همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش زیادی صورت گرفته تا نمایشگاه کتاب امسال تناسب بیشتری با سطح توقعات بازدیدکنندگان داشته باشد

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین صفار هرندی دوشنبه نهم اردیبهشت در نشست خبری که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، افزود:در حد توان تلاش شده تا مشکلاتی که در نحوه خدمات رسانی به بازدید کنندگان در نمایشگاه های سال‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفته بود ،مرتفع شود.

وی  با بیان این مطلب که کار ساماندهی نمایشگاه کتاب  امسال بلافاصله پس از اتمام نمایشگاه سال گذشته اغاز شده بود افزود: نمی‌گوییم انچه به عنوان یک رهاورد بزرگ فرهنگی به ان نگریسته می‌شود، همان چیزی است که  انتظارش را داریم اما  به سمت آن چیزی که در خور و استحقاق است در حرکت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بهبود سیستم های تهویه هوا، ارایه تسهیلات مناسب خدماتی و بهداشتی، فراهم کردن نقاطی برای استراحت، وجود دسترسی راحت به مصلا از طریق وجود راههای ورودی متعدد به آن، بهره‌گیری مسافران از مترو با امکان انتقال روزانه دو میلیون مسافر و فراهم کردن تسهیلاتی برای مراجعان شهرستانی را از جمله ویژگیها و امتیازات برگزاری دوره جدید نمایشگاه کتاب در مصلا بیان کرد.

صفار هرندی افزود:منطقه مصلی به لحاظ برخورداری از ظرفیت بالای سیستم حمل و نقل مترو در جابجایی مسافران ، رضایت بازدیدکنندگان را فراهم کرده است ضمن اینکه تمهیداتی نیز برای دسترسی مسافران شهرستانی برای حضور بدون زحمت انان در مصلی اندیشیده شده است.

به گفته وی اجتماع ناشران در زیر سقف با شکوه مصلی روزهای خاطره انگیزی را برای مراجعه کنندگان رقم خواهد زد و کسانی که اهل ذوق باشند این را انکار نمی کنند.

وی از نمایشگاه کتاب به عنوان مهمترین واقعه سالانه فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یک نمایشگاه معتبر در جهان شناخته شده است و طی روزهای اینده  شاهد گشایش ان و حضور گرم مردم در محل مصلی خواهیم بود.

صفار هرندی در این زمینه از اقدامات اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب که با تعهد، دردمندانه و دلسوزانه برای برپایی هر چه بهتر آن تلاش کرده اند، قدردانی کرد.

وی گفت: مصلی در میان مسلمانان همواره مکانی برای همه تلاشها و فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و مذهبی بوده است و برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان در تهران، حتی اگر بازگشتی نمادین به اصل خویش باشد، قابل تحسین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  ارتباط میان اهالی نشر با مدیریت فرهنگی را ارتباطی سالم در فضایی ارام توصیف کرد و گفت: خوشبختانه ارتباط میان اهل نشر و کسانی که هنوز کتاب را به عنوان عنصر گرمی بخش محافل فرهنگی تلقی می‌کنند با مدیریت فرهنگی  به رغم همه فضاسازی‌هایی که برخی افراد نابردبار می‌کنند، سالم  و در فضایی  ارام صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد:راه ارتباط با مدیریت فرهنگی همواره  گشوده و گوش برای شنیدن پیشنهادات نیز باز و آماده است و از این ارتباط خوبی که میان همکاران و اهالی فرهنگ به ویژه در بخش مکتوب  آن و ارتباط با کتاب وجود داشته خدا را شاکریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: معتقدیم جنبش کتابخوانی باید از مقطع دبستان جایی که کودکان با کتاب اشنا می شوند اغاز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این رابطه با وزارت اموزش و پرورش توافقنامه‌‌ای امضا شد که در پی ان سال گذشته حدود 5 میلیارد تومان برای تهیه کتاب کتابخانه‌های مدارس هزینه شد.

صفار هرندی اختصاص دو میلیارد تومان جهت تجهیز کتابخانه های مساجد به کتاب های کمک درسی ، خریداری 24 میلیارد تومان کتاب به قیمت پشت جلد برای ارسال به استان ها ، و ایجاد کتابخانه در مراکز بهداشتی روستایی با همکاری وزارت بهداشت را از جمله اقدامات وزارتخانه در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی برشمرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مقام اول جهان را از نظر تعداد بازدیدکنندگان داراست  و به لحاظ وسعت نیز بزرگترین نمایشگاه در بین نمایشگاه های بین المللی منطقه محسوب می‌شود.

محسن پرویز با اشاره به  شرکت 76 کشور خارجی دربیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود:برای اولین بار در طول برپایی نمایشگاه های کتاب، مکان‌های مورد نظر ناشران یک هفته زودتر اماده و در اختیار ناشران قرار گرفت.

وی اظهار داشت: مشکلات و نقاط ضعف  بیست دوره  برپایی نمایشگاه های کتاب که از طریق نهادهای نظارتی، بازرسی، کارشناسی و رسانه‌ای  گزارش شده بود پس از بررسی  نسبت به رفع ان تلاش شده است.

وی با اشاره به اماده بودن غرفه های  نمایشگاهی از معدود ناشرانی که برای تحویل غرفه های پیش بینی شده اقدام نکردند خواست هر چه زودتر  نسبت  به تحویل آن اقدام کنند .

کد خبر 50236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز