کدبانوی با سلیقه محله پرستار برای رعایت اصول بهداشتی در این روزها و بیرون نیامدن از خانه، دستور پخت شیرینی های خانگی را از طریق دنیای مجازی برای همسایه ها و آشنایان ارسال می کند.

شیرینی پزی

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: «معصومه نوروزی» از بانوان فعال محله پرستار در شرق تهران و از صفات بارز او همسایه مداری است. چه روزهایی که خبر از کرونا نبود و چه حالا که این مهمان ناخوانده مثل بختک سایه شوم خود را بر سر میهن مان انداخته است. نوروزی شماره تلفن اغلب بانوان محله را دارد و با ارسال پیام های بهداشتی و امیدوارکننده از طریق دنیای مجازی آن ها را برای استقبال از سال جدید سر ذوق می آورد.

او در روزهای واپسین ماه اسفند دستور پخت شیرینی های خانگی را از با کمک فضای مجازی برای همسایه ها ارسال می کند. نوروزی می گوید: «کرونا مهمان ناخوانده ای است که در آخرین ماه سال بی خبر کشورمان را گرفتار بیماری کرده و همه ما برای گذر از این روزها باید برنامه و انگیزه داشته باشیم. در شرایط جدید و در روزهای پایانی سال شهروندان به جای حضور در کوچه و بازار و خرید لوازم استقبال از بهار و خانه تکانی، خانه نشین شده و حتی امکان حضور از بیرون از منزل را هم ندارند. شاید عده ای روحیه نداشته باشند و دست و دلشان نمی رود که با رویی گشاده به استقبال بهار بروند اما معتقدم فقط روحیه شاد مهمترین عامل برای مقابله با این بیماری است. »

  • پخت شیرینی های خوشمزه با حداقل هزینه

نوروزی با حداقل لوازم و هزینه شیرینی عید را آماده می کند. او می گوید: «هر کدام از مردم ایران با توجه به توانمندی هایی که دارد می تواند کرونا را شکست دهند. بانوان می توانند با کمک گرفتن از خلاقیت ها و سلایق‌شان به جنگ کرونا رفته و شرایط مطلوبی را برای افراد خانواده فراهم کنند. در این روزها که برای رعایت سلامت و بهداشت باید در خانه بمانیم و از رستوران ها و شیرینی فروشی ها خرید نکنیم چه خوب که با مواد خوراکی که در خانه داریم شیرینی عید خودمان را درست کنیم. »
 او در ادامه طریقه درست کردن شیرینی نخودی و کشمشی که پخت آن ها هزینه کمی دربردارد را آموزش می دهد: «برای پخت شیرینی نخودچی به یک لیوان آرد نخودچی، ۲عدد هل، یک لیوان شکر، یک لیوان کره احتیاج داریم. این شیرینی را حتی کسانی که فرگاز ندارند هم می توانند با تابه درست کنند. برای پخت شیرینی نخودی ابتدا آرد را داخل تابه با حرارت ملایم تفت می دهیم. شعله گاز کم باشد که آرد نسوزد و بوی خامی آن از بین برود. سپس آرد را از روی حرارت برمی داریم و می گذاریم سرد شود. شکر و هل را آسیاب کرده تا پودر شود. نکته مهمی که خانم ها باید رعایت کنند این که از هل آسیاب شده استفاده نکنند چون عطر مطلوبی که مد نظر است را به ما نمی دهد. بعد از آن کره را ذوب کرده اما نه آنقدر که داغ شود سپس با آرد نخودچی، شکر و هل مخلوط می کنیم تا به شکل خمیر درآید. خمیر به دست آمده را روی سطح صاف پهن کرده و با قالب شکل دلخواه را به دست می آوریم. برای تزئینات آن هم می توانیم از زعفران آب شده استفاده کنیم. »

  • تهیه شیرینی کشمشی با تابه

او در ادامه طرز تهیه شیرینی کشمشی را آموزش می دهد. برای پخت شیرینی کشمشی به ۲ لیوان آرد،یک و نیم لیوان پودر قند، ۱۰۰ گرم کره، ۲ عدد تخم مرغ، یک قاشق چایخوری وانیل و نصف لیوان کشمش پلویی نیاز داریم. نوروزی توضیح می دهد: «شیرینی کشمشی هم شیرینی پرطرفدار و کم هزینه است. کره باید نرم شود و بعد با پودر قند مخلوط می کنیم. تخم مرغ ها و وانیل را به ظرف اضافه کرده و سپس آرد را با الک به مخلوط اضافه و در آخر هم کشمش ها را اضافه می کنیم. کسانی که فر دارند می توانند کاغذ روغنی در فر گذاشته و شیرینی ها را داخل آن بچینند. اگر هم فر نباشد همین کار را در تابه می توان انجام داد. »    

کد خبر 491672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha