کرونا شیوع پیدا کرده و مجبوریم بسیار کمتر از گذشته به خرید برویم، ذخیره کافی مواد غذایی و داشتن ابتکاراتی برای افزایش ماندگاری آنها یک چالش مهم برای خانواده‌هاست. در این مطلب چند راه‌حل برای افزایش مدت نگهداری مواد غذایی و همزمان حفظ کیفیت آنها پیشنهاد می‌شود.

تغذیه - مواد غذایی - سبزیجات - آشپزی - میوه

به گزارش همشهری آنلاین، در روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبوریم بسیار کمتر از گذشته به خرید برویم، ذخیره کافی مواد غذایی و داشتن ابتکاراتی برای افزایش ماندگاری آنها یک چالش مهم برای خانواده‌هاست. «یورونیوز» چند راه‌حل برای افزایش مدت نگهداری مواد غذایی و همزمان حفظ کیفیت آنها پیشنهاد داده که در ادامه می‌خوانید.

  • یخچالتان را سرد نگه دارید

یکی از اساسی‌ترین قوانین برای تازه نگه داشتن مواد غذایی در یخچال این است که هرچه یخچال سردتر باشد، دوام مواد غذایی بیشتر خواهد شد. دمای یخچال باید بین یک تا ۴ درجه سانتیگراد باشد تا هم کیفیت و هم سلامت مواد غذایی حتی برای شیر که ماندگاری کمی دارد، تضمین شود.

  • مواد غذایی را تا جای امکان دور از در یخچال بچینید

در روزهایی که به دلیل شیوع کرونا مجبوریم تمام روز در خانه بمانیم، باز و بسته شدن در یخچال‌ها بسیار بیشتر از دیگر روزها اتفاق می‌افتد و به همین دلیل احتمال گرم شدن فضای درون یخچال‌ها بسیار بالاست. دمای یخچال را کنترل کنید و از سرمای آن مطمئن شوید. تا جایی که می‌توانید مواد غذایی را دورتر از در بچینید تا در اثر باز و بسته شدن‌های در یخچال، دیرتر گرم شوند.

  • مواد غذایی خود را گروه‌بندی کرده و از یکدیگر جدا کنید

دوام همه میوه‌ها و سبزی‌ها به یک اندازه نیست بنابراین نمی‌توان همه را در یک کشوی یخچال قرار داد. اگر همه میوه‌ها و سبزی‌ها را در یک مکان بگذاری، طول عمر برخی از آنها کوتاه‌تر می‌شود. مثلا سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خربزه و هلو از جمله مواد غذایی هستند که گاز اتیلن زیادی تولید می‌کنند. گاز اتیلن را می‌توان هورمون طبیعی رسیدن و حتی پوسیدگی میوه‌ها و پژمردگی گل‌ها و سبزیجات دانست. در مقابل مارچوبه، سیر، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، هویج، لوبیا سبز، فلفل و توت فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که در مقابل گاز اتیلن بسیار حساسند.
اگر می‌خواهید این مواد را در یخچال بگذارید، محصولات با گاز اتیلن بالا را در یک کشو بگذارید و از وسایلی استفاده کنید که این گاز را جذب می‌کنند و باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند.

  • همه چیز را در یخچال نگذارید

برخی از میوه‌ها و سبزیجات در دمای اتاق دوام بیشتری دارند بنابراین نباید آنها را در داخل یخچال گذاشت. سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و آووکادو در این گروه قرار دارند.

  • برخی برگ‌ها را باید چید

فاسد شدن میوه‌ها و سبزیجات به دلایل مختلفی روی می‌دهد از جمله به دلیل وجود رطوبت، آنزیم، اکسیداسیون (قرار گرفتن در معرض هوا) و عامل زمان که یکی از مهمترین عوامل فاسد شدن مواد غذایی است. برخی آنزیم‌ها حتی پس از چیده شدن میوه‌ها و سبزی‌ها از درخت یا بوته همچنان فعالند و به تدریج باعث پوسیدگی آنها می‌شوند. به همین دلیل در «سبزیجات ریشه‌ای» مانند هویج، شلغم و چغندر با چیدن برگ‌هایشان می‌توان ماندگاری آنها را افزایش داد و برای ماه‌ها ذخیره کرد.

  • میوه و سبزیجات را نشویید

رطوبت باعث تولید کپک می‌شود. به همین دلیل شستن تمام توت‌فرنگی‌ها باعث می‌شود که خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید پوسیده شوند. تنها چیزهایی را بشویید که همان موقع می‌خواهید مصرف کنید. به کمک برخی وسایل جانبی، سعی کنید رطوب یخچال خود را نیز پایین بیاورید تا میوه‌ها وسبزیجات تازه و پردوام باقی بمانند.

  • استفاده از بطری آب برای سبزیجات

بهترین راه برای افزایش عمر سبزیجاتی مانند گشنیز و جعفری این است که ساقۀ آنها را در لیوانی پر از آب قرار دهید و یک کیسه پلاستیکی روی آنها بکشید. این کار به حفظ رطوبت سبزیجات کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که مرتبا آب لیوان را عوض کنید.

  • اتلاف مواد غذایی را به حداقل برسانید

بعضی وقت‌ها تنها به نصف یک پیاز، گوجه‌فرنگی یا لیمو نیاز دارید. برای این کار باید سطوح بریده شده این مواد را به حداقل برسانید زیرا اکسیژن یکی از فاکتورهایی است که فاسد شدن مواد غذایی را سرعت می‌بخشد. اگر به نصف یک پیاز احتیاج دارید، دیگر همۀ آن را خرد نکنید و نیمۀ باقی مانده را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و در آن را محکم ببندید. این کار باعث می‌شود که بوی نیمه باقی مانده نیز فضای یخچال شما را پر نکند.

  • پنیرتان را خفه نکنید

پنیر به‌ویژه یک پنیر خوب، یک محصول زنده است. گذاشتن پنیر در یک محفظه پلاستیکی و بستن سر آن، نه تنها باعث می‌شود که پنیر نتواند نفس بکشد بلکه رطوب را در داخل این محفظه حبس می‌کند و به این ترتیب پنیر نرم و لزج می‌شود. بهترین کار برای نگهداری پنیر، استفاده از کاغذهای روغنی و براق است. آنها را در این کاغذها بپیچید و سپس در یک ظرف مخصوص یخچال بگذارید و در آن را ببندید.

  • هوای داخل ظرف را تخلیه کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ مواد غذایی، تخلیه هوایی است که در داخل ظرف وجود دارد. با پمپاژ کردن هوای داخل ظرف گاه می‌توان طول عمر مواد غذایی را تا ۵ برابر بیش از استفاده از دیگر راه‌های نگهداری افزایش داد.

کد خبر 499766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha