شیوع وروس جدید کرونا برخی لوازم را به اجزاء جدا نشدنی زندگی روزمره تبدیل کرده است. یکی از این لوازم بطری‌ها و افشانه‌های حاوی ماده ضدعفونی‌کننده است. وسیله‌ای که در این روزهای گرم می‌تواند خطر آفرین باشد.

بطری ضدعفونی‌کننده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز، استفاده روزمره و مداوم از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست با شیوع ویروس کرونای جدید به عادتی کرونایی تبدیل شده است.

این محلول‌ها و ژل‌ها که برای موثر بودن باید بر پایه الکل ۷۰درصد تهیه شده باشند به صورت طبیعی از اشتعال‌پذیری بالایی برخوردارند.

اکنون که هوا رو به گرمی است و در آستانه فصل تابستان در نیمکره شمالی زمین قرار داریم، سازمان‌های ایمنی و آتش‌نشانی در اطلاعیه‌هایی هشدار عمومی صادر کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در این مورد هشدار داده و گفته "محصولات مبتنی بر الکل به طور بالقوه قابل اشتعال هستند" و باید به دور از درجه حرارت بالا و شعله نگهداری شوند. 

مکانیسم انفجار احتمالی به این صورت است که نور در دیواره این بطری‌ها به صورت منشوری عمل کرده و باعث انبساط و انفجار الکل داخل آن میشود.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشکده پزشکی سن‌دیگو در دانشگاه کالیفرنیا، وسایل نقلیه داغ را در روزهای گرم سال مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند دمای داخل این وسایل تا ۷۱ درجه سانتی گراد بالا می رود.

از دیگر سو یک سایت بررسی کننده واقعیت (fact-checking) در برزیل نوشت دمای ماشین برای مشتعل کردن یک بطری ضدعفونی‌کننده دست باید به چیزی حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد برسد تا عامل انفجار این بطری شود.

هشدار دیگری نیز در مورد قرار دادن بطری‌های حاوی ضدعفونی‌کننده در نزدیکی آتش، در چه زمان سیگار کشیدن و چه در زمان پخت غذاهای کبابی در فضای باز، صادر شده است.

با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین تا به امروز بیش از شش ماه می‌گذرد و سبک زندگی روزمره مردم جهان با تغییراتی که به نظر می‌رسد دائمی باشد روبرو شده است.

کد خبر 520645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha