریخ انقضای درج شده روی برخی مواد غذایی را چقدر باید جدی بگیریم؟ آیا این تاریخ نشان‌دهنده زمان فاسد شدن محصول است یا نشان می‌دهد بهتر است پیش از آن تاریخ، آن را مصرف کنیم؟ در این مطلب سراغ مواد اولیه کیک و نان رفته‌ایم تا ببینیم آیا امکان استفاده از این مواد بعد از این که از تاریخ انقضای آنها می‌گذرد باز هم وجود دارد یا خیر.

  • تخم‌مرغ

این روزها روی بسیاری از تخم‌مرغ‌ها تاریخ انقضا درج می‌شود. در مورد تخم‌مرغ این تاریخ بیش از این که تاریخ انقضا باشد، تاریخی است که بهتر است پیش از آن، آن را مصرف کنید؛ چراکه بعد از گذر از آن تاریخ، تخم‌مرغ لزوما خراب نمی‌شود. اگر چند روزی از تاریخ روی تخم‌مرغ گذشته در عوض دور انداختن آن می‌توانید از آزمایش لیوان آب استفاده کنید. آن را داخل لیوان آب بگذارید. اگر تخم‌مرغ روی آب ماند، آن وقت آن را دور بیندازید.

  • مخمر و بکینگ‌پودر

متخصصان مواد غذایی می‌گویند اگر بسته‌بندی این مواد باز نشده باشد، شما می‌توانید بعد از گذشت تاریخ انقضا، باز هم آنها را مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که برای این که کیک یا نان شما به اندازه قبل پف کند، نیاز به مصرف میزان بیشتری از این مواد خواهید داشت. البته در مورد بکینگ‌پودر گذر زمان تاثیر کمتری بر میزان عملکرد آن در مقایسه با مخمر دارد. اگر هم در فکر استفاده از جوش شیرین در نان یا کیک هستید (کاری که توصیه نمی‌شود) و تاریخ انقضای جوش شیرین شما گذشته است، نگران این موضوع نباشید. جوش شیرین به شرط نگهداری در جای خشک و خنک تا سال‌ها قابل استفاده است.

  • آرد

در مورد آرد مهم‌ترین خط قرمز برای استفاده، حشره زدن آن است. اگر آردی که در خانه دارید، حشره‌ زده، بهتر است از خیر مصرف آن بگذرید و در فکر الک کردن آرد نباشید؛ چراکه آرد حشره زده غالبا بو و طعم بدی دارد و البته گاهی هم می‌تواند عوارضی جدی بر سلامت شما داشته باشد. اما اگر تاریخ انقضای آرد  کمی گذشته و حشره هم نزده است، آیا قابل استفاده است؟ جواب به این سوال بله است.

  • روغن مایع

روغن بسته به شرایط نگهداری ممکن است حتی پیش از تاریخ انقضا، فاسد شود. در مورد روغن توجه داشته باشید که به عنوان مثال روغن کنجد زودتر از روغن زیتون یا روغن‌های ترکیب دانه‌های گیاهی می‌تواند فاسد شود. ساده‌ترین راه تشخیص روغن فاسد هم بو کردن، چشیدن کمی از طعم آن و سپس دوباره بو کردن آن است. اگر بوی ناخوشایندی حس کردید یا طعم روغن تند شده، از خیر مصرف آن بگذرید. اما اگر تاریخ انقضای روغن گذشته و بو و طعم آن تغییری نداشته باشد، آیا باز هم روغن قابل استفاده است؟ بعد از این که فرد دیگری غیر از خودتان بو و طعم آن را چک کرد، آن را مصرف کنید.

منابع: سایت پارس‌ناز و The guardian ترجمه از خراسان

کد خبر 505284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha