ویروس کرونا وسواسی به جانمان انداخته که حاضریم نان را هم با اسپری الکل ضدعفونی کنیم؛ مبادا آلوده شده باشد. درست‌کردن نان در خانه سختی‌های خاص خودش را دارد اما لذتش قابل مقایسه با پخت دیگرغذاها نیست. در این مطلب طرز تهیه نان بربری آموزش داده شده است. 

نان بربری

بربری تنها نان حرفه‌ای است که در خانه هم می‌توان چیزی شبیه به آن را درست کرد. خمیر این نان، اگر گرد و نازک پهن شود، به صورت نان پیتزا درمی‌آید و اگر چانه را کوچک تر (به قطر حدودا ۸ سانتی‌متر) و ضخیم بگیرید، می‌توانید خمیر آن را به نان همبرگر تبدیل کنید. طرز تهیه نان بربری خانگی اما حرفه‌ای را در ادامه این مطلب با شما درمیان گذاشته‌ایم؛ آن را مو به مو رعایت کنید تا حاصل کارتان به زحمتی که برای تهیه این نان می‌کشید بیرزد.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه صبحانه سوئیسی | در روزهای قرنطینه دست به کار شویم

 طرز تهیه نان باگت در خانه | در روزهای قرنطینه دست به کار شویم

طرز تهیه نان لواش در خانه | در روزهای قرنطینه دست به کار شویم

طرز تهیه نان تافتون در خانه | در روزهای قرنطینه دست به کار شویم

طرز تهیه دونات خانگی | یک سورپرایز خوشمزه برای روزهای قرنطینه

طرز تهیه مربای گوجه‌فرنگی در ۳۰ دقیقه | یک دسر عجیب اما خوشمزه برای روزهای قرنطینه

  • مواد لازم

آرد سفید: ۶ پیمانه 
مخمر خشک: یک قاشق مرباخوری 
کنجد: ۳  قاشق غذاخوری 
روغن: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: ۲ قاشق غذاخوری 
نمک: یک قاشق غذاخوری

  • طرز تهیه و دستور پخت

► مرحله اول
مخمر را با یک قاشق شکر در نیم پیمانه آب ولرم حل کنید و برای ۵ دقیقه در جای گرم قرار دهید. سپس یک پیمانه آب ولرم را در کاسه بزرگی بریزید، نمک و روغن و باقی‌مانده شکر را اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید. حالا مخلوط مخمر را هم اضافه کنید. ۵ پیمانه از آرد را کم کم در کاسه بریزید و با دست یا کاردک چوبی هم بزنید تا خمیر نسبتا سفتی به دست بیاید.

► مرحله دوم
روی تخته آرد بپاشد و خمیر را روی آن ورز بدهید. سپس یک کاسه را کمی چرب کنید و خمیر را گلوله کرده و در کاسه بگذارید و یک دور بگردانید تا روی آن چرب شود. روی کاسه را بپوشانید و خمیر را ۲ ساعت در جای گرمی بخوابانید تا ور بیاید.

مخمر خشک را می‌توان از خواربارفروشی‌ها خرید.

برای فعال کردن مخمر خشک یک قاشق مرباخوری از آن را با یک قاشق مرباخوری شکر در یک پیمانه آب ولرم(۲۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد) حل کنید و بگذارید ۱۰-۱۲ دقیقه بماند. کف کردن محلول نشانه فعال شدن مخمر است.

► مرحله سوم
دور سینی فر را کمی چرب کنید یا کفشان را با کاغذ روغنی یا کمی سبوس بپوشانید. باد خمیر را با مشت بخوابانید. روی تخته کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن بیندازید. با کارد خمیر را دو نیم کنید و هر نیمه را به صورت یک چانه گرد در بیاورد و هر چانه را در یک سینی بگذارید و با دست به صورت بیضی یا دایره پهن کنید. یک پارچه نمدار روی سینی‌ها بکشید و ۵۰ تا ۶۰ دقیقه خمیر را به همان وضعیت بخوابانید.

► مرحله چهارم
حالا انگشت‌های خود را در آب سرد بزنید و روی خمیر نقش بیندازید. با قلم‌مو روی نان روغن بمالید و کنجد بپاشید. سینی را در فری هم که از قبل روی دمای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید قرار دهید. یادتان باشد که سینی‌ها را باید در طبقه وسط بگذارید و ۱۲ تا ۱۵ دقیقه به نان‌ها برای پختن وقت دهید. همینکه رویه نان برشته شد، آن را از فر بیرون بیاورید.
 

بیشتر بخوانید:

کافی‌شاپ در خانه | راهنمای کامل درست‌کردن موکا

کافی‌شاپ در خانه | راهنمای کامل درست‌کردن قهوه فرانسه

کافی‌شاپ در خانه | راهنمای کامل درست‌کردن شیر نسکافه

کافی‌شاپ در خانه | راهنمای کامل درست‌کردن ماکیاتو

منبع: کتاب مستطاب آشپزی

  • در ویدئو زیر مدل دیگری از شیوه پخت نان بربری آموزش داده شده است.
کد خبر 498130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha