یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

شیوع بیماری کووید-۱۹ الگوهای رفتاری ما در زندگی روزمره را چنان دستخوش تغییر کرده است که گویی نه ۹ ماه، بلکه سالیان درازی است به این شیوه زندگی می‌کنیم اما این عادت نباید ما را از برخی نکات بهداشتی مهم در حاشیه رعایت‌های کرونایی غافل کند.

ضدعفوني كننده

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده روزمره ما از ضدعفونی ‌کننده‌های الکلی برای حفظ بهداشت دست‌ در شرایطی که پاندمی کرونا ویروس جدید ماه‌هاست زندگی بشر را دستخوش تغییرات بزرگی کرده است چنان عادی شده که از عوارض آن غافل شده‌ایم.

اما واقعیت این است که استفاده مداوم از ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی، علی‌رغم محفاظت از ما در برابر ویروس کرونا، مشکلاتی را نیز پیش‌ خواهد آورد.

افزایش تماس با مواد تحریک‌کننده و مواد حساسیت‌زا می‌تواند خطر درماتیت پوست دست یا"اگزما "را افزایش دهد.

معمولا روی پوست قرمزی، خشکی، ترک و حتی تاول‌هایی ایجاد می‌شود که باعث خارش یا درد می‌شوند. CDC توصیه می‌کند دست‌ها حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته شود یا از ضدعفونی ‌کننده دست که حداقل ۷۰٪ الکل دارد استفاده شود.

به توصیه متخصصین موسسه پیر، ضروری است که بلافاصله بعد از شستشو از مرطوب کننده‌های پوستی استفاده شود. در مورد ضدعفونی کننده‌ها اما لازم است تا خشک شدن مایع روی دست، حدود ۱۵ ثانیه، صبر کنید.

شستن دست‌ها با آب گرم و صابون بهترین راه برای از بین بردن هر میکروبی است اما مواردی وجود دارد که به روشویی و صابون دسترسی ندارید. به همین دلیل ضروری است استفاده از ضدعفونی کننده را به حداقل رسانید و استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.

خشکی پوست به دلیل کمبود آب در پوست ایجاد می‌شود به همین دلیل برای حفظ رطوبت پوست استفاده از مرطوب کننده‌هایی مانند اسید هیالورونیک را به طور مکرر در برنامه خود قرار دهید.

برخی از مواد ضدعفونی کننده دست از الکل تشکیل شده‌اند، مانند الکل اتیلیک، و به عنوان یک ماده فعال ضدعفونی کننده عمل می‌کنند؛ با این حال، برخی از ضد عفونی کننده‌های غیر الکلی مبتنی بر یک ترکیب آنتی بیوتیکی به نام تریکلوزان یا تریکلوکاربان نیز وجود دارد. 

چندین مطالعه تحقیقاتی گزارش داده‌اند که تریکلوزان برای سلامتی خطرناک است زیرا استفاده بیش از حد آن اثرات منفی بر باروری، رشد جنین و آسم خواهد داشت.

دکتر نوریس، دانشیار بالینی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: "همیشه توصیه می‌شود که دست‌ها را با آب و صابون بشویید تا میکروب‌ها کاملا از بین بروند و فقط در مواردی که آب و صابون در دسترس نیست از مواد ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض تریکلوزان احتمال مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد."

از دیگر مشکلات این ماده این است که طبق اعلام FDA، تریکلوزان موجود در یک ضدعفونی کننده دست می‌تواند باعث بروز مشکلات هورمونی شود. همچنین تریکلوزان عملکرد ایمنی بدن انسان را ضعیف می‌کند. ضعف سیستم ایمنی باعث حساسیت بیشتر افراد در برابر آلرژی می شود. 

مشکل دیگر با ضدعفونی کننده‌های معطر پیش می‌آید زیرا با مواد شیمیایی سمی مانند فتالات‌ها و پارابن‌ها همراه هستند. فتالات‌ها مُخل غدد درون ریزی هستند که بر رشد و تولید مثل بدن انسان تأثیر گذارند. پارابن‌ها مواد شیمیایی هستند که می‌توانند بر عملکرد هورمون‌ها، باروری، نتایج تولد تأثیر منفی بگذارند. بنابراین توصیه می‌شود ضدعفونی کننده بدون فتالات و پارابن پیدا کنید.

اما روی دیگر سکه این است که استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل برای محافظت در برابر میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌تواند به طور معکوس خطر عفونت از طریق اختلالات پوستی را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد ممکن است باکتری‌های خوش‌خیم روی پوست را از بین ببرد. بر خلاف ضدعفونی کننده دست، آب و صابون می‌تواند به طور موثری آلودگی‌ها را از بین ببرد و سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی باقی مانده را نیز از روی دست پاک کند.

از آنجا که مواد ضدعفونی کننده دست به راحتی در دسترس است، تاکنون موارد زیادی در سطح جهان گزارش شده که نوجوانان در اثر مسمومیت با الکل در بیمارستان بستری شده‌اند. ضدعفونی کننده‌ها را از دسترس کودکان خود دور کنید و به نوجوانان آموزش دهید که این مواد قابل نوشیدن نیستند. 

ضدعفونی کننده‌های دست جایگزین مناسبی برای کاهش بار میکروبی بالقوه عفونی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند اما به یاد داشته باشید آن‌ها کثیفی، آلودگی فیزیکی و مخاط را از بین نمی‌برند و بنابراین جایگزین شستشوی دست نیستند.

دکتر نوریس هشدار داد: "ضدعفونی کننده دست به خوبی صابون نیست."

کد خبر 552228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha