پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است، استفاده از ماسک‌های صورت نتنها در ایران بلکه در جهان رواجی بی‌سابقه یافته و در بسیاری کشورها نایاب شده است.

ماسك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس ۲۴، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که افزایش زیاد تقاضا برای ماسک صورت و سایر لباس‌های محافظ، ممکن است دسترسی کسانی که بیشتر به آنها احتیاج دارند، از جمله پزشکان و پرستارانی که بیماران مبتلا به کروناویروس را معالجه می‌کنند، با محدودیت مواجه کند.

به گزارش نیو ساینتیست ماسک‌های صورت در دو نوع اصلی تولید می‌شود:

ماسک‌های جراحی استاندارد که توسط جراحان در زمان انجام عمل استفاده می‌شود. این ماسک‌ها برای جلوگیری از پرتاب قطرات مایع (از دهان و بینی) طراحی شده‌اند و احتمال ابتلا به ویروس از شخص دیگر را کاهش می دهد.

ماسک جراحی

اما این ماسک‌ها محافظت کاملی در برابر ویروس‌های موجود در هوا نمی‌کنند زیرا به طور کامل از بینی و دهان محافظت نمی‌کنند و ذرات بسیار ریز می‌توانند از کناره‌ها و مواد پوشش دهنده آنها عبور کنند.  از دیگر سو، این ماسک‌ها چشمان را محافظت نمی‌کنند و این احتمال وجود دارد که شخص از این طریق آلوده شود. البته ممکن است کمک کنند، اما مشخص نیست که تا چه اندازه حمایتی کامل داشه باشند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تمام کارکنان بیمارستانی که افراد مبتلا به ویروس را تحت درمان قرار می‌دهند این ماسک‌های جراحی را به همراه دستکش، عینک و لباس محافظ بپوشند. تصور می‌شود که ماسک های جراحی در محیط بالینی موثرتر هستند زیرا با سایر تجهیزات محافظتی و اقدامات بهداشتی دقیق همراه هستند. باید به خاطر داشت که ماسک‌های جراحی طوری طراحی نشده‌اند که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند!

ماسک N۹۵

ماسک‌های تنفسی N۹۵ محافظت بیشتری دارند. آنها به گونه ای طراحی شده‌اند که در برابر مواد روغنی مقاومند و از ورود ۹۵ درصد ذرات کوچک به داخل ناحیه بینی و دهان جلوگیری کنند. اما باید توجه داشت که فقط در صورتی که به درستی روی صورت قرار گیرند و فضای ناحیه دهان و بینی را به طور کامل بپوشانند تا ۸ ساعت موثرند. از دیگر سو برای کودکان یا افرادی که موهای صورت خود را نتراشیده‌اند مناسب نیستند.

ماسک‌های N۹۵ همچنین می‌تواند تنفس را برای فرد دشوارتر کند، در واقع یک دریچه تهویه هوا روی این ماسکها جهت سهولت دم و باز دم قرار گرفته است. بنابراین ممکن است برای کسی که علائم عفونت کروناویروس جدید، از جمله سرفه و تنگی نفس، را نشان داده‌اند خطرناک باشد. از طرف دیگر قیمت بالای این ماسک‌ها و تولید محدود آنها باعث شده است به آسانی در دسترس همگان نباشد.

ماسک FFP۲

ماسک دیگری که وجود دارد FFP۲ نام دارد، Filtering Face Piece، و تا پیش از این کاربرد صنعتی داشت. این ماسک مشابه ماسک‌های N۹۵ مجهز به دریچه تهویه هواست و ذرات جامد و مایع معلق در هوا و گرد و غبار را تا حدود ۹۴ درصد فیلتر می‌کند.

اما بهترین توصیه در شرایط فعلی پرهیز از حضور در اماکن پرجمعیت و عمومی است.  

کد خبر 487367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha