این روزها که بیشتر افراد با استرس و بی‌قراری‌های کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عده‌ای نیز هستند که انگار زندگی کاملا متفاوتی با بقیه برای‌شان در جریان است. این افراد انگار نه «استرس» دارند و نه «بیقرار ِ بیرون رفتن» هستند. در این مطلب با ویژگی این افراد آشنا می‌شوید.

روانشناسی - زن - موفقیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، این روزها در حالی که بیشتر افراد با استرس و بی‌قراری‌های کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از قرنطینه‌ای که مجبور به تحمل آن هستند، گله دارند و احساس ناراحتی می‌کنند، عده‌ای نیز هستند که انگار زندگی کاملا متفاوتی با بقیه برای‌شان در جریان است. این افراد انگار نه «استرس» دارند و نه «بیقرار ِ بیرون رفتن» هستند. در واقع شرایط حاکم فعلی آن‌ها را در موقعیتی قرار داده که به دلایل جدی و قابل تاملی، احساس بهتری پیدا کرده‌اند. می‌دانم به چه فکر می‌کنید: «چطور چنین چیزی ممکن است؟ آیا این آدم‌ها خودخواه هستند یا از ناراحتی و اضطراب و درد دیگران لذت می‌برند؟». در ادامه، به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

► ویژگی‌های افراد خوشحال در این شب و روزها

۶ دلیل این‌که بعضی از افراد این روزها حال بهتری دارند و توانسته‌اند با شرایط کنار بیایند، عبارتند از:

  •  کسانی که کودکی و نوجوانی پردردسری داشتند

اگر دوران کودکی شما پُر از اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی بوده یا همیشه مجبور بوده‌اید، تصمیم‌هایی بگیرید که مناسب سن و سال‌تان نبوده و به شما سخت گذشته است، پس سال‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید که شما را برای لحظات و رویدادهای سخت زندگی آماده و آبدیده کرده است. شما یاد گرفته‌اید در موقعیت‌های آشفته کننده و دشوار، تحمل و تمرکز خود را حفظ کنید و بلدید چگونه متکی به نفس باشید. مهارت‌ها و تجربیاتی که شما اندوخته‌ اید، اکنون در این بحران جهانی، کمک زیادی به شما می‌کنند و شما را یک سر و گردن بالاتر از بقیه نگه می‌دارند بنابراین چندان مضطرب و پریشان نمی‌شوید.

  • کسانی که درونگرا هستند

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از این‌که مجبور باشید از خانه بیرون بروید، احساس ناراحتی می‌کنید و با تعامل با دنیای بیرون و قاطی شدن با آدم‌های دیگر مشکل دارید، پس این روزها روز شماست! بالاخره زمانی رسیده به جای این‌که شما مجبور شوید خودتان را با دیگران تطبیق بدهید، دیگران مجبورند خودشان را با شما تطبیق بدهند! برای یک شخص درونگرا چه چیزی بهتر از این‌که هیچ فردی او را بابت در خانه ماندن سرزنش نکند و کسی کاری به کار او نداشته باشد؟!

  • کسانی که دچار سندروم FOMO هستند

افراد مبتلا به این سندروم، در همه مراحل زندگی‌شان ترس از دست دادن چیزی یا فردی را دارند. مبتلایان به این سندروم از بیرون به افراد پیرامون خود نگاه می‌کنند که می‌خندند و از زندگی لذت می‌برند و چیزهایی را تجربه می‌کنند که این افراد در آن‌ها حضوری ندارند بنابراین مدام در حال غصه خوردن هستند. برای کسی که سندروم FOMO دارد، این‌طور به نظر می‌رسد که دیگران زندگی بسیار بهتر، شادتر و هیجان انگیزتری دارند. بنابراین الان که تقریبا همه مردم دنیا در خانه‌های‌شان ماندگار شده‌اند، افراد دچار سندروم FOMO خیال‌شان راحت‌تر است چون می‌دانند که چیزی از دست نمی‌دهند و دیگران هم تقریبا مثل خود آن‌ها هستند.

  • کسانی که احساس تنهایی می‌کردند

اگر در دوران کودکی خود، حمایت هیجانی کافی از سوی پدر و مادر دریافت نکرده باشید، احتمال این‌که در دوران بزرگ سالی احساس کنید در این دنیای بزرگ تنها هستید، زیاد است. شاید سال‌هاست احساس تنهایی می‌کنید و این مسئله مدت‌هاست رنجتان می‌دهد. بنابراین به این احساس عادت کرده‌اید و اکنون که دنیا دچار بحران شده، شما خیلی بهتر از دیگران می‌توانید رنج تنهایی را تحمل کنید.

  • کسانی که احساسی نیستند

بعضی از افراد، آدم‌هایی تقریبا خنثی هستند که می‌توان گفت هیچ چیزی در زندگی آن‌ها را هیجان‌زده نمی‌کند. گاهی این افراد با این‌که می‌دانند در شرایطی خاص طبیعتا چه حسی باید داشته باشند اما احساس خاصی ندارند ولی حالا که کرونا در تمام دنیا، با ناشناخته‌ها و ترس‌ها و تبعات خطرناکی که ایجاد کرده، تمام جنبه‌های زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، انگار این گروه از افراد بی‌احساس، بالاخره چیزی برای احساساتی شدن پیدا کرده‌اند و چیزی در درون خود حس می‌کنند. حتی اگر این احساسات منفی باشند باز هم بهتر از بی‌احساس بودن هستند؛ تجربه بدی نمی‌تواند باشد!

  • کسانی که چالش‌های اساسی را پشت سر گذاشتند

بعضی از افراد هم اکنون و پیش از شروع ماجرای کرونا، درگیر مشکلات و بحران‌های بزرگی در زندگی خود بوده‌اند. برای این اشخاص، موقعیت پیش آمده می‌تواند مانند قرصی مسکن یا یک زنگ تفریح و استراحت باشد. ضمنا آن‌ها می‌بینند که همه‌ مردم درگیر بحران‌ فعلی‌اند و همین مسئله تا حدودی احساس امنیت و آرامش به آن‌ها می‌دهد. نه این که دل‌شان بخواهد بقیه هم مثل آن‌ها مشکل داشته باشند و در عذاب باشند، نه؛ بلکه فقط احساس می‌کنند تنها نیستند و دیگران هم مانند آن‌ها مشکلاتی دارند.

► احساساتتان را بپذیرید و قوی شوید 

اگر هریک از موارد گفته شده شامل حال شما می‌شود(حتی به اندازه‌ای کوچک)، پس احتمالا بابت حس خوبی که در این شرایط دارید، کمی احساس گناه می‌کنید. شاید تصور کنید که درست نیست در بحرانی این‌چنینی، حالتان خوب باشد و احساس خوشایندی داشته باشید اما باید خیالتان را راحت کنیم که اشتباه می‌کنید! شما نمی‌توانید احساسات خود را انتخاب کنید و هرگز نباید خودتان را بابت احساساتی که دارید سرزنش کنید و مورد قضاوت قرار دهید اما این به عهده‌ شماست که از هیجانات خود به روشی مثبت استفاده کنید و این تنها مختص به شرایط بحرانی موجود نیست. بنابراین اگر دچار سندروم FOMO هستید، احساس تنهایی می‌کنید، از دوران کودکی به سختی‌ها عادت یا یک عمر با بی‌احساسی زندگی کرده‌اید، شاید لازم باشد این احتمال را بررسی کنید که در دوران کودکی‌، هیجانات و احساسات‌تان نادیده گرفته می‌شده است.
این مسئله اغلب به سختی دیده یا به خاطر آورده می‌شود اما بار سنگینی به دوشتان می‌گذارد که مجبورید تمام سال‌های بزرگ سالی‌تان آن را با خود حمل کنید. حالا که فرصت بیشتری دارید، می‌توانید از آن برای شناخت و کنکاش بیشتر خودتان استفاده کنید و چالش‌های کودکی‌تان را به خاطر بیاورید و به جای این‌که خودتان را بابت احساساتی که دارید و داشتید ملامت کنید، آن‌ها را بپذیرید و قوی‌تر شوید. همه‌ ما این قدرت را داریم که از این زمان چالش برانگیز و پُر رمز و راز برای شناخت بهتر خود و درمان زخم‌های مزمن روحی‌مان استفاده کنیم.

کد خبر 503359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز