سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: منوچهر متکی طی سخنانی در نشست فراگیر وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق خواهان واگذاری امور عراق به دست مردم این کشور شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر متکی که سه‌شنبه (3 اردیبهشت) در نشست فراگیر وزاری خارجه کشورهای همسایه عراق در کویت[بیشتر] سخن می‌گفت، با بیان اینکه ما همواره اعلام کرده‌ایم که عراق در سایه همزیستی مسالمت آمیز همه گروهها و جریان‌های سیاسی به پیشرفت خواهد رسید افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین حال با سیاستهای یکجانبه گرایانه قدرت‌ها و توطئه‌گری آنها علیه ملت‌های منطقه به ویژه عراق مخالف است.

وزیر امورخارجه خواستار اجرای کامل تصمیمات اجلاس‌های وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور تحت اشغال شد و گفت: برخی از طرف‌های ثالث از طریق ایجاد نا‌امنی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه‌ای در عراق، زمینه حضور گروههای قانون شکن را دراین کشور فراهم کرده‌اند و از این طریق بی‌ثباتی را در منطقه دامن زده اند.

متکی رمز اساسی حفظ هویت عراق در شرایط کنونی را وحدت گروه‌های داخلی، تداوم گفت‌وگوهای سیاسی و حل مسالمت آمیز مسائل و پرهیز از توسل به زور و خشونت دانست و گفت: عراق مثل هر کشور دیگری و بدون هر‌گونه حضور و مداخله خارجی، حق تعیین سرنوشت خود را دارا ست.

وزیر امور خارجه در ادامه با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از واگذاری امور به دولت منتخب و مردم عراق خواستار تقویت و تجهیز همه جانبه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی این کشور شد.

وی با مشکوک خواندن اهداف نیروهای خارجی حاضر در عراق گفت: دولت عراق بدون دخالت بیگانگان بهتر می‌تواند با مدیریت بحران‌ها به حل و فصل آنها کمک کند.

متکی خواستار توجه کشورها و نمایندگان سازمان‌های حاضر در نشست کویت به طرح 14 ماده‌ای ایران در اجلاس استانبول برای حل مشکلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی عراق شد.

وزیر امور خارجه در پایان از پیدایش افق‌های جدید برای ایجاد عراقی نوین که بر اساس حسن همجواری و پایبندی به تعهدات دو جانبه و چند جانبه شکل گرفته باشد استقبال کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تحرکات افزون‌تر در توسعه روابط دوجانبه با عراق را یاد آور شد.

کد خبر 49586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز