سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هرچند نمایشگاه امسال به جز مصلی، شباهت دیگری از هیچ نظر با نمایشگاه سال گذشته ندارد اما مثل سال گذشته، قرار است خبرنگاران فرهنگی هفته آینده به مصلی ‌بروند و از محل برگزاری نمایشگاه بیست‌ویکم بازدید کنند

هدف از این بازدید، اطلاع‌رسانی از روند آماده‌سازی نمایشگاه اعلام شده است؛ همان اقدامی که سال گذشته توانست کفه ترازو را به نفع ارشاد به میزان قابل توجهی سنگین کند. نمایندگان رسانه‌های گروهی سال قبل پس از بازدید از مصلی پذیرفتند که همه چیز خوب است و مصلی همان جایی است که باید باشد. امسال البته وضع خیلی فرق می‌کند و تقریبا هیچ کس سر محل برگزاری بحثی ندارد؛ دست کم تا آماده شدن باغ کتاب تهران که حالا تابلویش در کنار بزرگراه همت امیدوارمان می‌کند.

سال گذشته درست در بحبوحه بحث داغ جابه‌جایی نمایشگاه کتاب و وقتی که همه کشور کار و زندگی‌شان را رها کرده و درباره مناسب بودن یا نبودن مصلی برای این کار حرف می‌زدند، مسئولان ناگهان طرح باغ کتاب تهران را مثل برگ برنده‌ای که همه از خاطر برده بودند، رو کرده و خیال همه را راحت کردند؛ درمان دائمی این درد عظیم در راه است.

کافی است کمی دندان‌هایتان را بر جگرهای شرحه شرحه بگذارید و فعلا هر جا که هست کتاب‌هایتان را بخرید. طولی نمی‌کشد که مسحور عظمت دنیایی به نام باغ کتاب می‌شوید که همین خرداد 87 از پشت تپه‌های بایر و فراموش شده عباس‌آباد طلوع می‌کند...
خبر احداث باغ کتاب که با توصیفات گفته شده، به شهری تخیلی با امکاناتی بسیار دور از ذهن برای مخاطب ایرانی می‌ماند، درست یک سال پیش منتشر شد و کلنگش 17 اردیبهشت در مراسم باشکوهی به زمین خورد. این کلنگ سال گذشته بسیار کلنگ مهمی بود و باید هر چه سریع‌تر به زمین می‌خورد، اما بدون شک بریدن روبان قرمز طرحی که  بزرگترین طرح فرهنگی کشور نیز خواهد بود، به خرداد امسال قدنمی‌دهد.

با این حال علیرضا دبیر همین 20 روز پیش یک بار دیگر تاکید کردکه  همین امسال با تولد این باغ شگفت‌انگیز و بزرگ، مشکل نمایشگاه برای همیشه حل می‌شود؛ «باغ کتاب امسال در فضایی در حدود 45 هزار متر زیربنا تأسیس می‌شود که با افتتاح آن، تهران دارای نمایشگاه دائمی کتاب می‌شود.»

دبیر که حالا کشتی را کنار گذاشته و در کمیسیون فرهنگی شورای شهر عضو فعالی محسوب می‌شود، توضیح زیادی در این باره نداده است و همان‌ طور که انتظار می‌رفت فقط تاکید کرد که جلسات منظمی برگزار می‌شود و شورای شهر، شهرداری،  ارشاد، آتش‌نشانی ، تاکسیرانی، ستاد حوادث غیرمترقبه ، مترو و... ششدانگ در خدمت برگزاری نمایشگاه کتاب‌اند و همه می‌توانند  خاطر جمع باشند که مشکل نمایشگاه کتاب به زودی حل می شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که نمایشگاه امسال امن و امان‌تر از سال قبل است و نمایشگاه  به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد. اما هم محمدحسین
صفار هرندی و هم همه سازمان‌ها و نهادهای دیگر خوب می‌دانند که این مشکل تنها یک راه حل دارد؛ طلوع باغ کتاب.

تا صبح شب یلدا
اما تا این شب طولانی، صبح شود و میوه‌های باغ، از پشت تپه‌های عباس‌آباد و آن سوی همت به اتومبیل‌هایی که در ترافیک مادام‌العمر این بزرگراه شریف بوق می‌زنند چشمک بزنند  و به کتاب و کتابخوانی خدمت کنند، نمایشگاه است و مصلی که امسال با 150 هزار عنوان کتاب، میزبان 75 کشور از سراسر جهان است. بنابراین اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌ها امسال هم از میادین شلوغ تهران مسافران را به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران منتقل می‌کنند تا همه راه‌های شلوغ تهران در این 10 روز که از یک هفته دیگر شروع می‌شود، به نمایشگاه ختم شود. میدان انقلاب،  ونک، تجریش،  آزادی، رسالت، شهرک غرب، آرژانتین  و پایانه خاوران نقاط آغاز و پایان حرکت اتومبیل‌های ویژه نمایشگاه هستند.

علاوه بر این، فعالیت دستفروش‌ها هم که بازارشان بیش از هر ناشری در نمایشگاه کتاب داغ است، ممنوع شده و بساط عینک آفتابی و بادکنک و سی‌دی مجاز و غیرمجاز و...کتاب‌های دست دوم برچیده می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستفروش‌های داخل مصلی و شهرداری منطقه 7، دستفروش‌های بیرون را جمع می‌کنند. به این 2 اقدام البته باید اقدامات گسترده دیگر شهرداری، آتش‌نشانی، مترو، بیمه و... را اضافه کرد که همه دست به دست هم داده‌اند تا تو کتابی به کف آوری و به غفلت نخوانی.

فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب
سازمان فرهنگی_ هنری شهرداری تهران به‌عنوان یکی از فعال‌ترین سازمان‌های فرهنگی سال‌های اخیر، به شدت برای شرکت در نمایشگاه امسال آماده شده است. این سازمان در یک اقدام جالب، 400 متر از فضای نمایشگاه امسال را به یک فرهنگسرای تازه اختصاص داده است. فرهنگسرای کتاب در طول نمایشگاه برنامه‌های متنوعی خواهد داشت که برگزاری تورهای رایگان، بازدید از نمایشگاه و موزه شهید مطهری‌ و عضویت رایگان خانم‌های خانه‌دار در کتابخانه‌های شهرداری از آن جمله‌اند؛ ایده‌ای که می‌تواند پایه‌گذار اضافه شدن یک فرهنگسرای دائمی و بزرگ به فرهنگسراهای دیگر تهران باشد: فرهنگسرای کتاب.

کد خبر 49632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز