مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

امروز تهران میلیون‌ها نفر از مردم نقاط مختلف را در خود جای داده‌است. به همین دلیل بسیاری از آیین‌ها و باورهای مردمی آن در لابه‌لای این جمعیت عظیم نابود و فراموش شده‌اند. اگر بخواهیم درباره آیین‌های نوروزی تهران حرف بزنیم باید سراغ کتابخانه‌ها برویم و لای برخی کتاب‌ها درباره رسم و رسوم نوروزی پایتخت اطلاعاتی به‌دست آوریم.

نوروز تهران

همشهری آنلاین: اگرچه هنوز برخی افراد قدیمی که بخشی از حافظه ابرشهر تهران محسوب می‌شوند در قید حیاتند، اما پیداکردن آنها شبیه یافتن سوزن در تاریکی است.

با این وجود تهرانی‌ها مانند دیگر هموطنان ایرانی نوروز را گرامی می‌دارند. خانه‌تکانی، جشن چهارشنبه‌سوری، خریدنوروزی، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین از عادت‌های مردم این استان در نوروز است.

چهارشنبه‌سوری تهرانی

هنوز چهارشنبه‌سوری در تهران جایگاه ویژه‌ای دارد. شور و شوق مردم این ابرشهر هنگام برپایی این جشن قابل توصیف نیست و در هیچ یک از شهرهای کشور نمی‌توان مانند آن را سراغ گرفت.

شب‌ علفه

در تهران قدیم شب قبل از تحویل سال را شب علفه می‌گفتند. قبل از تحویل سال بر سر مزار درگذشتگان خود می‌رفتند و برای شادی ارواح آنها فاتحه می‌خواندند و خیرات می‌دادند. در این شب غذاهایی مانند ماهی سبزی پلو، کوکوسبزی و سیر تازه خورده‌می‌شود. همچنین مردم این شهر رسم داشتند که سفره هفت‌سین را در همین شب پهن ‌کنند.

سیب مورود؛ میوه ویژه هفت‌سین

مورود نام روستایی در جاده چالوس است که مسیر آن از پل‌خواب می گذرد. سیب باغ‌های این روستا، بی‌همتا، خوشمزه و لذیذند. در گذشته موردی‌ها سیب‌های خود را بعد از برداشت انبار و تا شب عید صبر می‌کردند. شب عید این سیب‌ها را بار چهارپایان می‌کردند و بازار تهران می‌آوردند و می‌فروختند. چون مردم تهران اصرار داشتند سیب شب عیدشان باید محصول باغ‌های مورود باشد.

روشن‌کردن چراغ

مردم تهران قدیم رسم جالبی در شب سال تحویل داشتند. آنها همه چراغ‌های نفتی اعم از فانوس و گردسوز و حتی منقل‌ها را روشن می‌کردند و در روشن ماندن آنها نیز دقت داشتند. این چراغ باید تا صبح روز دوم فروردین روشن می‌ماندند به همین دلیل مدام نفت‌گیری می‌شدند.

 سیزده بدر

مردم استان تهران مانند سایر مردمان و اقوام ایرانی در سیزده‌بدر به صورت گروهی و یکپارچه به کنار آب و نواحی سرسبز اطراف شهرهای‌شان می‌روند و تا نزدیک غروب در آنجا می‌مانند.

کد خبر 487085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha