نشست مطبوعاتی رونمایی از 10 نسخه قرآن خطی با حضور علی اکبر اشعری، مشاور رئیس‌‏جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نمایندگان رسانه‌‏های خبری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی اکبر اشعری در نشست مطبوعاتی رونمایی از 10 نسخه قرآن خطی گفت‌‏: ما به مناسبت ماه مبارک رمضان فکر کردیم که از 10 نسخه قرآن خطی که در زمان‌‏های مختلف به کتابخانه‌‏ها ملی اهدا شده، رونمایی کنیم.

وی تصریح کرد : خوشبختانه با اطلاع رسانی مختصری که در طی 10 ماه گذشته برای اهدا نسخ خطی انجام شد , 10 هزار نسخه خطی از سوی مردم به کتابخانه ملی واگذار شد و این در مقایسه با مخزن کتابخانه ملی که پیش از آن در برگیرنده 32 هزار نسخه خطی بود، رقم بسیار خوبی است که امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد .

مشاور رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این نکته که کتابخانه ملی از امکانات و شرایط خوبی برای نگهداری نسخ خطی برخوردار است، ادامه داد: در کتابخانه ملی شرایطی وجود دارد تا این نسخه‌‏های خطی تبدیل به نسخه‌‏های دیجیتالی شود تا امکان بهره‌‏برداری از آنها برای پژوهشگران نیز فراهم شود .

وی با اشاره به نسخ خطی قرآن کریم که در گنجینه مخزن‌‏های کتابخانه ملی نگهداری می‌‏شوند، گفت‌‏: این گنجینه شامل قرآن دو صفحه‌‏ای منصوب به امام رضا (ع) که به خط کوفی به روی پوست آهو نوشته شده است، همچنین قرآن به خط وصال شیرازی , قرآنی منسوب به عبدالحسین نغمه , باینقر میرزا، قرآنی که به صورت طومار نوشته شده است.

اشعری افزود : برخی از اسناد و قرآن ها توسط مردم به کتابخانه اهدا شده است و این امکان وجود دارد که مردم این اسناد را به صورت امانت در اختیار کتابخانه ملی بگذارند تا از آنها کپی و نسخه‌‏های دیجیتالی تهیه شود و نسخ خطی و اسناد دوباره به صاحبان آنها بازگردانده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آغاز کار نمایشگاه قرآن , آیا همکاری میان کتابخانه ملی و نمایشگاه قرآن صورت گرفته است‌‏، گفت‌‏: ما با نمایشگاه قرآن ارتباط نزدیکی نداریم، آنها وظایف و اهداف دیگری را پی می‌‏گیرند.

اسناد و قرآن های خطی باید در مکانی که از نظر حرارتی و نور شرایط مناسبی دارد به نمایش گذاشته شوند که در نمایشگاه قرآن چنین امکانی وجود ندارد تا قرآن های خطی را برای نمایش به این مکان انتقال بدهیم.

اشعری اظهارداشت‌‏: قدیمی‌‏ترین قرآن خطی موجود در کتابخانه ملی، قرآن دو صفحه‌‏ای امام رضا (ع) به خط کوفی است، البته به زودی قرآنی به خط حضرت علی (ع) نیز به این گنجینه عظیم انتقال داده می‌‏شود .

در ادامه مراسم از 10 نسخه خطی قرآن کریم با حضور اصحاب رسانه ها رونمایی شد.

کد خبر 4930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز